Päronsänke vid trolling. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Päronsänke vid trolling.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Päronsänke vid trolling.

Hejsan!
    Hur långt ifrån draget ska man binda päronsänket vid trolling? Har hört allt från 1 - 10 meter så nu frågar jag här.
    Tänkte även passa på att fråga hur mycket lina man ska släppa ut på ett ungefär?

Tack på förhand!

Kör några en bit framför så att du/kompisen kan rycka det när du drillar fisken. Annars är det väl bara att testa och köra så som du själv tycker fungerar bäst.
    Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

en spölängd är att föredra i 99% av fallen. då det underlättar avsevärt vid håvning. Finns även dom som kör flera meter framför betet. Framförallt i klart vatten soliga dagar och stiltje.

Kommentera

1-3 spölängder brukar vara bra. Ska vara lätt att ta bort under drillning.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av hgerdin Visa inlägg
          Hejsan!
          Hur långt ifrån draget ska man binda päronsänket vid trolling? Har hört allt från 1 - 10 meter så nu frågar jag här.
          Tänkte även passa på att fråga hur mycket lina man ska släppa ut på ett ungefär?

Tack på förhand!
          Vad för vikt har du tänkt att använda ?? Allt bygger just på längd och vikt + hastighet,10m som du har hört,låter mera som djupriggs längd.Annars förstår jag inte vitsen med ett sänke 10m framför draget,effekten blir vattnet lyfter linan till sänket från sänket till draget blir ytterligare ett lyft,om du inte ror förstås,då kan jag tänka mig den varianten.
          Senast ändrad av LazziLax; 2010-07-18, 12:16.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Hejsan!

Tack på förhand!
            Hej Henrik Gerdin;

För ett framgångsrikare trollingfiske efter Gös, Lax, Röding och Öring kan man, för att hitta fisketurens vinnande fångstdjup, blya en wobbler eller ett lättare trollingskeddrag med päronsänke och gummisnodd.

Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två eller tre varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen och dra försiktigt åt knuten. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! För du päronsänket bara ett varv runt linan innan du drar åt knuten på gummisnodden glider päronsänket långsamt men säkert ner mot wobblern eller trollingskeden och hindrar betets lockande gång... och du får börja om från början.

När jag och mina vänner trollingfiskar brukar vi ha päronsänket fastknutet med gummisnodd 8-10 meter framför betet för att lättare kunna dra av gummisnodden i knuten med Gösen. Laxen eller Öringen tryggt simmande 6-8 meter bakom aktern på båten.

Att placera sänket 8-10 meter framför betet vid trolling har även andra, påtagbara fördelar. Sänket fångar ofta upp fritt svävande skräp och växtdelar i vattnet utan att skräpet som följer linan så lätt driver vidare och fastnar på betet och blockera dess gång. Med sänket 6-8 meter framför betet skräms eller irriteras inte den efterföljande fisken lika lätt som när sänket bara är någon enstaka meter framför betet.

Många Gösfiskare trollar Gös och har djupriggar på båten. För att få ner wobblerna på önskade trollingdjup vid pelagisk trolling sommartid kan man istället för djuprigg även använda leadcorelina (flerfärgad dacronlina med blykärna och ny färg vid var tionde meter eller yards) eller 30, 50, 70, 90 och ända upp till 150 grams päronsänken av bly fastsatta med gummisnodd 10 meter framför respektive wobbler. Med 30 grams sänke går wobblern 2 – 2,5 m djupare, med 50 gram 3 – 3,5 m djupare, med 70 gram 4,5 -5 m djupare osv, men man får själv testa sig fram därför att linlängd, lindiameter och trollingfart också påverkar wobblerns djupgående med 10 - 30 % åt båda hållen. Fiskar man efter pelagisk Gös kan man alltid använda päronsänke och gummisnodd utan problem!

Glöm aldrig att Gösen också kan gå högt upp i vattnet nära vattenytan. Ibland och speciellt efter solnedgången är det oerhört produktivt att köra med en helt oblyad silver- eller guldglänsande wobbler närmast vattenytan i propellervirvlarna 8-12 m bakom akterspegeln.

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Senast ändrad av Old Firehand; 2010-07-18, 16:33.

Kommentera

Hejsan!

Tack på förhand!

Jag kör med 35 fot mellan bete och bly.
              Fäster päronsänket med ett vanligt gummiband.
              Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
              http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
              9 svar
              432 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg brollann  
              Arbetar...
              X