Östersjötrolling 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjötrolling 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
    Hej Leif!

Nej, vad jag vet så är Scotty utlösare inte kopierad av någon ännu.

Utlösaren jag pratar om är inte Scottys gamla "Snapper Release" utlösare, utan den nya "PowerGrip Plus". Den gamla har helt värdelösa pads som linan skär in i, och till sists så bränner linan av. Precis samma princip som på Off Shores, utlösaren i sig är bra, men padsén håller inte tillräckligt god kvalitet.

På Scottys gamla utlösare(Snapper Release) så byter du pads på samma sätta som på Off Shores. Men på på de nya "PowerGrip Plus" är de väldigt enklet att byta pads, trots att det väldigt sällan behövs.

Saker som inte fungerar "out of the box" håller jag mig borta ifrån, jag vill fiska när jag är ute på sjön, inte hålla på en massa hemmalösningar för att mina prylar ska fungera. Scottys PowerGrip Plus behöver inga trick el någon form av omvårdnad för att fungera som de är.

Grundar enbart mina åsikter på egna erfarenheter, och jag har varken haft otur eller lyssnat på okunning butikspersonal som vill sälja på mig mer prylar, däremot har jag brukat Offshores utlösare mer än flitigt sedan -92 och bytt mängder med pads på samtliga deras utlösare. Och hade de fungerat tillfredsställande hade jag aldrig gått över till Scottys.

Inget fel på deras utlösare, det är padsen det är fel på. Finns bättre utbytes pads(svarta) att få tag på som inte slits, både till deras stora och små utlösare.

Samma effekt uppstår när padsen är slitna, linnan skär igenom padsen istället för att släppa ifrån utlösaren, vilket oftast resulterar i linbrott.

Tack, men nej tack. Håller mig till prylar som funkar "out of the box", vill ju fiska när jag är på sjön!

Länge leve Team Saida !
    Hej Pikeless; Tack för ditt genomtänkta och bra svar! Kvar blev bara mitt lilla tips om det 5 mm långa, mjuka plaströret att trä den dubbelvikta linan igenom innan öglan placeras mellan padsen. Då lossnar linan direkt vid hugget och dras rakt akterut av laxen och kan inte brännas av genom att den blir kvar och dras och skavs mellan padsen. Det tipset gäller oavsett vilket fabrikat och modell av releaser du använder.
    Go for the Giant Salmons!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej igen TamTam; I stridens hetta kan linöglan ha kommit in innanför kanten på releasens "pads". Då är linan helt stum och releasen släpper inte ut linan mellan padsen. Pang..linan går av och det låter som ett pistolskott där nere i djupet.

Nu, när det är stor vandringslax på gång och åtskilliga megalaxar på 20-25 kilos vikt passerar Landsort på väg norrut till sina födelseälvar för lek, bör man ha linor som håller för hårda ryck och snabba rusningar. Mina favoritlinor förr var den starka Berkleys Trimax och den nötbeständiga Stren Clear Blue. Sedan tio är tillbaka använder jag Silver Threads Excalibur 20 lbs 0,39 mm som brister vid 14,5 kilos belastning. Trimax var ungefär lika stark som Excalibur är idag. Att du använder Trilene Big Game 0,38 mm som är klassad för 10,4 kilo och brister vid cirka 11,5 kilos belastning beror säkerligen på att den linan var och fortfarande är oerhört billig i inköp för butikerna. Jag gillar inte den gröna Trilene Big Gamelinan. Den är i mitt tycke alltför stel för att låta betet röra sig fritt i vattnet vid lägre farter. Berkley har en ny lina som jag tänker testa i år. Den heter Berkley Maxx och 0,40 mm har en dragstyrka på 14,8 kilo, vilket passar mig perfekt.
      Old Firehand
      Jag använder Berkley Trilene Big Game 20 lbs (0,46 dia) utmärkt bra och prisvärd lina fick inget svar på frågan om Offshores utbytes pads finns tillgängliga i SWEDEN vore intressant att veta om någon säljer dessa....... mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Jag använder Berkley Trilene Big Game 20 lbs (0,46 dia) utmärkt bra och prisvärd lina fick inget svar på frågan om Offshores utbytes pads finns tillgängliga i SWEDEN vore intressant att veta om någon säljer dessa....... mvh
        Hej TamTam; Enligt Berkleys specifikationer håller 20 Lbs, 0,38 mm Trilene Big Game 10,4 kilos dragstyrka. 30 Lbs 0,46 mm Trilene Big Game har 14,1 kilos dragstyrka enligt samma källa.

