Trolling i kvarken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i kvarken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo jag har läst den där, den är ju helt klart nedslående men det är nog lite som TAMTAM säger att det är än svårare med uppväxarlaxen. Det vandrar ju lax och öring i området, till ett helt gäng laxförande älvar så det måste gå på nåt vänster att hitta dem. Men det verkar ju inte lätt på nåt sätt. Verkligen inte. Att det är så få som ägnar sig åt det gör ju inte saken lättare heller.
    Tur det finns norge
    När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
      Det verkar ju inte vara lätt direkt..

saxar in ett avsnitt från texent:

"Fas 5: Testfiske vid Gotland
      Projektets andra testfiskeperiod skedde från september 1998 till april 1999. Hemmahamn var Langhammar på Fårö, Gotland, men bas för fisketurerna skiftade med säsong. Liksom vid fisket i Norrland kunde 6 trollingwirar samtidigt användas. Då djupet var större i vattnen vid Gotland kunde fler beten användas samtidigt, i regel fiskades med fler än 40 beten (oftast 50–60 beten).

Trots stor fiskeansträngning var fångstresultatet dåligt även vid Gotland. På närmare 390 timmars trolling fångades endast 5 laxar och 1 öring (Tabell 4). Den samtidiga fångsten med traditionella metoder (både drivgarn och långrev) var 1809 laxar, öringar och regn*bågar. Och då skall märkas att båten endast fiskade med hälften så många drivgarn respektive långrevskrok som normalt eftersom det inte fanns plats för full bestyckning p g a att trollingutrustningen tog upp plats på däcket."
      Beten, frågan var vad dom använde för beten? Gamla ruttna sillar eller?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
        Tur det finns norge
        kan du nog göra i Norskehavet, men fiska efter laxen, tja, det är nog slut med det snart. Blir väll totalsopp på vildlax om några år som det ser ut nu i alla fall, bara för att oppdrettsnæringen skall kunna driva på vidare ostört (ostört = fortsätta att förstöra och förorena norsk natur med inavlad fisk, sjukdommar, parrasiter och tömning av havet efter foderfisk)

Ang. det där med trolling i Kvarken, norra Östersjön har jag några ideer:
        först, det är helt rätt det som Anders Berg satte fingret på: laxen vandrar tillbaka utefter den Finska sidan. Anledningen till det är havsströmmarna som laxen utnyttjar (svensk sida: söderöver för smolten, Finsk sida: norrut för den vuxna laxen). Detta bör en inte se bort från, vilket betyder att invandringen till de norrländska älvarna sker mer från nord än från syd.

Den vuxna laxen som har vandratt så långt norrut har som ni säger mist det mesta av matlusten (lekvandringen har tagit överhanden s.a.s.).
        Se på t.ex. älvfisket i de älvar som har bra älvfiske på lax under sommaren, de flesta laxar tas på mindre beten än vad som är vanligt i trollingen, och absolut inte hel strömming/skarpsill.

Trolling efter lax i de här områdena vi snackar om tror jag måste ske med lite annan infallsport.

Tror man skall satsa på enstaka lockskedar typ flashers eller/och dodgers men sen kommer betesvalet: Kör mycket mindre beten, men fler av dem. Kan vara wobblers på 4-6 cm, flugor av lite olika varianter (små tuber, dubbelkrok, enkelkrok) och mycket små skeddrag.

En variant är att varje liten wobbler eller skeddrag förses med en upphängare ca 1-1,5 framför med en fluga.

En annan variant är att sätta hela ena sidan med helt nytt betessystem och sätta den andra sidan av båten med traditionella beten. Se om det blir fler hugg på ena eller andra sidan av båten. Lättare att få ett tips på vad laxen föredrar

Trolla dessutom mer nord för de områden ni tidigare naturligt har trott vara laxens invandringsvägar och om det går, kolla var yrkesfisket satte drivgarnen tidigare. Fällorna runt kusten säger som regel inte direkt vilken rout laxen använt för att nå den. Oftas vandrar laxen in till älvosen men kan sen gå runt i dagar innan den kliver på själva älven.

