Kan 300:-/år rädda laxfisket i vättern ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan 300:-/år rädda laxfisket i vättern ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ET_fisherman Visa inlägg
    Vem är det som betalar de 20 000 smolt som sätts ut varje år?
    Om det är så som TAMTAM sa "finns inte tillstånd att sätta ut mer än 20 000 smolt i Vättern längre pga eventuellt hot mot rödingen." vart går då pengarna i laxfonden?
    Obs vet ej om Motala ström betalar för de 20 000 firrarna vad jag vet är att man gjort detta iaf
    Länsstyrelsen i Jönköpings län har stått för resten.
    Inte helt dundrande säker på uppgifterna jag skriver därför skulle det vara bra med ett klarläggande från fonden.
    Edit har mejlat länk till tråden till fondens handläggare vi får se om de återkommer viktigt att allt klarläggs för förtroendet.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-10-13, 12:23.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Håller med dig TAMTAM

Kommentera

Enig med dig TAMTAM.

Hörde oxå att det skall starta en utredning som skall försöka att kartlägga orsakerna till att rödingen gått tillbaka så starkt som den har gjort. Tydligen på en historiskt bottenrekord just nu (inget käckt "rekord" måste jag säga).
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Känner på mej att det är kräftorna speciellt de små nykläckta sitter där på botten och plockar med klorna troligen är rödingrom riktigt gott och näringsrikt fakta i saken är att kräftor liksom lax är nytillskott i sjön och som vi vet är det gott om dem (kräftor då!)

Kommentera

Ja kanske det. Ett stort experiment, jag lovar. Men det är många andra faktorer som kan ha stor betydelse för rödingens välfärd: vattentempen (genomsnittet på ett år). Den har gått upp kraftigt de senaste 4-5 åren och som kan vara en mycket negativ faktor här. Rödingen är en extremt kallvattensavhängig fisk och man vet inte vad som sker då vattentemperaturen går upp bara att det är negativt.

Då Vättern är mycket näringsfattig i kombination med ökande värme bidrar den till att den temp. beroende metabolism i rödingen får den till att förbruka mer energi än vad den normalt skulle ha gjort i ett kallt medium. Näringstillgången ökar inte i samma takt. Hypotes från mig..

Jag har oxå hört att rödingrom kläcks då Vätterns vattentemp fortfarande är fallande så tidigt som i december. Det betyder total undergång för dem ynglen efter att gulesäcken är förbrukad. Rödingen tycks alltså leka efter dagsljuslängden mer än p.g.a. vattentempen? Knepigt värre...........
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

På dom platser jag kollar när vätterrödingen leker är det inte miljoner kräftor.
              Ganska lite faktiskt.

Kommentera

Ursprungligen postat av ET_fisherman Visa inlägg
                Vem är det som betalar de 20 000 smolt som sätts ut varje år?
                Om det är så som TAMTAM sa "finns inte tillstånd att sätta ut mer än 20 000 smolt i Vättern längre pga eventuellt hot mot rödingen." vart går då pengarna i laxfonden?
                Skickar en länk till mer lax i vättern, http://www.outdoor.se/sportfishnews/laxivattern/ och där ser man att de inkomna bidragen varierar mellan 45000 och 110000:- /år. Något av dessa år bidrog även laxcup zuzuki med 50000:-. Jag hoppas "mer lax i vättern" kan hjälpa till att trycka på så att utsättningen av lax fortsätter och att de ev. kan hjälpa till att ta reda på varför rödingstammen minskar.

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Enig med dig TAMTAM.

Hörde oxå att det skall starta en utredning som skall försöka att kartlägga orsakerna till att rödingen gått tillbaka så starkt som den har gjort. Tydligen på en historiskt bottenrekord just nu (inget käckt "rekord" måste jag säga).
                Hoppas att detta stämmer Flodström och att denna utredning inte tar 5 år.

Kommentera

Ursprungligen postat av 2500 CIAR Visa inlägg
                  På dom platser jag kollar när vätterrödingen leker är det inte miljoner kräftor.
                  Ganska lite faktiskt.
                  Intressant, så du kollar på leken. Kanske du har kollat senare då rommen har legat en stund fram till kläckning och i så fall, ser du någon förrändring i tätheten av kräftor? Hur ser det ut då ynglen ligger med gulesäcken?

Om du inte har det, kanske en ide´?
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Vad jag menar är att miljonstals kräftor finns det norr i vättern.På lekplatser jag kollar på vet jag folk som har fiskat kräftor.Och nej det ger inte mycket.
                    MEN jag vet en bäck som har riktigt mycket kräftor och det är en lekbäck för vätteröring.Tror du öringen minskar där,tvärtom riktigt mycket öring i bäcken nu.
                    Senast ändrad av 2500 CIAR; 2008-10-17, 16:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av 2500 CIAR Visa inlägg
                      Vad jag menar är att miljonstals kräftor finns det norr i vättern.På lekplatser jag kollar på vet jag folk som har fiskat kräftor.Och nej det ger inte mycket.
                      MEN jag vet en bäck som har riktigt mycket kräftor och det är en lekbäck för vätteröring.Tror du öringen minskar där,tvärtom riktigt mycket öring i bäcken nu.
                      Sånt får du inte skriva begriper du väl.... förstör hela resonemanget att det är kräftornas fel, betyder att det inte finns en enkel syndabock att peka ut vilket betyder i slutändan att mer lax dröjer...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      731 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...