Lax som fightas?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lax som fightas?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Tack för "peptalkingen" TamTam; Det är skillnad på "Nytt" högvatten och "Gammalt" lågvatten! Jag minns en fiskevecka på Moe-sträckan i Gaula. Gunnar Berglund (fiskepolisen), Lasse Björk, "Kängan"?, Lasse Söderberg (reportagejournalisten på Svenskt Fiske/Sportfiskaren), min son John F. och jag fiskade lax tillsammans i Gaula en sommarvecka i slutet av 80-talet. John F. och jag var först på plats strax efter 12.00 på dagen när vårt pass började. Vattnet var nytt och i stigande! De tre första timmarna fick John F. och jag 7 laxar, några små och några godkända och beslutade oss för att ta det lugnt eftersom vi hade en hel, lååång vecka framför oss att fiska. Vid 16-tiden dök de andra upp. Vattnet hade börjat sjunka en aning! Lasse Björk tog en lax, Lasse Söderberg fick också en. Gunnar Berglund tog nästa! Sedan blev det trögt och trögt blev det också resten av veckan. Lasse Söderberg tror jag lyckades nöta upp en lax till efter fyra dygns intensivt fiske, men vi andra drog bara nitar! Vad lär man sig av detta? Jo, fiska i älven så länge vattnet stiger! Friskt, "Nytt" vatten aktiverar laxen, både de som står i älven och nya som kommer upp och bråkar!
    Framtiden var bättre förr!
    Old Firehand
    Känner igen det där Firehand nog inget ovanligt direkt de passerar snabbt är man inte med har tåget gått!
    Har också ett starkt minne därifrån för många år sedan i övre delen av Säterhölan ovanför bron vid Advokaten gränsen började fiska med räka (länge sedan, förbjudet nu) vid 08.00 tiden på morgonen dan efter vi kom och drog på en stor fisk omedelbart praktiskt taget, den vände i forsen och la på en rykande rusning neröver själv stog man och sov med alldeles för hård slirbroms såg fisken hoppa i helfigur längre ner en riktig praktlax ca10-12kg innan linan gick och la sej på ytan (0,45!!) efter detta fiskade jag två veckor och fick inte ett hugg överhuvudtaget men sånt får man räkna med i Norge mvh
    (Ps riktigt klantigt gjort måste erkännas tusan vad man retade sej på kvällen över detta)
    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-05-01, 19:34.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för "peptalkingen" TamTam; Det är skillnad på "Nytt" högvatten och "Gammalt" lågvatten! Jag minns en fiskevecka på Moe-sträckan i Gaula. Gunnar Berglund (fiskepolisen), Lasse Björk, "Kängan"?, Lasse Söderberg (reportagejournalisten på Svenskt Fiske/Sportfiskaren), min son John F. och jag fiskade lax tillsammans i Gaula en sommarvecka i slutet av 80-talet. John F. och jag var först på plats strax efter 12.00 på dagen när vårt pass började. Vattnet var nytt och i stigande! De tre första timmarna fick John F. och jag 7 laxar, några små och några godkända och beslutade oss för att ta det lugnt eftersom vi hade en hel, lååång vecka framför oss att fiska. Vid 16-tiden dök de andra upp. Vattnet hade börjat sjunka en aning! Lasse Björk tog en lax, Lasse Söderberg fick också en. Gunnar Berglund tog nästa! Sedan blev det trögt och trögt blev det också resten av veckan. Lasse Söderberg tror jag lyckades nöta upp en lax till efter fyra dygns intensivt fiske, men vi andra drog bara nitar! Vad lär man sig av detta? Jo, fiska i älven så länge vattnet stiger! Friskt, "Nytt" vatten aktiverar laxen, både de som står i älven och nya som kommer upp och bråkar!
      Old Firehand
      Du nämner Moe sträckan i Gaula Firehand är det hyr eller kortvatten?
      Tänkte mej en vecka i Gaula till sommaren på rimligt kortvatten men är inte direkt hemma där har dock fiskat där några gånger men då bara på hyrvatten riktigt fin älv men opålitlig vattenföring hade kanonfiske en gång i augusti men de lokala sa att den vattenföringen var högst onormal på sensommaren.
      Några tips att bjuda på vad gäller Gaula?
      Är mer bekant med Orkla dock även om jag tycker även den är lite opålitlig kan vara kanon men också rena skräpet man vet aldrig