I tillägg till det här så har ni också trollingfarten att labborera med. Kanske köra både 1 knop och 5 knop. Är det varmare än 7-8°C så kan det behövas "speed" för att väcka de här feta dästa laxarna till liv.

my two cents

edit: Då det är mycket, mycket mindre antal vilda laxar som vandrar tillbaka till lekälvarna i förhållande till den totala mängden lax på uppväxtplatserna i södra Östersjön så är det naturligt att det är glesare mellan dem. Men det kanske förbättras nu framöver med minskat drivgarnsfiske förhoppningsvis och då ligger ni långt framme redan nu ni som börjat med "nord-trollingen". Lycka till.

mvh
        Senast ändrad av Flodström; 2007-12-30, 19:27.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          kan du nog göra i Norskehavet, men fiska efter laxen, tja, det är nog slut med det snart. Blir väll totalsopp på vildlax om några år som det ser ut nu ...
          Jo jag har läst dina inlägg i ämnet, jag tänkte dock närmast på flundretrolling . Det är ju dock lite väl långt att åka

Ang. det där med trolling i Kvarken, norra Östersjön har jag några ideer:
          först, det är helt rätt det som Anders Berg satte fingret på: laxen vandrar tillbaka utefter den Finska sidan. Anledningen till det är havsströmmarna som laxen utnyttjar (svensk sida: söderöver för smolten, Finsk sida: norrut för den vuxna laxen). Detta bör en inte se bort från, vilket betyder att invandringen till de norrländska älvarna sker mer från nord än från syd.
          Hur vet du det här om strömmarna (ifrågasätter inte att det är sant, har letat utan framgång efter samma information). Jag har som tänkt att de får fisk i ryssjorna och det är massa lax i älvarna så det borde finnas lax i området, men det är klart det kanske krävs en högre koncentration av dem. Som jag förstått hur de lägger ryssjorna (de jag känner till) norr om Umeälven både kring holmön och kring kusten så är gapet norrut så det kan nog stämma det här med att de kommer norrifrån som du säger. Har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare.

Jag vet inte om jag förstår det hela rätt men borde inte det innebära att det finns uppväxtområden norr om kvarken?

Den vuxna laxen som har vandratt så långt norrut har som ni säger mist det mesta av matlusten (lekvandringen har tagit överhanden s.a.s.).
          Se på t.ex. älvfisket i de älvar som har bra älvfiske på lax under sommaren, de flesta laxar tas på mindre beten än vad som är vanligt i trollingen, och absolut inte hel strömming/skarpsill.

Trolling efter lax i de här områdena vi snackar om tror jag måste ske med lite annan infallsport.
          Jag kan inte så mycket i ämnet men det känns som väldigt intressanta idéer. Dock får jag inte ihop det med det du säger ovan om vandringsvägarna, skulle du kunna utveckla det lite?

Tror man skall satsa på enstaka lockskedar typ flashers eller/och dodgers men sen kommer betesvalet: Kör mycket mindre beten, men fler av dem. Kan vara wobblers på 4-6 cm, flugor av lite olika varianter (små tuber, dubbelkrok, enkelkrok) och mycket små skeddrag.

En variant är att varje liten wobbler eller skeddrag förses med en upphängare ca 1-1,5 framför med en fluga.

En annan variant är att sätta hela ena sidan med helt nytt betessystem och sätta den andra sidan av båten med traditionella beten. Se om det blir fler hugg på ena eller andra sidan av båten. Lättare att få ett tips på vad laxen föredrar

Trolla dessutom mer nord för de områden ni tidigare naturligt har trott vara laxens invandringsvägar och om det går, kolla var yrkesfisket satte drivgarnen tidigare. Fällorna runt kusten säger som regel inte direkt vilken rout laxen använt för att nå den. Oftas vandrar laxen in till älvosen men kan sen gå runt i dagar innan den kliver på själva älven.

I tillägg till det här så har ni också trollingfarten att labborera med. Kanske köra både 1 knop och 5 knop. Är det varmare än 7-8°C så kan det behövas "speed" för att väcka de här feta dästa laxarna till liv.
          För mig känns det som den stora utmaningen är att hitta fisken, men det är det väl å andra sidan alltid Det hela blir ju int' läggare av att det finns så många andra faktorer som gör om de biter eller inte. Fin inspiration till fortsatt laborerande iaf, tack för det.

edit: Då det är mycket, mycket mindre antal vilda laxar som vandrar tillbaka till lekälvarna i förhållande till den totala mängden lax på uppväxtplatserna i södra Östersjön så är det naturligt att det är glesare mellan dem. Men det kanske förbättras nu framöver med minskat drivgarnsfiske förhoppningsvis och då ligger ni långt framme redan nu ni som börjat med "nord-trollingen".
          Hur får man reda på allt sånt här? Det skulle vara skitintressant att veta verkligen.

