Tänkte testa att flötestrolla/drivfiska/meta pelagiskt på Vänern. Vad ska man tänka på gällande djup, fart, storlek på betesfisk?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pelagisk flötestrolling
Collapse
X
-
allt beror på väder och vind som vid allt fiske. tyvärr. finns inga genvägar. så här års skulle jag fiska i anslutning till grundkanter och utanför lekvikar. relativt långsamt. 1.2-1.6 knop. finväder = fiska djupare eller längre linor. betets storlek brukar jag variera. du vet kanske själv hur det är... hur mätt man än är finns det alltid plats för lite efterrätt... och är man rejält hungrig slår man i sig biffen direkt.
luddigt svar. men som sagt - enbart dina egna praktiska erfarenheter kan ge svar på dina frågor,-----------
<"))))><
-
Jag har fått för mig att det ska funka. Kan vanlig trolling med wobbler fungera på öppet vatten, måste ju en mysig liten mört funka. Egentligen handlar det väl kanske mer om drivmete, än trolling med motorkraft. Fan, fyra spön tacklade med mört måste ju funka?
Kommentera
-
Skillnaden blir väl den låga farten för flötmetet, du täcker dåligt med yta men finns fisken där är det nog bara hålla i.... iofs är väl inte mört den typ av betesfisk som håller till i öppna vatten direkt men det kanske gäddan gösen lax/öring skiter i lycka tillI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Gäddan bryr sig nog inte så mycket om att mört kanske inte håller till i fria vattenmassor skulle jag tro, kanske den gör i viss mån men det är inga problem att få på mört pelagiskt. En mört kanske är lite större än det gäddan brukar äta i de fria vattenmassorna (nors och siklöja) och gör bra reklam för sig.
Kommentera
-
Ingen som har provat sarv vid pelagisk flötestrolling? Den måste ju utmärka sig något enorm tycker man.Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inläggIngen som har provat sarv vid pelagisk flötestrolling? Den måste ju utmärka sig något enorm tycker man.I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong
Green day på Ullevål 4/6-10
Green day på Wembley stadium 19/6-10
Green days American idiot musical på broadway 27/2-11
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
841 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()