Östersjötrolling 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjötrolling 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Fick en fisk på 6.2 i helgen vid Landsort på söndagen får vi ett rykande hugg på planern och när jag greppat spöt blir det tyst på klickern....
    Tar en tupplur i ruffen för att sen börja kolla upp riggningen, vevar hem riggstackern och noterar att allt bakom utlösaren är borta förutom en liten knorr på linan... spöet löste inte ut alls!
    Inte min helg direkt helvete också
    Hej TamTam; Efter många liknande missöden i början av 1980-talet har jag 5 mm korta, mjuka, orange plasthylsor i en liten plastburk med skruvlock. När jag släppt ut trollinglinan 25-30 m bakom båten viker jag linan och trär in den dubbelt genom den korta plasthylsan och drar ut öglan på andra sidan plasthylsan. Öglan sätter jag sedan halvvägs in mellan "padsen" på planerboards- och djupriggsreleaserna. Sedan jag började med dessa små plasthylsor framför releaserna har jag inte råkat ut för några "avbrända" linor i releaserna. Massor av egna misstag genom åren har tvingat mig att tänka även på de små detaljerna.
    Go for the Giant Salmons!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Vid vägarbeten används ofta orange linor som avspärrningar. Det är just dessa linor som jag dragit ut det vita snöret ur och sedan klippt ner dem till 5 mm korta hylsor. Ds.

Kommentera

• Det var en Offshore OR-1 man undrar vad det är för skit du säljer Firehand!
      Skämtar! aldrig hänt tidigare misstänker jag varit för snål och inte bytt lina på rullarna i år.
      Big game 20lbs den brukar hålla utan problem även längst in.
      Jag vill ha stenhårt mothugg men detta kräver nog färska linor. mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Stackern gick mindre än tio meter bakom kortaste jag kört hitills antar att detta har med saken att göra.
        (på vårfiske då)
        Senast ändrad av TAMTAM; 2009-05-26, 19:27.

Kommentera

Stackern gick mindre än tio meter bakom kortaste jag kört hitills antar att detta har med saken att göra.
          Längden på släpet har inget som helst med saken att göra, är nog mer dina Offshore OR-1 som är boven i dramat. Förr om åren när det inte fanns så många andra utlösare på marknaden att välja på, så hände detta mig flera gånger..plus att man fick ständigt hålla koll på slitaget som blev på linorna.

Är väl dags att investera i riktiga Scotty utlösare nu då, går ju inte att snåla på de små detaljer vet du väl?! För även om du ställer in Scotty utlösaren på det hårda läget så lär du inte bränna några linor..eller laxar!

Kommentera

• Haha Scotty aldrig! mvh

Kommentera

• Får väl byta gummipadsen på Offshore utlösarna kanske...
              Förresten Firehand marknadsför man utbytes gummin till Offshores utlösare i SWEDEN eller räknar man med att alla köper nya när gummit är dåligt, blir en dyr historia och många gamla utlösare på botten av lådan.........

Kommentera

• Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
                Längden på släpet har inget som helst med saken att göra, är nog mer dina Offshore OR-1 som är boven i dramat. Förr om åren när det inte fanns så många andra utlösare på marknaden att välja på, så hände detta mig flera gånger..plus att man fick ständigt hålla koll på slitaget som blev på linorna.

Är väl dags att investera i riktiga Scotty utlösare nu då, går ju inte att snåla på de små detaljer vet du väl?! För även om du ställer in Scotty utlösaren på det hårda läget så lär du inte bränna några linor..eller laxar!
                Pikeless; Finns det både riktiga Scotty och kopior av dessa? Scottys releaser har funnits i USA och Canada ungefär lika många år som Off Shore. Scottys eller Off Shores utlösare (releaser) åldras båda i ungefär samma takt. Inte för att jag vet hur man limmar på nya "pads" på Scottys utlösare, men mer än 20 års trollingfiske med Off Shores releaser har lärt mig att sköta dem på rätt sätt, så att de håller länge. Efter varje fisketur lägger jag en bit dubbelvikt aluminiumfolie mellan "padsen" på mina OR-1, OR-2, OR-8, OR-14 och OR-19 releaser. Det är för att de inte ska klibba ihop och fastna, när de inte används. Att du tveklöst kan påstå att Offshores OR-1 är "boven i dramat" tyder på att du antingen själv har haft otur eller lyssnat på butikspersonal som tjänar mer på att sälja Scottys releaser.

Off Shores djupriggsreleaser har starkare fjädrar än många andra fabrikat och håller därmed fast linan betydligt hårdare mellan padsen. Offshores releaser sliter inte mer på linorna än vad andra fabrikat av releaser gör. Däremot händer det emellanåt att någon oförsiktig trollare råkat stoppa in linan innanför kanten på de runda "padsen". Då går linan av i samma ögonblick som en storlax rycker tag i betet, vilket även för den oinvigde läsaren är lätt att förstå, eftersom laxen rycker av en helt stum lina mot kanten innanför "padsen".

Läs gärna vad jag skrev till TamTam om tipset med 5 mm mjuka plaströr att trä linan dubbelvikt igenom plaströret innan linöglan träs in ungefär till mitten innanför padskanten.
                Nothing is for ever!
                Old Firehand

Kommentera

• Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg

Håller med dig, har upplevt samma sak tidigare med OR release, men inga problemer alls med Scottys release.
                  Har kört Scotty release sen 2001.

