För låg fart på tomgång vid trolling. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För låg fart på tomgång vid trolling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • För låg fart på tomgång vid trolling.

    Har problem när jag trollar. Har en Linder 400 med tohatsu 20 hk fyrtakt, vid trolling tycker jag i vissa fall det går för sakta på tomgång när man bara lägger i växeln! Och gasar man så lite som möjligt så går det på tok för fort och allt i båten börjar skaka och vibrera! Går det att justera på motorn och få en aning högre tomgång?

  • #2
    Jag brukar ro fram istället för att lättare kunna variera fart från drag till drag.

    OBS! glöm ej spinnstopp

    Kommentera


    • #3
      Det bästa är att slänga i ett par hinkar, IKEA-påse eller riktiga drivankare. Då får motorn jobba lite mer ( bara nyttigt) och farten kan enklare justeras även om vinden vill ställa till det.
      Ta upp bromsarna i motvind och lägg i dem i medvind t.ex. Prova dig fram. I stort sett alla motorer har något varv de går lite sämre på eller rättare sagt vibrerar mer på. Då är det bästa att försöka undvika just det varvtalet.
      Mvh Micke

      Kommentera


      • #4
        Eller ännu bättre. Kör på Navigators drevmonterade elmotor med steglös fartkontroll. Då får du precis den fart du önskar. Mer info på:

        http://www.almhults-marinprodukter.se

        M.v.h.
        David, Älmhults Marinprodukter
        www.almhults-marinprodukter.se

        Kommentera


        • #5
          Kör på tre S lösning med drivankare/trollingbroms det är det bästa o minst bekymmer.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
            Har problem när jag trollar. Har en Linder 400 med tohatsu 20 hk fyrtakt, vid trolling tycker jag i vissa fall det går för sakta på tomgång när man bara lägger i växeln! Och gasar man så lite som möjligt så går det på tok för fort och allt i båten börjar skaka och vibrera! Går det att justera på motorn och få en aning högre tomgång?
            Hej Ronnie "Hyttingen" Larsson; På din motors förgasare sitter sannolikt en tomgångsskruv för reglering av varvtalet vid tomgång. Läs instruktionsboken! Starta sedan motorn och varmkör den 5-10 minuter. Med motorn uppvärmd kan du försiktigt vrida in tomgångsskruven 1/4 till ett 1/2 varv. Det bör göra susen!
            One day spent fishing adds another day to your life!

            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Det bästa är att slänga i ett par hinkar, IKEA-påse eller riktiga drivankare. Då får motorn jobba lite mer ( bara nyttigt) och farten kan enklare justeras även om vinden vill ställa till det.
              Ta upp bromsarna i motvind och lägg i dem i medvind t.ex. Prova dig fram. I stort sett alla motorer har något varv de går lite sämre på eller rättare sagt vibrerar mer på. Då är det bästa att försöka undvika just det varvtalet.
              Mvh Micke
              Drivankare is the shit... Jag körde IKEA kassar förut de suger rätt hårt, båten blir jätte svårstyrd! Nej, satsa på ett par riktiga drivankare de går typ bara på en 500:- och är så värt det! Hinkar har jag ingen erfarenhet utav dock...
              Annars håller jag helt med föregående talare.. lycka till!
              /Team Perax, Jon Persson
              http://teamperax.blogspot.com/

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
              125 svar
              19 733 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
              3 svar
              242 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
              7 svar
              551 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
              7 svar
              219 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg tre S
              av tre S
               
              Arbetar...
              X