Är det så som jag frågade lite om tidigare att all laxen som ska upp till typ dalälven osv trippar förbi landsort och understen och de här kända ställena? Medan den mer nordliga laxen kommer från andra uppväxtområden? Det finns ju så många väldigt fina laxförande älvar just kring västerbottenskusten, å andra sidan kanske inte en älv som umeälven som är igenbyggd redan i början släpper igenom så mycket lax? Å andrasidan är det väl stopp i dalälven oxå relativt tidigt?

Jag fattar som inte hur det hänger ihop Vad är det som gör att det finns så mycket mindre lax där uppe?

Lycka till.
          Fanks boss!
          När drar vi?

Kommentera

Nej Robert tror inte ett skit på detta det ni har att fiska på är vandringsfisk som kommer söderifrån ju längre norrut desto färre fiskar helt enkelt, de söker sötvatten för lek speciellt de vatten de kommer ifrån ursprungligen precis som i Norge ingen skillnad betyder att de efter att följt de normala strömmarna norrut börjar de intressera sej för kustvattnen, där gäller det att hitta områden för hugg dvs där koncentrationen av fisk är högre än normalt låter enkelt men är naturligtvis skitsvårt trots allt leta efter punkter som sträcker sej långt ut i havet dvs längre grundområden och dyl. som kan agera som "fångstarmar" om ni har tur betyder att dessa punkter kan ge fisk med jämna mellanrum om inte bara satsa på inlandsfiske i sjöar och liknande.
            Lycka till ni kommer behöva det men om ingen försöker så blir det inget heller.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2007-12-30, 22:24.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jo jag har läst den där, den är ju helt klart nedslående men det är nog lite som TAMTAM säger att det är än svårare med uppväxarlaxen. Det vandrar ju lax och öring i området, till ett helt gäng laxförande älvar så det måste gå på nåt vänster att hitta dem. Men det verkar ju inte lätt på nåt sätt. Verkligen inte. Att det är så få som ägnar sig åt det gör ju inte saken lättare heller.
              Tur det finns norge
              Robert skilj på lax och öring det är två HELT skilda arter det ända de delar är det snarlika utseendet, tro mej laxen är pelagisk medans öringen är en typiskt strand/botten bunden fisk som kan dyka upp i öppen sjö om nödvändigt det händer men det är inte fiskens första val alls laxen däremot dyker endast upp i fritt vatten du hittar den aldrig nära land (om det inte är mycket djupt )annat än i älv
              Vet att jag är dryg nu men iaf mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Trolling i kvarken

Om strömmar

Kommentera

Hur vet du det här om strömmarna (ifrågasätter inte att det är sant, har letat utan framgång efter samma information). Jag har som tänkt att de får fisk i ryssjorna och det är massa lax i älvarna så det borde finnas lax i området, men det är klart det kanske krävs en högre koncentration av dem. Som jag förstått hur de lägger ryssjorna (de jag känner till) norr om Umeälven både kring holmön och kring kusten så är gapet norrut så det kan nog stämma det här med att de kommer norrifrån som du säger. Har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare.

Jag vet inte om jag förstår det hela rätt men borde inte det innebära att det finns uppväxtområden norr om kvarken?

Jag kan inte så mycket i ämnet men det känns som väldigt intressanta idéer. Dock får jag inte ihop det med det du säger ovan om vandringsvägarna, skulle du kunna utveckla det lite?

För mig känns det som den stora utmaningen är att hitta fisken, men det är det väl å andra sidan alltid Det hela blir ju int' läggare av att det finns så många andra faktorer som gör om de biter eller inte. Fin inspiration till fortsatt laborerande iaf, tack för det.

Hur får man reda på allt sånt här? Det skulle vara skitintressant att veta verkligen.

Är det så som jag frågade lite om tidigare att all laxen som ska upp till typ dalälven osv trippar förbi landsort och understen och de här kända ställena? Medan den mer nordliga laxen kommer från andra uppväxtområden? Det finns ju så många väldigt fina laxförande älvar just kring västerbottenskusten, å andra sidan kanske inte en älv som umeälven som är igenbyggd redan i början släpper igenom så mycket lax? Å andrasidan är det väl stopp i dalälven oxå relativt tidigt?

Jag fattar som inte hur det hänger ihop Vad är det som gör att det finns så mycket mindre lax där uppe?

Fanks boss!
                  Ang. havsströmmarna i Östersjön så är det inte nån gissning, det är väl dokumenterat av hydrologer, SMHI m.f också av oss fiskeribiologer som har forskat eller forskar på lax. (som student eller m.h.a. privatstudier kan du lära dig fiskebiologi och laxens livssykel i Östersjön bl.a.)

