Trolling dodger & tubfluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling dodger & tubfluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling dodger & tubfluga?

Hej, skulle vilja veta vilken längd som brukar funka bra med Tubfluga bakom en mellanstor Dodger? har smått testat lite men fisken var inte intresserad.. Så få höra om ni har några goda råd att dela med er!

1 till 1.5 meter, ca:
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Tack för tipset!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimpan Visa inlägg
        Hej, skulle vilja veta vilken längd som brukar funka bra med Tubfluga bakom en mellanstor Dodger? har smått testat lite men fisken var inte intresserad.. Så få höra om ni har några goda råd att dela med er!
        Det beror troligen på hur du använder den, dodgers och flashers i större storlekar är sånt man använder på större djup, för att locka in fisk runt de beten som de normalt hugger på (beroende på storlek av fisk)
        Det är definitivt inget "bete" man använder på grundare vatten under goda ljusförhållanden då kan det till och med försämra rent av skrämma fisken.
        Obs detta är mina erfarenheter själv har jag liksom du inte haft några framgångar med dem annat än att jag misstänker de har dragit in fisk bakom båten som sen har huggit på beten i närheten.
        Svår fråga men som, sagt på djupet kan de säkert vara användbara ljuset är mycket viktigt good luck
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Dodger är väll inte det bästa till tubfluga då flugan inte får någon speciel gång.. Prova en flasher tex av märket OKI(UV-färgerna) funkar grymmt! Fiska med en tafslängd runt 50-90cm. tänk på att grovleken på din fluorcarbon antingen gör så att det blir hetsigare eller mjukare gång beroende på grovleken..
          Sketfeske

Kommentera

Okej, men tyvär har jag ingen OKI flasher men jag har en Kingfisher och 0,35 fluorcarbon!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimpan Visa inlägg
              Okej, men tyvär har jag ingen OKI flasher men jag har en Kingfisher och 0,35 fluorcarbon!

Perfekt det med OKi var bara ett exempel! Lycka Till med Trollandet!

Kommentera

Tackar tackar! :P

Kommentera

Tafsen till tubflugan ska vara 1,5 ggr dodgerns längd. Funkar kanon. Laxen blir som tokig när dodgern slår dom i sidan, dom rusar som skållade troll!!

Kommentera

när du trollar med dodgers är det viktigt att inte köra för fort upp till 2 kn annars fiskar den inte som den ska. längden på tafsen kan du variera efter hur livligt du vill att betet ska röra sig . jag brukar börja med 2,5 gånger dodgerns längd på tafsen
                    kortare tafs hetsigare gång längre tafs lugnare gång på betet
                    det viktiga är att inte ha för tungt bete tubfluga funkar fint även bläckfiskar har jag lurat upp en och annan silvertorped med
                    dodgern ska slå sida till sida inte snurra som en flasher

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...