Trolling vid Singö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling vid Singö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling vid Singö

Vi är ett gäng från från Trollhättan till Mellerud som ska upp till Singö i början av Juni för att prova på fisket där efter vandrarna. För mig är detta fisket helt nytt. Skulle behöva ha lite info och tips om hur det går till och vart jag skall börja söka fisken. Vid vilka djup och djupkurvor osv.
    Hur ser en standard riggning ut vid detta fisket? 6 ytspön och 4 på rigg eller? På vilka djup skall man börja köra riggarna på? Använder man flasher som vi gör hemma i vänern och nere i simris på riggarna? Antar att det uteslutande är plåt som gäller eller? Tips på beten.
    Hur mycket skall man börja att blya ytspön?
    Många frågor blev det. men som sagt så är detta helt nytt för mig.
    Tackar för svar och tips.
    Mvh J Lidberg

Har inte själv fiskat just där men många av mina kamrater.

Det är inte så stor skillnad på fisket där i förhållande till Simris, Bornholm m.m
    I stort sätt samma riggning. Finns både vandrare och frossare där som på andra platser i Södra Östersjön.

Tipset blir 6 ytspön och 4 på rigg och inte allt för djupt (kolla efter termoklinen, bete ovanför och nedanför).

Inte för tungt bly på paravanspöna/planerspöna. Fiska generellt ytligare än vårfisket i Simris.

Flasher kan naturligtvis användas och ni fiskar ju på samma lax som nere i Simris så starta med samma beten, det hade jag gjort.

Se oxå till att ha MYCKET lina på rullarna, speciellt på dem som sätts på yttersta planerspöna, "you know why", laxen är pigg den årstiden, och kan vara jävligt stor, hehe
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Koncentrera dej på djup mellan ca 2-9 m det finns fisk både ovan och under men merpart av hugg ligger där med tonvikt enligt min åsikt 4-7 detta varierar vem du pratar med dessutom är ljus och väder av intresse soligt klart lungt vatten exv har nog viss betydelse här tänk på detta.
      Kör fort oxå sked eller wobbler vete fan tänk på att det är i grund och botten samma fisk som i Vänern......dock är skedar vanligast i Ö-sjön.
      Flashers nja har använt en del dodgers själv inte ett hugg... tror det är för grunt för lockblänken men kan ej säga säkert, (de ser uppsättningen för tydligt tror jag)
      Ta dej öster om Understens fyr snart ser du var du ska fiska... tro mej och lycka till

PS en fin solig försommardag med lungt vatten testa en exv. Strike Pro wobbler av normal V-sjö storlek långt ut på planern precis som du fiskar hemma det kommer iaf jag göra!!
      Senast ändrad av TAMTAM; 2010-03-29, 17:37.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det är ju ingen begränsning på hur många spön man får fiska med, beror lite mer på hur stor båt ni har och hur slipade ni är.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
          Det är ju ingen begränsning på hur många spön man får fiska med, beror lite mer på hur stor båt ni har och hur slipade ni är.
          Tyvärr så finns det en gräns hur många krokar man får använda per man, den gränsen ligger 10 stycken alltså blir det max 10 st. spö per fiskare i båten.
          Så är du ensamen i båten gäller max 10 st. spö eller rättare sagt 10 st. krokar, men efter en kontroll hos fiskeriverket en gång i tiden så räknar de beten som en krok vid trolling.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
            Tyvärr så finns det en gräns hur många krokar man får använda per man, den gränsen ligger 10 stycken alltså blir det max 10 st. spö per fiskare i båten.
            Så är du ensamen i båten gäller max 10 st. spö eller rättare sagt 10 st. krokar, men efter en kontroll hos fiskeriverket en gång i tiden så räknar de beten som en krok vid trolling.
            Tumlaren
            Tack för upplysningen, alltså bör man vara fler i båten.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Med anledning av vad TAMTAM nämnde om fart, tänk på att de beten ni kör med skall tåla farter i registret 2,5-4 kn. Tror effektiv trollingfart ligger på 3-3,5 kn, det gjorde den i fjol på Bornholm då vattentemp. var 8-9°C. Har ni varmare vatten än det i juni så kör varierat mellan 3 och 4 kn. Här i Norge tar dom lax i fjordana upp mot 5 kn så det finns ingen anledning att tro att laxen inte hinner med.
              Kan ha nått med laxens hugglust att göra. Hög fart = liten tid att fundera, bara att hugga bytet, hehehe

Ang. flashers så fick vi 50% på riggarna, med flashers. Dock inte stora flashers, ca 9" blanka. Tror sjögången har stor betydelse och jag tror flashers kommer mer till sin rätt vid grov sjö. På bleke/blankt vatten, kör i s f mindre flashers med mer annonym färgton, eller inga alls.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Tackar så mycket för era tips och ideer.
                /Lidberg

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                  Tumlaren

Notera detta" max 10 st. spö per fiskare i båten" mej veterligt helt fel även om det är bra tilltaget på frivatten i Östersjön återigen mej veterligen råder inga som helst spöbegränsningar, du får fiska med så många spön du vill men jag antar ni är två ombord och fler än 12 är definitivt inget nöje längre men det är min åsikt lycka till västkustbönder!

Kommentera

Ok Sven-Åke med superlaxen från Simrishamn viker mej direkt kommer ihåg att du även var tillsyningsman i området troligen mycket påläst på frågan som sagt lägger mej raklång direkt.
                    Dock bara ett teoretiskt problem då man oftast är två i båten

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...