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Du nämner Moe sträckan i Gaula Firehand är det hyr eller kortvatten?
        Tänkte mej en vecka i Gaula till sommaren på rimligt kortvatten men är inte direkt hemma där har dock fiskat där några gånger men då bara på hyrvatten riktigt fin älv men opålitlig vattenföring hade kanonfiske en gång i augusti men de lokala sa att den vattenföringen var högst onormal på sensommaren.
        Några tips att bjuda på vad gäller Gaula?
        Är mer bekant med Orkla dock även om jag tycker även den är lite opålitlig kan vara kanon men också rena skräpet man vet aldrig
        Hej TamTam; Jag har aldrig fiskat på något kortvatten i Gaula. På Campingen i Gaula lär det ryktesvis finnas fiskekort till försäljning. Sträckan Moe ovanför Fröset i Gaula ägs av Per Moe. Vi brukade betala NOK 25.000:-/vecka för denna sträcka inklusive hus (hytte) vid älven. Jämfört med Fröset som kostade NOK 25.000:-/dygn tycker jag att veckopriset för sträckan Moe var acceptabelt om man delade det på 4-5 personer. Johan Abelssons kusin, Jonas Hammarstedt som bor i Gaula brukade boka laxfisket i Gaula åt mig och min son. De flesta fiskeveckorna i Gaula har vi fiskat på Bogen-Reppe, Annie Reppes vall. Det är en bra sträcka där min son John F. har tagit laxar på både 13 och 15 kilo. Själv har jag fått nöja mig med mindre laxar i Gaula.
        Go for the Giant Salmons!
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2007-05-02, 16:19.

Kommentera

Hej TamTam; Jag har aldrig fiskat på något kortvatten i Gaula. På Campingen i Gaula lär det ryktesvis finnas fiskekort till försäljning. Sträckan Moe ovanför Fröset i Gaula ägs av Per Moe. Vi brukade betala NOK 25.000:-/vecka för denna sträcka inklusive hus (hytte) vid älven. Jämfört med Fröset som kostade NOK 25.000:-/dygn tycker jag att veckopriset för sträckan Moe var acceptabelt om man delade det på 4-5 personer. Johan Abelssons kusin, Jonas Hammarstedt som bor i Gaula brukade boka laxfisket i Gaula åt mig och min son. De flesta fiskeveckorna i Gaula har vi fiskat på Bogen-Reppe, Annie Reppes vall. Det är en bra sträcka där min son John F. har tagit laxar på både 13 och 15 kilo. Själv har jag fått nöja mig med mindre laxar i Gaula.
          Go for the Giant Salmons!
          Old Firehand
          Hick nåja bekräftar min misstanke man borde varit wobbler och ekolodsnasare på tiden det begav sig 25lax och det var knappast igår undrar vad den kostar idag!
          Nå lycka till i Surna har en kompis som är ganska hemma i Gaula han kan nog vaska fram nåt

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Hick nåja bekräftar min misstanke man borde varit wobbler och ekolodsnasare på tiden det begav sig 25lax och det var knappast igår undrar vad den kostar idag!
            Nå lycka till i Surna har en kompis som är ganska hemma i Gaula han kan nog vaska fram nåt
            Hej TamTam; Att sälja wobbler blir ingen rik av! Marina kapitalvaror som GPS-navigatorer, ekolod, radar, båtar och båtmotorer på säljprogrammet hjälper många att få ihop till gröten och sovplats över natten. Själv har jag en rik hustru som försörjt mig i drygt 40 år och därför har jag kunnat ägna mig åt min hobby att sälja fiskebeten och fiska där det blänker i vattnet.
            Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
            9 svar
            424 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg brollann  
            Arbetar...
            X