Säkert finns det butiker som har utbytespads på lager till de Off Shores releaser du köpt hos dem eller någon annan. Fråga Jimmy Johansson eller Stephan Wegnelius hos Regal Sportfiske (Tel. 08-7108000 ) Alternativt kan du kontakta Nicklas Lundh, Olssons Fiske, Tibro (Tel. 0504-13518), Hasse Thelin hos Thelins Fiskeshop i Karlshamn (Tel. 0454-19710) Som ytterligare alternativ föreslår jag Stefan Lundqvist, Snäjk AB i Vänersborg. (Tel. 0521-220490). Några ytterligare tänkbara namn, butiker och telefonnummer dyker inte upp ur minnet för sekunden, men nämnda butiker är kanske något för dig att börja med.
        Old Firehand

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej TamTam; Enligt Berkleys specifikationer håller 20 Lbs, 0,38 mm Trilene Big Game 10,4 kilos dragstyrka. 30 Lbs 0,46 mm Trilene Big Game har 14,1 kilos dragstyrka enligt samma källa.

Säkert finns det butiker som har utbytespads på lager till de Off Shores releaser du köpt hos dem eller någon annan. Fråga Jimmy Johansson eller Stephan Wegnelius hos Regal Sportfiske (Tel. 08-7108000 ) Alternativt kan du kontakta Nicklas Lundh, Olssons Fiske, Tibro (Tel. 0504-13518), Hasse Thelin hos Thelins Fiskeshop i Karlshamn (Tel. 0454-19710) Som ytterligare alternativ föreslår jag Stefan Lundqvist, Snäjk AB i Vänersborg. (Tel. 0521-220490). Några ytterligare tänkbara namn, butiker och telefonnummer dyker inte upp ur minnet för sekunden, men nämnda butiker är kanske något för dig att börja med.
          Old Firehand
          Nja jag behöver inte informationen direkt men stötte på trollare gången helg som spenderat en hel del på nya utlösare av nämnda skäl.....
          De nämnde att de spenderat pengarna hos just Regal Sportfiske faktiskt, trogna kunder på en hel del, bla utlösare. mvh
          Senast ändrad av TAMTAM; 2009-05-27, 19:04.

Kommentera

• Om någon har Offshore utlösare i behov av utbytes pads och ni inte hittar detta i Sverige googla Offshore Tackle eller PMa mej

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Om någon har Offshore utlösare i behov av utbytes pads och ni inte hittar detta i Sverige googla Offshore Tackle eller PMa mej
              eller ett enda snabbare sök, googla "offshore release replacement pads", eller Pma TamTam

/Kjelle
              Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
              http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

• 20 laxar upp i 19 båtar på laxcup Nynäs, 47 båtar startade första dan.
                Medelvikt 8 kilo på dom fångade fiskarna, största på 13.
                Ledarna har 17 kilo på två laxar.
                Senast ändrad av Alessandro; 2009-05-29, 20:54.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• ...och många tappade (stora) fiskar. Vi hade bara ett påslag på riggen idag - nya tag imorgon.
                  /Magic

Kommentera

• Lyckliga Ni som får komma ut på vattnet i helgen, själv ska jag jobba på en företagsmässa hela helgen och marknadsföra och vara social med massa människor

Kommentera

• 23 laxar upp andra tävlingsdan i Nynäs, största på 15.
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      427 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X