Trolling - Insjööring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling - Insjööring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling - Insjööring

Tjo!

Har visat sig att det går ta riktigt fin öring (8,8kg) i den sjö jag brukar fiska! Blev därför lite sugen! sjön är djup upp till cirka 40m men snittet på de djupa områdena är cirka 20m

Tänkte fråga er proffs vilka beten jag bör köpa på mig för trolling, på höst och vår antar jag att man kan använda samma saker som vid HÖ fiske vid fiske från land.. Vill inte köpa nya spö utan försöka använda det jag har...

Har följande:

Båt (snipa) 4 spöhållare
    Två grova havsfiskespö kastv. 250 g
    Två Gäddspö kastv. 40g
    Jerkspö 4 st...
    Djupparavaner 4 st
    dipsydiver 2 st

Bör jag har sidoparavaner? förutom dipsy. ??

Men som sagt beten, lite enkel strategi för vår sommar och höst vore trevligt!

Tackar ödmjukast för tips!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Adda min msn så kan vi snacka om det!
    simonandersson7@hotmail.com

Kommentera

Ingen mer som kan tänka sig att dela mad sig!?
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

(Tror jag har svarat på nån likande fråga nån annanstans på forumet...?)

Jo, skaffa gärna några sidoparavaner också. Då kan du ex köra två-fyra spön i ytan, två spön med djupparavan och kanske ett släpspö rakt bakåt. Blya ytspöna med 20-60 gram. Beten ex Bomber 15A, Tomic 3" och 4", Strike Pro och några flutters. Om du gillar löjfiske så brukar det funka minst lika bra som plast. Släplängder ca 30-50 meter i ytan och kortare på djupet. Fiska mellan 0-10 meter djupt. Fart kring två knop. Leta kring "udde, grund, sund". Leta vid betesfisk-moln. Öringen trivs när det är mellan 8-12 grader i vattnet.
        /Magic

Kommentera

Drar upp denna tråden igen istället för att göra en ny

Vart finner man öringen lättast nu på hösten egentligen, och vilken hastighet, runt 2.5 knop bör väl vara lämpligt? De finns väl på betydligt grundare vatten än laxen? Runt skär och uddar som ni tidigare nämnt måste väl passa?
          Det är den norra delen av Vänern jag pratar om...

Kommentera

Vore jag som du skulle jag leta runt de yttersta kobbarna och skären med omedelbar tillgång till djupt vatten utanför alt större djupgrynnor inte allt för långt från land, de jagar nog löja exv men gärna mer strandnära än laxen, speciellt vindutsatta uddar med en rygg som sträcker sej utåt eller lagom breda grundare kanter med djup utanför är värda att testas, knepig firre ofta, tror det lönar sej med inte alltför mycket grejor ute lättare precisionsköra då kanske.
            Men det finns alla varianter de kan hugga var fan som helst om de är på humör men normalt enligt min åsikt mer strandnära än laxen iaf, lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fripps Visa inlägg
              Drar upp denna tråden igen istället för att göra en ny

Vart finner man öringen lättast nu på hösten egentligen, och vilken hastighet, runt 2.5 knop bör väl vara lämpligt? De finns väl på betydligt grundare vatten än laxen? Runt skär och uddar som ni tidigare nämnt måste väl passa?
              Det är den norra delen av Vänern jag pratar om...
              Kolla med Grumstrolling klubb, annars är lättaste sättet så här års att åka dit siklöjan finns dvs där yrkesfiskarna har sin löjskötar. De borde väl börja nånstans utanför Bäröskären. Tävling i Grums denna helg så åka smyglyssna vid invägningen.

Kommentera

Okej tack Det blir nog en sväng ut till Bäröskären imorgon då
                Vart kommer du ifrån då Wismut?

Kommentera

Idag blev det den första lax-/öringtrollingturen i mitt liv :P Lyckades dock aldrig få upp någon...
                  Vi fick ett napp på en Bomber 15APBCR på ca: 5m djup (djupet i sjön va ca:13m), men den släppte ca: 10m ifrån båten ;/ Det var ganska surt, men samitidigt visste jag att alla fiskar kommer inte upp, särskilt inte de av den blankare sorten...
                  Det kändes absolut inte som en gädda, det skrek till i rullen och den drog iväg en bit, jag började veva försiktigt, den gjorde några mindre rusningar på vägen och tillslut knyckte den till och slet sig...
                  Jag hade bara enkla fjäderringar på den, det kanske är värt att sätta på dubbla?

Det blev iaf en trevlig tur, och det var inte sista gången jag åkte ut och letade efter de blanka

Tack för tipsen i varje fall, det var för övrigt just utanför Bäröskären den högg
                  Kom gärna med mer tips, uppskattas enormt

Kommentera

Kul för dej!
                    Enkla fjäderringar räcker MEN se till att de är kvalitet och inte för små, var noga med detta, krokar, inget slarv, alltid de dyraste vassaste Owner, Gamakatsu etc ingen ide att spara på krok, dessa och linan är det viktigaste du har i sjön och är billigare än det mesta andra nödvändigt lycka till
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    754 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...