Rödinfiske i vättern till helgen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rödinfiske i vättern till helgen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet inte om detta kan hjälpa??

Klargörande av fiskeregler

Från vättern.org
    Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Kommentera

Näe nu tappade jag sugen rejält... Får väll bli skagern och trolla gös istället. Antar att man får vänta ett par veckor till med att åka till baggerud... Fan!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tekky Visa inlägg
        1 dec e de, står att de e undantaget trolling och utterfiskare 1-31 dec.

"Inom fredningsområde 1 –7 (se karta) samt allt enskilt vatten söder
        om begränsningslinjen (se karta) gäller fiskeförbud från och med 15
        september till och med 31 december. Handredskapsfiske får dock
        bedrivas inom fredningsområden och fredat enskilt vatten om
        metoden som sådan inte kräver användning av båt. Fiske får även
        bedrivas med mjärdar och burar.

---->Trolling, dragrodd och utterfiske är
        inte tillåtet med undantag av 1-31 december.<----

Syftet med fredningen
        är att skydda främst sik, öring och röding under lektiden och dessa
        arter skall under fredningstiden omedelbart återutsättas oavsett
        fångstmetod"
        Så man kan krast säga att det är fiskeförbud i hela vättern, förutom gädda,gös och lax. Om man nu inte kör C/R till 100%. Gäller detta all röding eller bara upenbart lekfärgad?? Vill inte provosera, bara nyfiken. Mvh /// Mikko

Kommentera

All röding tolkar jag det som
          Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Traila ner till hjo eller fiska utanför förbudszonen. Du får ju fiska öring och röding utanför föbudszonerna 1-7

Jag har fiskat ca en till tre dagar i veckan sedan i juli, och nu börjar rödingfisket börjar bli som bäst.Jag har främst fiskat i Huskvarna men även lite i Gränna.

Jag har fram till nu kört med 4-6 spön på riggen och ibland haft nåt ytspö ute, men nu sist när jag var ute så såg jag en del fisk mellan 10-20m, har inte sett det så mycket innan i sommar...

Mycket fisk nappar mellan 110-80 fot, på löja med eller utan flasher men även apex har gått bra.

Mitt recept för lyckat fiske är färre men bättre fiskande spön och snurra mycket, zick-zacka och snirkla runt där det ser trevligt ut på elolodet, men vad vet jag...

Hoppas detta var till nån hjälp M.v.h. Joel
            http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

alltså, så om man fiskar utanför förbudszoner och utanför 300 meters gränsen så är inte röding och öring fredad någonsin? eller e den fredad om den e lekfärgad? har inte fått kläm på de reglerna riktigt o därför återsatt allt som varit osäkert. verkar som alla tolkar reglerna olika?
              ---------------------------------------------------------------------------------------
              Team Pikings

Kommentera

Precis! Känns som det är upp till var och en hur man ska tolka reglerna.... Men jag antar att man inte kommer undan med några egna tolkningar vid en granskning av fisketilsynsman.. Vore bra om det vart lite klarare regler

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
                  Precis! Känns som det är upp till var och en hur man ska tolka reglerna.... Men jag antar att man inte kommer undan med några egna tolkningar vid en granskning av fisketilsynsman.. Vore bra om det vart lite klarare regler

jo de gjorde ju inte nått om nån som är insatt på riktigt kan sammanställa de viktigaste reglerna på vanliga människors språk, i den stilen som landlax länkade till fast lite mer regler.
                  ---------------------------------------------------------------------------------------
                  Team Pikings

Kommentera

såg på en blogg att en känd fiskeguide hade kört rödingfiske med utgångshammn granvik igår... På bilderna så verka dom inte direkt va många kilometer från stranden. Dom om några borde ju ha koll på reglerna. Ska ta mig fan ringa länsstyrelsen i veckan och höra med dom som tåttat ihop detta virvar av luddiga begrepp...

Kommentera

Antagligen blir fiske tillsyningsmannen jävligt ensam snart i sjön, om ingen lax va fan ska man dit att göra då, röding och högvis med förbudsområden säkert kul men inget för mej iaf.
                      Riktigt jävla synd på en underbart fin sjö min absoluta favorit.
                      Förslaget se till att Vättern blir som förr riktigt kul fantastiskt vatten bästa sjön helt underbart och nu bara trist läsning............
                      Senast ändrad av TAMTAM; 2009-09-20, 20:10.
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...