Trollingfrågor - djuprigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfrågor - djuprigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

>Old Firehand:

Vi tänkte åka ut till dina trakter runt Smidö men tyckte att det blåste upp lite väl mkt på Näsfjärden. Vi åkte därför tillbaka till hemmavattnen runt Gåsöborg. Som sagt, hittills har det varit värdelöst, men vi kör bara med fyra spön och åker hem innan det blir mörkt. Det blir bättre nu snart när mörkret lägger sig tidigare så man kan vara ute ngn timme även efter solnedgången. Men då är det väl ingen större idé att köra med djuprigg på 10 m djup?

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
      >Old Firehand:

Vi tänkte åka ut till dina trakter runt Smidö men tyckte att det blåste upp lite väl mkt på Näsfjärden. Vi åkte därför tillbaka till hemmavattnen runt Gåsöborg. Som sagt, hittills har det varit värdelöst, men vi kör bara med fyra spön och åker hem innan det blir mörkt. Det blir bättre nu snart när mörkret lägger sig tidigare så man kan vara ute ngn timme även efter solnedgången. Men då är det väl ingen större idé att köra med djuprigg på 10 m djup?
      Hej Olle Olotor; Jag har inga speciella favorittrakter och "Hot Spots" runt Smidö! Det brukar bara bli en vändpunkt där när vi trollar söderut Från Fagerön på väg mot Lambarfjärden och Lövstafjärden där de riktigt Stoora Gösarna finns än idag.... för de som vet hur Gösarna ska lockas till tap, tap, tap...och hugg!

Med facit i hand efter ett drygt halvsekels Göstrolling på Mälaren skulle jag också kunna köra med bara fyra spön ute på Norra Björkfjärdens enskilda frivatten även om tio spön är tillåtet. Drygt 85 % av de Gösar jag varit med om att fånga vid trolling genom åren har huggit på de fyra betena närmast båten. Gösarna har huggit på wobblerna bakom de två 10-fots Ugly Stik-spöna som står horisontellt rakt ut från vardera relingen på båten samt de två 7-fots Ugly Stik-spöna som pekar rakt bakåt och några grader utåt från akterspegelshörnen. Att vi även kör med tio spön har blivit lite av slentrian, men samtidigt få vi alltid möjlighet att jämföra och testa oss fram till vilka storlekar och färger på våra wobbler som lockar till flest hugg.

Djuprigg har jag också testat vid Göstrolling. Om jag vid något tillfälle vill få ner betena på 10-12 meters djup föredrar jag leadcorelinor med dacronbacking och nylontafs på mina båda Penn 349HC havsfiskerullar med en ny leadcorefärg vid var 10:e meter (yd). Då har jag bättre direktkontakt med både Gös och utrustning och tycker att min djuptrolling efter Gös fungerar mycket bättre än med djupriggarnas vinande wirar i den tysta sommarnatten.

Tiderna på dygnet som vi lyckas få Gösen att hugga är lika viktig som trollingfarten. Bästa tiden har varit från cirka 1,5 timme före solnedgång till 1,5 timme efter solnedgång samt 1,5 timme före soluppgång till max. en timme efter. Bästa Göstrollingfarten för oss har varit 1,2 - 1,4 knop SOG och vi försöker hålla 1,3 knop SOG.

Det bör vara vindstilla till mycket svag sydlig till sydvästlig eller västlig vind för optimal Göstrolling och vi strävar alltid efter att trolla i medvind om vi kan.

Bomber 24 och 25A, Cordell CD6, CD7 och CD9, Rebel DJ30S, Smithwick ADRA1200, ASSRB1200 och ASSRD1200 i blå/silver, gröngula, gula, gul/silver, rödvita och svart/silver är de wobbler som för oss lockat de flesta Gösarna att hugga de senaste 30 åren.

Skulle jag bara få välja två wobbler vid Göstrolling idag blev det Smithwick ASSRB1200 och ASSRD 1200 i färgerna 32 (blå/silver) och 35 Clown (guld/silver med rött vid huvudet).
      Go for the Monster Walleyes!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Menar du att fisken (gösen) skyggar för vajern eller vill inte du höra det vinande ljudet? Djuprigg används väl ganska ofta, inte minst bland laxfiskare?

Kommentera

Menar du att fisken (gösen) skyggar för vajern eller vill inte du höra det vinande ljudet? Djuprigg används väl ganska ofta, inte minst bland laxfiskare?
          Hej igen Olle Olotor; Doften, ljudet och virvlarna från en elektrisk trollingmotor skrämmer inte fisken med stinkande avgaser, läckande olja och motorbuller samt obehagliga ekon från undervattensklippor och steniga stränder.

En 4-takts utombordare läcker sällan olja och lämnar inget obehagligt luktspår efter sig i de övre vattenlagren som en gammal 2-taktare gör.

Mina egna erfarenheter vid trollingfiske tyder på att Gös och annan rovfisk som jagar i de övre vattenlagren närmast vattenytan störs av djupriggwirarnas ljud betydligt mer än av de dämpade ljud som med sänken viktbelastade linor och leadcorelinor åstadkommer.

Ljudet av en vinande och sjungande djupriggswire hörs dessutom betydligt längre i vattnet under vattenytan än ovanför. Ett ljudtryck som alstras i luften, som när du knäpper med fingrarna, hörs cirka 60 gånger längre i vatten än i luft. Detta hänger samman med att amplituden på ljudets sinuskurva komprimeras 60 gånger mer i vatten än i luft. Dessutom fortplantas sig ljudet cirka 4,3 gånger snabbare i vatten än i luft. Vid +20 gr.C är ljudets hastighet i luft 343 m/sek och i vatten 1484 m/sek.

Mina egna erfarenheter vid trollingfiske tyder på att Gös och annan rovfisk som jagar i de övre vattenlagren närmast ytan störs av riggwirarnas ljud mer än med viktbelastade linor och leadcorelinor.
          Go for the Big Walleyes!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Senast ändrad av Old Firehand; 2009-07-27, 15:47.

Kommentera

Jodå men jag undrar om den är lika bra på gösen faktiskt tycker mej märkt att gösen när den jagar ordentligt gärna går mot ytan på efm. och kväll.
            Ett bättre val tror jag som tillbehör är sidoparavaner då gärna Off-Shores så slipper Firehand upplysa dej om vad du ska köpa finns andra också bla GW lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
            5 svar
            731 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RK99
            av RK99

Arbetar...