Nors/slom - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nors/slom

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nors/slom

Någon som provat lyckan i laxtrolling med nors/slom?
    Mina löjor är helt slut och jag har frysen full med slom, är detta ett alternativ?

Funkar bra. Framförallt gråmulna dagar.
    www.morganlewin.se

Kommentera

Visst funkar det! Körde Ekenäs för ett par år sen och då kombinerade vi slom och löja. Flest fisk fick vi faktiskt på slom den dagen! Däremot så tycker jag att slommen är lite svårare att få rätta gången på. De är i regel lite längre och sladdrigare än löjan. Men det går. Undrar hur en slom skulle funka i Topp-skallen?
      Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Visst funkar det! Körde Ekenäs för ett par år sen och då kombinerade vi slom och löja. Flest fisk fick vi faktiskt på slom den dagen! Däremot så tycker jag att slommen är lite svårare att få rätta gången på. De är i regel lite längre och sladdrigare än löjan. Men det går. Undrar hur en slom skulle funka i Topp-skallen?
        Mvh Micke
        Blir en jättetrevlig ettrig gång i TOPP-skallen! Mycket roligare än med löja tycker jag personligen.

Kommentera

Vi har ett gäng nors i frysen, men tomt på löjfronten. Nån som har trollat med nors? Nån speciell löjskalle som funkar bättre eller sämre?

Sen funderade jag lite på hur det funkar att trolla med nors i sjöar där den inte finns eller är ovanlig som betesfisk, ska lägga några pass på insjööring i Siljan och Väsman framöver. Den ser ju mumsig ut norsen, men det är ju inte så många andra firrar som luktar som gurka? :-)

Kommentera

Ungefär som att många metar med räkor och fiskar med strömming i sjöar som dessa inte finns i. Men det funkar ändå! När jag trollat med slom har jag använt vanliga crippled och special skallar, inga konstigheter alls. Men slommen är lite sladdrigare så det har funkat bäst om man sätter den främre kroken lite längre fram än vanligt. Intressant att de går bra i Topp-skallarna. Har misstänkt detta iom att de är lite mjukare än löjan men aldrig testat.
            Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
              Vi har ett gäng nors i frysen, men tomt på löjfronten. Nån som har trollat med nors? Nån speciell löjskalle som funkar bättre eller sämre?

Sen funderade jag lite på hur det funkar att trolla med nors i sjöar där den inte finns eller är ovanlig som betesfisk, ska lägga några pass på insjööring i Siljan och Väsman framöver. Den ser ju mumsig ut norsen, men det är ju inte så många andra firrar som luktar som gurka? :-)
              Du finner Nors i Siljan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
                Du finner Nors i Siljan.
                Kunde tänka mig det. Det är ju en väldigt artrik sjö. Ska testa lite trolling med nors där.

Kommentera

Första turen med slom avklarad

Då var första "slom turen" avklarad, 6 laxar totalt, trollade i en fart av 1,5-1,6knop, Vk-flasher med anchovy special UV skalle funkade bäst för dagen.
                  På´t igen på tisdag.

/ Nicke

Kommentera

Grattis Niklas!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    731 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...