Trollingfrågor - djuprigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfrågor - djuprigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingfrågor - djuprigg

Hej trollingexperter!

Har trollat en del på Mälaren de sista 20 åren men först det sista året med djuprigg. Jag använder Ron Thompson 8,5 fot, 12-20 lb spö. Hittills har det varit mkt trögt men igår kväll gungade det rejält två gånger på spöt men något mer hände inte. Är det vanligt att klämman inte löser ut linan av ett hugg? Jag hade spöt rejält böjt och gungningarna gjorde att spöt nästan doppade i vattnet två gånger. Har Fireline 0.18 mm på spöt.

Prova att sätta linan lite längre ut på klämman, sitter den för långt in orkar inte fisken dra loss den.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Svårt med gösen tycker jag! på 2 år har ta mig fan bara nån % av all fisk löst ut spöt. Blir som du säger gung i spöt.
      Men sätter man utlösarna riktigt löst så borde det ju fan fungera, fast då kan man ju inte spänna tillräkligt. Tror vikten på loden spelar in med. Med lätta lod så ser man ofta att vinkel på vajern ökar vid hugg.
      0,18 fireline kanske inte är föstahands valet till djuprigg, borde "skära" in i utlösarna. Eller?

Kommentera

Det bör väl ha varit något stort som orkade böja det redan kraftigt böjda spöt?
        Det är alltså läge att byta till nylonlina?

Kommentera

Det kan bli riktiga gungniongar om man kör på fisk med vajern.Vilka klämmor kör du med.Vi kör med scottys lax stackers och 0,35 nylon och sätter linan långt ut på klämman då brukar den lösa ut.
          Men som sagt du kanske körde på fisk med vajern.
          Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Jag har Scottys enkla djuprigg "Laketroller" tror jag den heter. Till den fanns en klämma, svart och gul, tror att den heter "Power Grip".
            Den löste ut förra året av en 4 kg gädda, då hade jag nylon.

Kommentera

Märkligt din fireline borde lösa betydligt lättare än nylon då den är både tunn och hal.
              Fiskar du gös på djuprigg se till att utlösarna inte är för hårt ställda alt långt ut i käften på klämman till detta använd SUPERVASS krok för att den ska få grepp trots det dåliga mothugget som detta ger.
              Beror också på hur djupt du går motståndet ökar med djupet vilket betyder att det löser allt snabbare och lättare desto djupare du går pga av motståndet mot linan på vägen ned, beror oxå på betets motstånd i vattnet grundtips dock som sagt SUPERVASS krok lycka till
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

byt till vassare krokar, och nästa gång som detta händer gasar du på några sekunder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
                  byt till vassare krokar, och nästa gång som detta händer gasar du på några sekunder.
                  Helt rätt
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
                    Hej trollingexperter!

Har trollat en del på Mälaren de sista 20 åren men först det sista året med djuprigg. Jag använder Ron Thompson 8,5 fot, 12-20 lb spö. Hittills har det varit mkt trögt men igår kväll gungade det rejält två gånger på spöt men något mer hände inte. Är det vanligt att klämman inte löser ut linan av ett hugg? Jag hade spöt rejält böjt och gungningarna gjorde att spöt nästan doppade i vattnet två gånger. Har Fireline 0.18 mm på spöt.
                    Hej Olle Olotor; Ska du trolla efter Gös med djuprigg finns det speciella Off Shore releaser med lättare fjäder för Göstrolling. De heter OR-10 (Light) är gula och säljes i 4-pack. De något kraftigare Off Shore 0R-14 (medium) är svarta och säljes också i 4-pack. De är främst avsedda för planerboardsfiske, men kan i båda fallen även användas till djupriggsfiske både som nedre release och stackerrelease. De riktigt kraftiga Off Shore planerboardsreleaserna heter OR-19 (heavy) är orange (2-pack) och passar bäst vid planerboards- eller sidelinertrolling efter stor Lax och Öring. Sedan finns det även några Off Shore releaser som är speciellt avsedda för djupriggsfiske. De enkla heter OR-1 och de dubbla heter OR-2 och båda är svarta med kraftiga (heavy) fjädrar. Den kraftigaste Off Shore djupriggsreleasen heter OR-8 är röd och har dubbla, extra kraftiga fjädrar. Själv har jag använt Off Shores olika releaser sedan mitten av 1980-talet och de har för mig alltid fungerat utmärkt.

Själv började jag trollingfiska år 1954 efter Gös på Mälarens Brofjärden, Lambarfjärden, Lövstafjärden och Näsfjärden tillsammans med min första riktige fiskekompis Eric Esping (in memoriam). Vi trollade med fyra spön, två korta och två långa från hans 9-meters eksnipa med tändkulemotor. Många sommarnätter under juni, juli och augusti tillbringade vi i Erics båt med Erics favoritbeten som Utö 18 gram Silver, Meteor 35 gram Silver och Utö 34 gram Lys samt mina Gösfavoriter Päijänne brun/guld och svart/silver balsawobbler. Jag kan fortfarande höra det dova dunk, dunk, dunk och känna den varma doften från tändkulemotorn när vi trollade Gös under vindstilla sommarnätter och nätter med svag vind. Bästa trollingfisket hade vi på Lambarfjärden och Lövstafjärden. Gös hör till de godaste fiskarna på matsedeln....

Go for the Big Walleyes!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-07-26, 16:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...