Trolling vid Singö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling vid Singö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
    Tyvärr så finns det en gräns hur många krokar man får använda per man, den gränsen ligger 10 stycken alltså blir det max 10 st. spö per fiskare i båten.
    Så är du ensamen i båten gäller max 10 st. spö eller rättare sagt 10 st. krokar, men efter en kontroll hos fiskeriverket en gång i tiden så räknar de beten som en krok vid trolling.
    Tumlaren
    Nej, det finns ingen generell begränsning för hur många spön du får trolla med på allmänt vatten i Östersjön!!

Kommentera

Tyvärr så finns det en gräns hur många krokar man får använda per man, den gränsen ligger 10 stycken alltså blir det max 10 st. spö per fiskare i båten.
      Så är du ensamen i båten gäller max 10 st. spö eller rättare sagt 10 st. krokar, men efter en kontroll hos fiskeriverket en gång i tiden så räknar de beten som en krok vid trolling.
      Tumlaren
      Mycket bra information tumlaren, jag var inte medveten om denna regeln.
      Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
      http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av AndAnd Visa inlägg

Nej, det finns ingen generell begränsning för hur många spön du får trolla med på allmänt vatten i Östersjön!!
        nu blir jag konfunderad.

Det du skriver är vad jag alltid hört.
        Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
        http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
          nu blir jag konfunderad.

Det du skriver är vad jag alltid hört.

Du behöver inte vara konfunderad!

Det finns ingen generell begränsning för hur många spön du får trolla med på allmänt vatten i Östersjön!

Kommentera

Jag kan också bekräfta att det inte finns någon begränsning av antalet trollingspön i Östersjön. Man kan sätta upp hur många spön som helst i Östersjön. Det är en annan sak i Vänern och Vättern där det finns en begränsning vid 10 st spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av SveNys Visa inlägg
              Jag kan också bekräfta att det inte finns någon begränsning av antalet trollingspön i Östersjön. Man kan sätta upp hur många spön som helst i Östersjön. Det är en annan sak i Vänern och Vättern där det finns en begränsning vid 10 st spön.
              Enligt svensk fiskelag så går gränsen för handredskapsfisket på 10 krok (läs mitt förra inlägg).
              7§ 2 stycket

Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som
              är utrustade med lina och högst tio krokar.

Så har ni mer än 10 spö per man så klass det inte som handredskapsfiske, har inget att göra med allmänt vatten eller ej, för Värnen och Vätten klassas också som allmänt vatten utanför 300 meterslinjen eller 3 metersdjupet. Allt detta enligt kusbevakningen och fiskeriverket för ca 10 år sen, då var denna fråga upp riktigt på tapeten.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Enligt svensk fiskelag så går gränsen för handredskapsfisket på 10 krok (läs mitt förra inlägg).
                7§ 2 stycket

Så har ni mer än 10 spö per man så klass det inte som handredskapsfiske, har inget att göra med allmänt vatten eller ej, för Värnen och Vätten klassas också som allmänt vatten utanför 300 meterslinjen eller 3 metersdjupet. Allt detta enligt kusbevakningen och fiskeriverket för ca 10 år sen, då var denna fråga upp riktigt på tapeten.
                Tumlaren
                Nej, det finns faktiskt ingen generell begränsning i lagstiftningen på hur många spön du får använda vid trolling på allmänt vatten i Östersjön.
                Fiskeriverket kan dock införa sådana bestämmelser. Därför är det tex endast tillåtet med tio beten per båt i de stora sjöarna.

7§ 2 stycket i Fiskelagen beskriver bara vad som menas med handredskap och nämner inget om antalet spön!

Om redskapsbegränsningar står att läsa i Förordning (1994:1716) om fisket, vattenbruket och fiskerinäringen . Ej heller här finns något som begränsar antalet spön du får använda vid trolling på allmänt vatten i Östersjön!
                Allt detta även kontrollerat hos Kustbevakningen och Fiskeriverket i April i år 2010.

Kommentera

Ingen spöbegränsning vid trolling i allmänt vatten i Östersjön

7§ 2 stycket

Tumlaren
                  Det är lite snårigt att veta vad som gäller. Lagstiftningen består av

1. lagar utfärdade av riksdagen
                  2. förordningar utfärdade av regeringen
                  3. myndighetsföreskrifter utfärdade av Fiskeriverket
                  4. Länstyrelsens lokala föreskrifter.

Det är riktigt att Fiskelagen(1993:787) säger något om antal krokar. Men det är inte samma sak som att antalet spön är begränsade för trolling i allmänna vatten även om jag har full förståelse för den tolkningen(jag har gjort samma misstag). I detta fall är det Fiskeriförordningen som reglerar antalet spön på allmänt vatten.

