Köpte en s1000 trådlös har själv en örnvik 580 ph ,blir ju väldigt varmt i hytten så bättre pilot går nog inte att ha. Har funkat bra med gps styrningen ganska enkelt att koppla ihop med min garmin 172:a, enda problemet jag hade var att den är gjord för en speciell hydraulstyrning men har en kompis som är hydraulare som fixade andra kopplingar så den passade.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Raymarine S1000
Collapse
X
-
Efter mycket velande och lyssnande på "allvetare" så blev det en Raymarine "S1G non-gyro" och en 6002.
Verkar vara lite för många S1000 som dom inte får till än, men det skulle tydligen vara en uppdatering på gång, men jag ska ju ha min nu och då chansar jag inte!
Lyckades få ned priset på S1G/6002 till ungefär samma som S1000 så då fans det ingen anledning prismässigt heller. (fast jag skulle gärna haft trådlöst)
Nu ska det monteras och stökas, så får vi se hur bra det blir
Kommentera
-
Nu i höst så monterade jag in en S1000 i min TG-7200 (24-fotare). det var en beg. pilot som jag köpte på eBay billigt. Efter mycket om och men, så fıck jag igång piloten och den fungerar bra.Ursprungligen postat av TL Visa inläggJag är på väg att köpa en autopiot, och självklart tittat på S1000 pga pris och lätt att montera, men är lite nyfiken hur andra S1000 fungerat nu efter det gått en tid.
Det var lite "pyssel" att få till den automatiska trimningen: "Autolearn", men då jag var ute med båten första gången så gick också det fint.
Det var lite skrämmande att sitta utan att hålla på ratten, i 20 knop och piloten testade och testade, båten gick lite i zigsack, och svängde liter "hur som hällst", men det skulle den ju. När trimningssekvensen var färdig så fick jag ett medelande om det och autopiloten var klargjord för just min båt, läckert.
Autopiloten är helt suveren i vanlig march-fart, men i trollingfart har jag bara kört en dag i 1,8-2,4 knop, och det på blank sjö. Det var bara en dröm, men som sagt, i vind och vågor ställer sig kanske saken lite anorlunda? Då man trollar när det blåser så bör man nog börja med det i medving (för att hålla uppe farten) och sen succesivt vända upp mot vind. Tror man skall prova första gången utan spön ute (kan bli kaos annars) tills man har lärt sig hur den uppför sig och att man vet vad man i så fall skall göra.
Då jag hade trimmat min färdig (i vind och hög sjö) så körde jag också lite mot vinden (i tomgång) då vände båten ett varv runt, men jag hade inte riktig pejling på vilken fart jag hade, kanske det var under 1 knop då. Fick medelande om för sakta fart så då slog jag av piloten. Det är säkert vid sådana tillfällen man bör gå utan pilot, för även en AP12/14 (Simrad) går lite hit och dit i dom låga farterna har jag märkt (AP12/14 tillverkas inte längre och har gått ut från marknaden)
Nu var den piloten jag köpte en beg. pilot som säkert inte har den senaste uppdateringen och jag skall väll försöka att uppdatera den till den senaste
versionen så småningom. Men för det priset kan jag sträcka mig långt (3.500:- + lite hydraul-kopplingar till rattpumpen, har SeaStar).
Vet inte om jag kan rekommendera den här piloten (för lite erfarenhet hittills) men den fungerar ju, och har man GPS från början så blir det billigt, (och mycket enkel montering) oavsett hur man kommer över piloten (ny eller beg.)
mvh.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Någon som har några nya erfarenheter av Raymarine S1000 här?
Finns lite funderingar på ett inköp nämligen.
Kommentera
-
Då jag inte ens fått nått pris på en uppdatering av min S-1000 så kan jag tyvärr inte rekommendera Raymarine piloter.
Jag föreslår en Simrad-pilot. Speciellt den som är efterföljare til AP12/14. Kommer inte i håg modell-betäcktingen på den just nu men det kan du själv hitta fram till.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Skippa den joj...Ursprungligen postat av joj Visa inläggNågon som har några nya erfarenheter av Raymarine S1000 här?
Finns lite funderingar på ett inköp nämligen.
Antingen simraden som Flodstörm föreslår eller en Raymarine 6002.
Den senare har jag provat i en tid nu och den fungerar kanon även i så låg fart som 1kn.
Hör fortfarande folk som inte får S1000 att fungera i lågfart....Synd nog för lösningen verkar smidig.
och lite konstigt är det, för en del verkar ju fungera bra medans en del inte vill alls.. Mystiskt
Kommentera

Kommentera