Vad använder man till Sik fiske? om man nu är ute och trollar på sjön. För det är inte många som fått sik här, men det ska finnas ganska gått om dom.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sik
Collapse
X
-
Jadu, lite svårt å få fram beten för just Siktrolling. Alltså, trolla efter sik är inte precis vanligt. Något som inte ens existerar.. nog t.om den svåraste metoden å fånga sik på.
Men nog gåre, testa köra över grynnor, utanför uddar å dylikt. Försök hitta grund lite varstans. Funkar lika bra med wobbler som mindre spinnare, även flugor en vindstilla kväll.
Lycka till,
/ Sportfiskekärlek
-
Ursprungligen postat av Sportfiskekärlek Visa inläggJadu, lite svårt å få fram beten för just Siktrolling. Alltså, trolla efter sik är inte precis vanligt. Något som inte ens existerar.. nog t.om den svåraste metoden å fånga sik på.
Men nog gåre, testa köra över grynnor, utanför uddar å dylikt. Försök hitta grund lite varstans. Funkar lika bra med wobbler som mindre spinnare, även flugor en vindstilla kväll.
Lycka till,
/ Sportfiskekärlek
Det existerar och fungerar visst i t.ex. Vättern.
Sikfisket är inte alltid som i Skärgårdens grunda vikar.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sportfiskekärlek Visa inläggFlode, Norden: Jovisst, jag säger inte att det är omöjligt ? Men det är inte typ nån allmän specifecerad sak och fiska Sik via trolling. Få kontakt med största Sikarna handlar ju allt ifrån mete å fluga.Ursprungligen postat av Sportfiskekärlek Visa inläggAlltså, trolla efter sik är inte precis vanligt. Något som inte ens existerar..
Skulle fortfarande vilja påstå att du har fel, om jag inte är helt ute och seglar tror jag mig komma ihåg ett antal fiskare som "trollat" sik på Vättern. Alltså riktat, och dom brukar få en del finare sikar, att det sedan kmr upp en del bonusfirrar är ju en annan sak.sigpic
Kommentera
-
När vi varit uppe i norge på ett ställe där det finns en sjö med en hel del sik i så brukar vi ro över sjön till ett utlopp där vi flugfiskar harr. Och på vägen dit brukar jag alltid slänga ut en spinnare,liten wobbler eller ett litet skeddrag som får hänga efter båten och jag får en del sik på det sättet. Men mest sik har jag fått när jag bara stått i båten och kastat med små spinnare/fluga över grund och på ställen med svagström.
Siken har väldigt små munnar och väldigt mjuka så gör inga hårda mothugg då sliter du loss spinnaren/flugan eller vad du nu har för bete på. Och pressa dom inte för hårt i början dom brukar oftast pumpa lite i början men sedan följer dom nästan bara med intill båten, dom blir väll lite småvilda vid båten som dom flesta fiskar blir men det går oftast bra. Lycka till !
/ Nilsson
Kommentera
-
Happ, aja. Ja jag vet inte, men tänkte lär ju vara svårt med trolling. Siken som är nåjävulskt känslig i truten..Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggSkulle fortfarande vilja påstå att du har fel, om jag inte är helt ute och seglar tror jag mig komma ihåg ett antal fiskare som "trollat" sik på Vättern. Alltså riktat, och dom brukar få en del finare sikar, att det sedan kmr upp en del bonusfirrar är ju en annan sak.
Kommentera
-
Ja den är grymt känslig. Kom ihåg första gången jag drog på en sik på spinnare jag drog till rejält i mothugget och fick endast upp en mun-bit från siken.Ursprungligen postat av Sportfiskekärlek Visa inläggHapp, aja. Ja jag vet inte, men tänkte lär ju vara svårt med trolling. Siken som är nåjävulskt känslig i truten..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inläggNär vi varit uppe i norge på ett ställe där det finns en sjö med en hel del sik i så brukar vi ro över sjön till ett utlopp där vi flugfiskar harr. Och på vägen dit brukar jag alltid slänga ut en spinnare,liten wobbler eller ett litet skeddrag som får hänga efter båten och jag får en del sik på det sättet. Men mest sik har jag fått när jag bara stått i båten och kastat med små spinnare/fluga över grund och på ställen med svagström.
Siken har väldigt små munnar och väldigt mjuka så gör inga hårda mothugg då sliter du loss spinnaren/flugan eller vad du nu har för bete på. Och pressa dom inte för hårt i början dom brukar oftast pumpa lite i början men sedan följer dom nästan bara med intill båten, dom blir väll lite småvilda vid båten som dom flesta fiskar blir men det går oftast bra. Lycka till !
/ Nilsson
TACK för tipsen!
Kommentera
Kommentera