I Fiskeriförordningen(1994:1716) står det i 13 §

Redskapsbegränsningar för fritidsfisket

Den som fiskar med rörliga redskap i vatten där fisket är fritt för var
                  och en får endast använda nät, långrev, ryssja, bur, handredskap och håv.

Vid fiske med nät, långrev, ryssjor och burar får sammanlagt högst sex
                  redskap användas samtidigt. Vid hummerfiske får därutöver högst fjorton
                  burar (hummertinor) användas. En långrev får vara försedd med högst 100
                  krokar. Nätens sammanlagda längd får inte överstiga 180 meter.
                  Första och andra styckena gäller inte den som fiskar yrkesmässigt, innehar
                  fisket med äganderätt eller har rätt till fisket på grund av nyttjanderätt
                  som omfattar även annat fiske än det som är fritt för var och en.

Som synes så regleras användningen av redskap som nät, långrev, ryssja
                  och burar. Det sägs emellertid ingenting om handredskap vilket betyder att
                  det inte finns någon begränsning. Vi kan alltså trolla eller meta med hur
                  många handredskap som helst. Men enligt Fiskelagen(1993:787) får vi endast använda
                  10 krokar per redskap..

I t ex Vänern gäller detta men med ett lokalt tillägg utfärdat av bl a Länstyrelsen Värmland.

Vid trolling- och utterfiske på allmänt vatten får högst tio beten per båt användas.

Slutsats: Vi kan trolla med hur många spön vi vill i Östersjön men kan endast använda
                  1 st Ismo Magnum och 9 st upphängare per spö

Kommentera

Ursprungligen postat av SveNys Visa inlägg
                    Det är lite snårigt att veta vad som gäller. Lagstiftningen består av

1. lagar utfärdade av riksdagen
                    2. förordningar utfärdade av regeringen
                    3. myndighetsföreskrifter utfärdade av Fiskeriverket
                    4. Länstyrelsens lokala föreskrifter.

Det är riktigt att Fiskelagen(1993:787) säger något om antal krokar. Men det är inte samma sak som att antalet spön är begränsade för trolling i allmänna vatten även om jag har full förståelse för den tolkningen(jag har gjort samma misstag). I detta fall är det Fiskeriförordningen som reglerar antalet spön på allmänt vatten.

I Fiskeriförordningen(1994:1716) står det i 13 §

Redskapsbegränsningar för fritidsfisket

Den som fiskar med rörliga redskap i vatten där fisket är fritt för var
                    och en får endast använda nät, långrev, ryssja, bur, handredskap och håv.

Vid fiske med nät, långrev, ryssjor och burar får sammanlagt högst sex
                    redskap användas samtidigt. Vid hummerfiske får därutöver högst fjorton
                    burar (hummertinor) användas. En långrev får vara försedd med högst 100
                    krokar. Nätens sammanlagda längd får inte överstiga 180 meter.
                    Första och andra styckena gäller inte den som fiskar yrkesmässigt, innehar
                    fisket med äganderätt eller har rätt till fisket på grund av nyttjanderätt
                    som omfattar även annat fiske än det som är fritt för var och en.

Som synes så regleras användningen av redskap som nät, långrev, ryssja
                    och burar. Det sägs emellertid ingenting om handredskap vilket betyder att
                    det inte finns någon begränsning. Vi kan alltså trolla eller meta med hur
                    många handredskap som helst. Men enligt Fiskelagen(1993:787) får vi endast använda
                    10 krokar per redskap..

I t ex Vänern gäller detta men med ett lokalt tillägg utfärdat av bl a Länstyrelsen Värmland.

Vid trolling- och utterfiske på allmänt vatten får högst tio beten per båt användas.

Slutsats: Vi kan trolla med hur många spön vi vill i Östersjön men kan endast använda
                    1 st Ismo Magnum och 9 st upphängare per spö
                    Helt rätt!
                    Där slog du huvudet på spiken!
                    Trolling är livet

Kommentera

Fick israpport från svärfarsan som är lots på Svartklubben (Singö). Det ligger mycket is nu uppe vid Understen. Han hade även lotsat en båt ( i helgen som var) till Forsmark som sedan skulle vidare norr ut, den kunde dock inte gå norr ut i Öregrundsgrepen på grund av pack is utan fick gå söder ut och runda Gräsö och sedan vidare norr ut. Det rapporteras även om driv is vid Arholma. Kommer nog vara en heldel drivis när lax säsongen drar igång vid Understen.

/Christian Jansson
                      Senast ändrad av crijan; 2010-04-21, 08:37.
                      Sportfiskeguide Christian Jansson
                      www.janssonsmobilkranar.se/fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      432 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X