sätt fast det i pollarna...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
trolling bar
Collapse
X
-
Har en liten fundering bara: varför väljer ni att bygga trollingbar? Bara nyfiken. Hade det själv på min förra båt och håller på att utrusta min nya båt för fisket nu. Jag väljer att inte ha trollingbar av den enkla anledningen att jag vill ha så rent som möjligt akterut. Om ni vill ha upp rigggarna lite högre så kan man ju lösa det med pedistaler som finns att köpa som tillbehör till merparten av alla djupriggar. Eller genom att bygga pedistaler/klossar själv.
Spöhållare i aktern kan vara bra som transporthållare, för att "ställa undan" spön och när man riggar etc. men att använda spöhållare i aktern vid aktivt fiske (förutom riggfiske givetvis) verkar bara krångla till det....
Spöhållare att montera på relingsräcken/grabbräcken finns att köpa på många ställen. Bland annat på blocket; http://www.blocket.se/vi/13613128.htm?ca=8_s
Hur kommer ni att fiska? "Standarduppsättning" med tio spön - fyra på riggarna och sex på ytan?
Kommentera
-
vi har inte funderat färdigt i detta ämne tror jag skratt,
men nu verkar det bli ett räcke i alla fall . fördelen med en trollingbar skulle väl vara att göra den löstagbar så man inte behöver oroa sig för kleptomanerna här uppe , det finns gott om dom !
sen så är vi ju grymma nybörjare när det gäller trollingfisket, det finns i stort sett inga riktiga trollingbåtar här uppe i kiruna, så vi tänkte väl göra nått som nästan ingen annan gjort, det blir två djupriggar på båten i alla fall , så då blir det väl några spön , vi får testa oss fram ,, vi har kollat i stort sett allt som finns i instruktionsväg på video så lite fattar vi i alla fall , men men,, först ska vi lösa utrustningen på båten. och då blir det först motorfäste till hjälpmotorn och sen räcke.
Vi hann i alla fall vara iväg och testa en sväng innan vintern då körde vi med 4 spön , 2 med dipsydiver och 2 lite högre upp , ett kraftigt hugg hadde vi ! och tappade ett gäng mindre rödingar så vi hoppas på nästa sommar . vi körde då med apex 3 och några tumbler ! i pärlemor.
ge gärna massa tips, på just rödingtrolling och trolling efter hälleflundra ! det är väl det vi skall syssla med är det tänkt !
Kommentera
-
Jag hade samma funderingar men har blivit överbevisad. :-) Har flera kompisar som kör med den typen av spöhållare.Ursprungligen postat av troutfish Visa inläggdom där spöhållarna ,på blocket reagerar inte aluminium med rostfritt ?
Jag håller förnärvarande på att montera utrustning på min nya båt, en Yamarin 575HT Big Game, och om jag förstått det hela rätt så är er båt inte helt olik min - dvs att det är en HT-båt.
Jag har valt att sätta mina spöhållare på taket. Förhoppningsvis skall jag få plats med tio spöhållare på en båge av rostfritt där. De kommer att användas som både transporthållare och till aktivt fiske via planerboard. Oftast fiskar jag med sex spön på ytan och fyra på riggarna. Utöver de tio hållarna på taket och de fyra på riggarna ska jag sätta hållare för sex-tio spön i motorbrunnen också. Spöhållare kan man aldrig få för mycket av.
Mitt förslag är att sätta spöhållarna på en båge på taket eller på grabbräckena på sidan. Dessa kan användas både som transport/avlastningshållare och även vid fiske med planerboards via mast eller av modellen Yellow Birds eller liknande.
Kommentera
-
Har samma spöhållare och dom (aluminiumen) reagerar med rostfritt. Har nu bytt aluminiumdelen till dito plast, finns att köpa på hydroscand. Se deras hemsida. Har för mig att det finns två killar "på blocket" som säljer spöhållare varav den ena har mer välpolerade hållare(?).Ursprungligen postat av troutfish Visa inlägglåter ju kanon om dom inte reagerar med varandra , dom ser ju kanonfina ut , borde inte vara så svåra att göra om man har tillgång till lite verkstadsutrustning som pressar och dyl !
Mvh MagnusSenast ändrad av Team Ängelholm; 2008-02-01, 10:03.
Kommentera
-
OK, där ser man. Har som sagt polare som kört med dessa i en massa år... Vilken typ av reaktion menar ni?Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggHar samma spöhållare och dom (aluminiumen) reagerar med rostfritt. Har nu bytt aluminiumdelen till dito plast, finns att köpa på hydroscand. Se deras hemsida. Har för mig att det finns två killar "på blocket" som säljer spöhållare varav den ena har mer välpolerade hållare(?).
Mvh Magnus
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera