Kan 300:-/år rädda laxfisket i vättern ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan 300:-/år rädda laxfisket i vättern ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om några år finns det så gott om öring.

Kommentera

Ursprungligen postat av 2500 CIAR Visa inlägg
      Om några år finns det så gott om öring.
      Ja ett riktigt tröstpris!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Nja, tröstpris, hmmmm Inte om öringarna tangerar 12-15 kg gränsen va eller?
        Vet att all fiskevård runt Vättern för att få upp öringpopulationen kan få och får konsekvenser, oxå för rödingen tyvärr.

2500 CIAR: "MEN jag vet en bäck som har riktigt mycket kräftor och det är en lekbäck för vätteröring.Tror du öringen minskar där,tvärtom riktigt mycket öring i bäcken nu."
        Tycker ditt uttalande här låter lite väl förenklat:
        På vilka grunder gör du det uttalandet? Har du/man gjort långtidsstudier m.h.a. elfiske på fasta stationer och statistiskt sett att rekryteringen ökat eller är det bara via okulärstudier du har den uppgiften?

Kan det vara så att ett fiskevårdsarbete i det vattendraget har bidragit till ökad rekrytering (om man har kartlagt att det verkligen har skett en ökning i rekrtyteringen av öring)? Eller hårda restriktioner på öringfisket i Vättern?

Ditt uttalande säger absolut inget om hur stor en ev. kräft-predation är på öringens ägg eller yngel. För det så måste du först veta taket på vattendragets möjlighet att rekryttera öring -utan kräftor. Sen kan du göra en ny fältstudie med introduktionen av kräftan för att kunna underbygga ditt påstående att kräftor inte predaterar på öringens avkomma.
        Det finns verkligen en stor anledning till att du har massor av kräftor i det vattendraget, kanske du själv kan finna den anledningen, hehehe.

Det var väl ingen som har sagt att fiskebiologi är någon enkel vetenskap, eller?
        Senast ändrad av Flodström; 2008-10-17, 19:20.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

12-15 kilos gräns öring? nja Flodström min erfarenhet av öring är att det är en strandbunden variant på lax normalt betydligt mer småvuxen och tror icke Vättern är ett undantag här heller, fakta är att Vättern är som gjord för lax, dessvärre fick den ingen älv stor nog att hysa ett bestånd av nämnda art som Vänern om den hade funnits skulle sannorlikt Vättern ha en egen laxstam lika viktig som rödingen eller viktigare en naturens nyck mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Nja, tröstpris, hmmmm Inte om öringarna tangerar 12-15 kg gränsen va eller?
            Vet att all fiskevård runt Vättern för att få upp öringpopulationen kan få och får konsekvenser, oxå för rödingen tyvärr.

Tycker ditt uttalande här låter lite väl förenklat:
            På vilka grunder gör du det uttalandet? Har du/man gjort långtidsstudier m.h.a. elfiske på fasta stationer och statistiskt sett att rekryteringen ökat eller är det bara via okulärstudier du har den uppgiften?

Kan det vara så att ett fiskevårdsarbete i det vattendraget har bidragit till ökad rekrytering (om man har kartlagt att det verkligen har skett en ökning i rekrtyteringen av öring)? Eller hårda restriktioner på öringfisket i Vättern?

Ditt uttalande säger absolut inget om hur stor en ev. kräft-predation är på öringens ägg eller yngel. För det så måste du först veta taket på vattendragets möjlighet att rekryttera öring -utan kräftor. Sen kan du göra en ny fältstudie med introduktionen av kräftan för att kunna underbygga ditt påstående att kräftor inte predaterar på öringens avkomma.
            Det finns verkligen en stor anledning till att du har massor av kräftor i det vattendraget, kanske du själv kan finna den anledningen, hehehe.

Det var väl ingen som har sagt att fiskebiologi är någon enkel vetenskap, eller?

Ja det elfiskas i bäcken.
            Bäcken har jag kollat 15-20års tid.Att det är en stor ökning i bäcken har jag sett med egna ögon men även fått se skriftligen av ett mail till lst

(Sen kan du göra en ny fältstudie med introduktionen av kräftan för att kunna underbygga ditt påstående att kräftor inte predaterar på öringens avkomma).

Har väl inte sagt att kräftan inte äter av romen.

Säger det ännu enklare att för 10 år sedan fanns knappt en kräfta i ån.Väldigt lite lekande öring.

Dagsläget är mycket kräfta mycket öring.

Sen kan ju du ta på dig din dykardräkt å göra dina fältstudier på gulesäcken.

Kommentera

Ursprungligen postat av 2500 CIAR Visa inlägg
              Sen kan ju du ta på dig din dykardräkt å göra dina fältstudier på gulesäcken.
              Hehehe, inte i kväll
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Visst är det roligt att mer öring dyker upp i sjön men jag antar att dessa består av naturligt förekommande bäckfödd fisk, inga utsättningar.
                Går inte att bedriva ett större sportfiske i sjön på de förutsättningarna den kommer vara bortfiskad direkt, 12-15 kilo storlek snarare 1,2-1,5 skulle jag tro.
                Vill vi ha något som helst sportfiske av vår typ måste lax till helt enkelt de naturligt förekommande kan aldrig upprätthålla det hela, dessutom med laxutsättningar kan man enas om att lämna den naturliga rödingen och till stora delar öringen ifred så du har något att titta på där i bäcken på höstarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  12-15 kilo storlek snarare 1,2-1,5 skulle jag tro.
                  Då skall jag berätte för dig TAMTAM att då jag var barn och bodde i Ödeshög om sommaren (då jag var mellan 5-7 år) så kommer jag ihåg då den eldre grabben (han var kanske 18år) och farsan hans kom hem efter fiske på Vättern. Två fiskar fyllde en hel jäkla jutesäck. Dom var silverblanka och det var öring. Inte resultat av laxutsättningar för 50 år sedan. Tippar dem var på ca 10-12 kg st och jag tyckte det såg ut som silverfärgade julgrisar. Säkert tagna på nät för jag kan inte komma ihåg att det var några fiskespön med överhuvudtaget.
                  Den stammen utgjorde säkert ett lika stort hot mot rödingen på den tiden som laxen utgör nu förtiden, och den var ju naturlig, inte utsatt. Vad tror du?
                  Det var den stammen av öring jag tänkte på då jag nämnde 12-15 kg vilket inte hade varit någon utopi om stammen funnits kvar på nått vis. Men jag har ingen aning om vad det här var för stam. Motala ström kanske, men då är stammen förlorad vid det här laget tippar jag. Men tänk.........................................
                  Senast ändrad av Flodström; 2008-10-18, 10:59.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Jodå Flodström kan nog stämma visst kan de bli stora väl medveten om detta är väl bara att titta på Mjösas och i viss mån Vänerns öringar, men i dagsläget i Vättern...... utan direkt andra arter till understöd.
                    Finns nog bara en fisk som kan fylla de skorna och klarar kanske det även i ett något längre perspektiv.
                    Vättern har unika förutsättningar för just nämnda art ger en fantastisk avkastning du hittar ingen bättre, att inte utnyttja detta under ansvar är helt snurrigt enligt min åsikt riktigt längtar dit vilka fantastiskt fina firrar de är!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Visst är det roligt att mer öring dyker upp i sjön men jag antar att dessa består av naturligt förekommande bäckfödd fisk, inga utsättningar.
                      Går inte att bedriva ett större sportfiske i sjön på de förutsättningarna den kommer vara bortfiskad direkt, 12-15 kilo storlek snarare 1,2-1,5 skulle jag tro.
                      Vill vi ha något som helst sportfiske av vår typ måste lax till helt enkelt de naturligt förekommande kan aldrig upprätthålla det hela, dessutom med laxutsättningar kan man enas om att lämna den naturliga rödingen och till stora delar öringen ifred så du har något att titta på där i bäcken på höstarna.
                      Visst finns det mkt småöring i Vättern, men det kan nog bero på dom utökade lekmöjligheter och chanserna för ynglen att överleva sin tid i bäcken?

Sett ett par fiskar på runt 5 och upp till säkert minst 7kg i lekbäckarna under några få turer. Hårt räknat 1sådan fisk/tur/bäck i princip.

Var också med och kikade på en 7-8kgs som invägdes som Lax av tävlingsledningen med senare av yrkesexpertisen utdömdes till nytt VätternÖringsrekord för "efter Motala ström tid" under Hjodraget.

TAMTAM lär lite här: http://www.outdoor.se/sportfishnews/.../lek/index.htm
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...