Det är ett känt faktum att ALL LAX i Östersjön vandrar till, och växer upp i södra östersjön, oavsett om den hör hemma i Mörrum, Dalälven eller Torne älv. Det bara är så för där är det varmare, större primärproduktion och inte minst större koncentrationer av bytesfisk. Dessutom så är havet lite mer salt
                  i södra delen än långt mot nord där salthalten är mycket lägre och passar inte uppväxande lax lika bra s.a.s. Själva vandringen tar lite energi då laxen som altid, utnyttjar havsströmmar för enkel transport precis som i lekvandringen i älven.
                  En gång genomförde jag ett telemetriförsök på dalälvslax. Vi märkte laxsmolt med radiosändare och sen satte vi ut en och en fisk som vi sen följde och trackade ner till Östersjön i Dalälvens mynningsområde. Den smolt som vandrade snabbast (eg. den som inte tog långa pauser) vandrade ut på ca 3tim 47 min från Älvkarleby (LFI) och den sträckan är ca 8,6 km lång. Vi förlorade den långt utanför mynningen p.g.a. att salthalten släckte ut radiosändaren på smolten. Det betydde en vandringshastighet på ca 1 mil per 4,4 tim eller ca 2,27 km/tim eller 54,6 km/dygn. Intressant var att alla smolten, då de kom till mynningen, vandrade söder ut så läng vi kunde pejla signalen.

Det betyder att smolten m.h.a. havsströmmarna sätter full fart söderöver mot havet öster-söder om Gotland och neröver mot Bornholm ca.

Då all uppväxande lax är koncentrerad till södra östersjön (och den laxen är mycket hungrigare) så säger det sig själv att då är också fisket mer givande i det södra området än vad det är längre norröver.

Då det är dags för lek utnyttjar laxen de nordgående strömmarna och den vuxna laxen passerar då till större delen den finska kusten och slutligen kvarken/Bottenviken. Väl deruppe så är det precis så som TAMTAM pekade på, laxen söker sig mer konkret mot sin hemälv. Det är här själva cluet är att finna invandringsvägarna till just den lokala hemälven. TAMTAM har också tipsat om sådana ev. produktiva områden att söka fisken på.

Dom som tror att trolling betyder att "hämta" fisk vet inte vad trolling över huvud taget är för nått (fiskbil kanske!!??, hahaha). Trolling är inte lätt och bara på egna erfarenheter varvat med goda tips från erfarna trollere kan det bli utdelning. Det bekräftas ju också av det svenska försöket för kommersiell trolling (fiasko, törs man säga det?)

Hoppas detta var något tydligare än min förra post. Det finns massor att fördjupa sig i när det gäller trolling och ni som nyligen har startat har mycket att lära av dem som har hållt på ett tag, också jag själv som är en halvamatör får jag kanske kalla mig själv, hehehe

mvh
                  Senast ändrad av Flodström; 2007-12-30, 23:41.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
                    Perfekt NAB, tack för det. Tydligare än så kan man inte visa hur strömmarna går i Östersjön. Detta måste man ta hänsyn till i sin trollingstrategi. Det ger också delvis en förklaring till det bättre trollingfisket på finsk sida i förhållande till det på svensk sida.

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Robert skilj på lax och öring det är två HELT skilda arter det ända de delar är det snarlika utseendet, tro mej laxen är pelagisk medans öringen är en typiskt strand/botten bunden fisk som kan dyka upp i öppen sjö om nödvändigt det händer men det är inte fiskens första val alls laxen däremot dyker endast upp i fritt vatten du hittar den aldrig nära land (om det inte är mycket djupt )annat än i älv
                      Vet att jag är dryg nu men iaf mvh
                      Du ar nog inte dryg, hahaha. Tvärt om du har rätt i det du pekar på. Inta alla har det här klart för sig. Fiskens (här laxens) livshistoria tillsammans med det geografiska och topografiska läget och närmiljön bestämmer det här.

Havsöringen i många fjordar i Norge har en livshistoria som påminner om laxens, men vandringarna är bara lokalt relaterade till sillstimmen i fjordarna (i pelagialen)

Det är lätt att sätta likhetstecken på de båda arterna bara för att de är lika fenotypiskt (till utseende) men inget kan vara mer felaktigt. Dom har som poängterats här helt vitt skilda livshistorier och tillhör varsin art av fisk.

mvh
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      462 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
                      4 svar
                      206 visningar
                      0 gillar