/Kjelle
                  Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
                  http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Får väl byta gummipadsen på Offshore utlösarna kanske...
                    Förresten Firehand marknadsför man utbytes gummin till Offshores utlösare i SWEDEN eller räknar man med att alla köper nya när gummit är dåligt, blir en dyr historia och många gamla utlösare på botten av lådan.........
                    Hej igen TamTam; I stridens hetta kan linöglan ha kommit in innanför kanten på releasens "pads". Då är linan helt stum och releasen släpper inte ut linan mellan padsen. Pang..linan går av och det låter som ett pistolskott där nere i djupet.

Nu, när det är stor vandringslax på gång och åtskilliga megalaxar på 20-25 kilos vikt passerar Landsort på väg norrut till sina födelseälvar för lek, bör man ha linor som håller för hårda ryck och snabba rusningar. Mina favoritlinor förr var den starka Berkleys Trimax och den nötbeständiga Stren Clear Blue. Sedan tio är tillbaka använder jag Silver Threads Excalibur 20 lbs 0,39 mm som brister vid 14,5 kilos belastning. Trimax var ungefär lika stark som Excalibur är idag. Att du använder Trilene Big Game 0,38 mm som är klassad för 10,4 kilo och brister vid cirka 11,5 kilos belastning beror säkerligen på att den linan var och fortfarande är oerhört billig i inköp för butikerna. Jag gillar inte den gröna Trilene Big Gamelinan. Den är i mitt tycke alltför stel för att låta betet röra sig fritt i vattnet vid lägre farter. Berkley har en ny lina som jag tänker testa i år. Den heter Berkley Maxx och 0,40 mm har en dragstyrka på 14,8 kilo, vilket passar mig perfekt.
                    Go for the Giant Salmons!
                    Old Firehand

Kommentera

• Hej Leif!

Ursprungligen postat av Old Firehand
                      Pikeless; Finns det både riktiga Scotty och kopior av dessa?
                      Nej, vad jag vet så är Scotty utlösare inte kopierad av någon ännu.

Scottys releaser har funnits i USA och Canada ungefär lika många år som Off Shore. Scottys eller Off Shores utlösare (releaser) åldras båda i ungefär samma takt.
                      Utlösaren jag pratar om är inte Scottys gamla "Snapper Release" utlösare, utan den nya "PowerGrip Plus". Den gamla har helt värdelösa pads som linan skär in i, och till sists så bränner linan av. Precis samma princip som på Off Shores, utlösaren i sig är bra, men padsén håller inte tillräckligt god kvalitet.

Inte för att jag vet hur man limmar på nya "pads" på Scottys utlösare, men mer än 20 års trollingfiske med Off Shores releaser har lärt mig att sköta dem på rätt sätt, så att de håller länge.
                      På Scottys gamla utlösare(Snapper Release) så byter du pads på samma sätta som på Off Shores. Men på på de nya "PowerGrip Plus" är de väldigt enklet att byta pads, trots att det väldigt sällan behövs.

Efter varje fisketur lägger jag en bit dubbelvikt aluminiumfolie mellan "padsen" på mina OR-1, OR-2, OR-8, OR-14 och OR-19 releaser. Det är för att de inte ska klibba ihop och fastna, när de inte används.
                      Saker som inte fungerar "out of the box" håller jag mig borta ifrån, jag vill fiska när jag är ute på sjön, inte hålla på en massa hemmalösningar för att mina prylar ska fungera. Scottys PowerGrip Plus behöver inga trick el någon form av omvårdnad för att fungera som de är.

Att du tveklöst kan påstå att Offshores OR-1 är "boven i dramat" tyder på att du antingen själv har haft otur eller lyssnat på butikspersonal som tjänar mer på att sälja Scottys releaser.
                      Grundar enbart mina åsikter på egna erfarenheter, och jag har varken haft otur eller lyssnat på okunning butikspersonal som vill sälja på mig mer prylar, däremot har jag brukat Offshores utlösare mer än flitigt sedan -92 och bytt mängder med pads på samtliga deras utlösare. Och hade de fungerat tillfredsställande hade jag aldrig gått över till Scottys.

Off Shores djupriggsreleaser har starkare fjädrar än många andra fabrikat och håller därmed fast linan betydligt hårdare mellan padsen. Offshores releaser sliter inte mer på linorna än vad andra fabrikat av releaser gör.
                      Inget fel på deras utlösare, det är padsen det är fel på. Finns bättre utbytes pads(svarta) att få tag på som inte slits, både till deras stora och små utlösare.

Däremot händer det emellanåt att någon oförsiktig trollare råkat stoppa in linan innanför kanten på de runda "padsen". Då går linan av i samma ögonblick som en storlax rycker tag i betet, vilket även för den oinvigde läsaren är lätt att förstå, eftersom laxen rycker av en helt stum lina mot kanten innanför "padsen".
                      Samma effekt uppstår när padsen är slitna, linnan skär igenom padsen istället för att släppa ifrån utlösaren, vilket oftast resulterar i linbrott.

Läs gärna vad jag skrev till TamTam om tipset med 5 mm mjuka plaströr att trä linan dubbelvikt igenom plaströret innan linöglan träs in ungefär till mitten innanför padskanten.
                      Tack, men nej tack. Håller mig till prylar som funkar "out of the box", vill ju fiska när jag är på sjön!

Länge leve Team Saida !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      419 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X