Hjälp en nybörjare om trollning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare om trollning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp en nybörjare om trollning

Hej!

Fick ett tips av en äldre fiskeveteran att trollning är ett mycket bra sätt att lokalisera fisken på. Särskilt i vatten med varierande djup och grynnor.

Han föreslog två eller tre spinnspön som dras efter båten. Wobblers som arbetar på olika djup skulle tydligen vara det bästa.

Jag har några wobblers hemma, några går djupt och några går i ytan. Tyvärr är "skedarna" ej justerbara men det kanske går bra ändå?

Kan man trolla med skeddrag och spinnare också eller wobblers är det enda sättet? De är ju tyvärr ganska dyra tycker jag.

Men om jag fattat principen rätt så ska dragen söka av vattnets djup, mellanskikt och yta. På en eller annan nivå hugger kanske fisken, men det är väl inte säkert att man hittat "rätt" djup? Jag menar, fisken simmar ju lite var den känner för.

Sen undrar jag också om trollning ofta är effektivt? Hugger inte fisken får man ju inte ut så mycket av det väl?

Jag hade tänkt att fiska efter abborre inom en snar framtid och vad jag förstår så är trollning inte fel, även om wobblers är främst till för gädda?

Kort och gott; två eller tre spön utrustade med wobblers som arbtar på olika djup som dras efter båten. Mer behövs inte eller?

Trolling är ett modernare uttryck för dragrodd där man har motor till hjälp. I ordets verkliga betydelse ligger mycket mer än som så.

Att fiska abborre gjör man från slillaliggande båt, möjligen driftande med vinden. Trolling är utvecklad främst för olika lax, röding och öringarter. Men används oxå för fiske efter gädda och gös. (om vi håller oss till söt/brack-vatten)
    Ett av de viktigaste redskapen för trollingfiske är någon sorts djuprigg som kan ta ner betet på djup som inte vanliga beten når.

Mer om det här kan du läsa på Regals Sportfiske"Trolling för Dummies", länk här:
    http://www.regalmarin.se/dummies.htm
    Senast ändrad av Flodström; 2009-08-23, 00:16.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för länken.. intressant läsning.

Problemet är att jag varken har råd eller har den utrustningen som behövs.
      Ekolod, sidoparavaner, djupparavaner och annat är inget har har till hands tyvärr.

Jag är absolut ingen storfiskare, men jag tycker det är roligt och avkopplande. Utrustningen jag har att tillgå speglar också mitt intresse och kunskap antar jag.

Jag har 3 stycken vanliga spinnspön, en låda med drag och metprylar sen inte så mycket mer. Någon båt har jag absolut inte utan hyr där det finns möjlighet.
      Det glömde jag förresten att skriva innan att trollningen är tänkt efter vanlig roddbåt.

Hur som helst, efter min bristande utrustning och kunskap.. är det någon ide att ge sig på trollning?
      Och eftersom mitt mål är halvstora abborrar så kanske det är lika bra att ro ut till en plast man tror är bra och prova?

Kommentera

Ursprungligen postat av kimska Visa inlägg
        Tack för länken.. intressant läsning.

Problemet är att jag varken har råd eller har den utrustningen som behövs.
        Ekolod, sidoparavaner, djupparavaner och annat är inget har har till hands tyvärr.

Jag är absolut ingen storfiskare, men jag tycker det är roligt och avkopplande. Utrustningen jag har att tillgå speglar också mitt intresse och kunskap antar jag.

Jag har 3 stycken vanliga spinnspön, en låda med drag och metprylar sen inte så mycket mer. Någon båt har jag absolut inte utan hyr där det finns möjlighet.
        Det glömde jag förresten att skriva innan att trollningen är tänkt efter vanlig roddbåt.

Hur som helst, efter min bristande utrustning och kunskap.. är det någon ide att ge sig på trollning?
        Och eftersom mitt mål är halvstora abborrar så kanske det är lika bra att ro ut till en plast man tror är bra och prova?
        Vi har trollat hela sommaren med bara vanliga spön, samt spöhållare från Claes Ohlsson. 4st vanliga spinnspö med lite olika wobblers på. Det har gett helt ok resultat med abborre, göd och gädda.

Dock använder vi en elmotor och inte åror.

Kommentera

Om du vill ha stora abborrar så tycker jag att du ska leta reda på ett grund och ankra upp och använda dig av jigg, små spinnare eller mete med småfisk.

Kommentera

Det är ju lite det som är problemet. Jag har inget ekolod så därför trodde jag trollning kunde underlätta att hitta fisken, åtminstone lite grann.

Men det kanske inte funkar så bra till just abborre, så det lutar mest åt att jag får prova lite på måfå.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
            9 svar
            429 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg brollann  
            Arbetar...
            X