Undran om knop. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undran om knop.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Undran om knop.

Jag har en fundering om hastigheten då man trollar, jag har inte den blekaste om hur fort det gåt om man kör i en knop eller i tio knop.(är inte ute efter hur snabbt i km/h för det säger mig inte heller så mkt på vattnet)

Jag har en 25 hk Yamaha mitten 80talare, vad ligger den på i knop ungefär då man kör på lägsta? Är inte ute efter exakta siffror utan bara så man får en aning om vad det är.

Jag trollar med den och en jag brukar trolla med annars har en 2-4hk motor och han tycker min går lite för fort på lägsta, (nu är vi på sjöar med 3m ner till 40m djup, ej havet) trollar efter gädda för det mesta men ska testa lite gös nu oxå.

Har ju hört att man ska ligga på 1-1.9 knop ca beroende på årstid m.m.
    men vad hjälper det då man inte vet hur sakta eller fort det är....:/

Jo jag förstår att det kan vara svårt att svara på hur just min motor går, men jag tycker den går rätt sakta....men det är kanske som man är van.

Så vad tror ni?

Jag kan inte riktigt svara på hur snabbt din motor kör men ett tips för att få en ungefärlig uppskattning om hur många knop det handlar om kan du använda mitt knep genom att spotta i vattnet intill båten då du trollar för att se hur snabbt spottet, som flyter, förflyttar sig i vattnet jämfört med båten. En knop är 1,852 km/h eller ungefär 0,514 m/s.

Så sitter du i mitten på din fyra meter långa båt och spottar i vattnet och ser att spottet rört sig från mitten till aktern på 4 sekunder vet du att båten rör sig med ungefär 0,5ms/s (2 meter på 4 sekunder) och därmed (ungefär) en knop. Ganska enkelt sätt att få en hyffsad uppskattning.
    A bad day of fishing is better than a good day of work.
    http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Annars försöker du låna en handhållen GPS av någon och testar lite medvind, motvind o.s.v.
      En gissning kan väl vara att du kommer ner till 2-2,5 knop, men knappast långsammare utan någon form av broms

Kommentera

Ursprungligen postat av blaze Visa inlägg
        Jag kan inte riktigt svara på hur snabbt din motor kör men ett tips för att få en ungefärlig uppskattning om hur många knop det handlar om kan du använda mitt knep genom att spotta i vattnet intill båten då du trollar för att se hur snabbt spottet, som flyter, förflyttar sig i vattnet jämfört med båten. En knop är 1,852 km/h eller ungefär 0,514 m/s.

Så sitter du i mitten på din fyra meter långa båt och spottar i vattnet och ser att spottet rört sig från mitten till aktern på 4 sekunder vet du att båten rör sig med ungefär 0,5ms/s (2 meter på 4 sekunder) och därmed (ungefär) en knop. Ganska enkelt sätt att få en hyffsad uppskattning.

Det var ett bra tips.....stämmer det så är det ju rätt enkelt att få ett ungefärligt mått.....bara åka ut o spotta nu då...

Och spy....känner ingen som har en GPS...annars hade man som sagt kunnat låna, men att du gissar på en 2-2.5 knop så stämmer det kanske ändå att den går lite för fort ändå....som fiske polaren gissar på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Red Visa inlägg
          Jag har en fundering om hastigheten då man trollar, jag har inte den blekaste om hur fort det gåt om man kör i en knop eller i tio knop.(är inte ute efter hur snabbt i km/h för det säger mig inte heller så mkt på vattnet)

Jag har en 25 hk Yamaha mitten 80talare, vad ligger den på i knop ungefär då man kör på lägsta? Är inte ute efter exakta siffror utan bara så man får en aning om vad det är.

Jag trollar med den och en jag brukar trolla med annars har en 2-4hk motor och han tycker min går lite för fort på lägsta, (nu är vi på sjöar med 3m ner till 40m djup, ej havet) trollar efter gädda för det mesta men ska testa lite gös nu oxå.

Har ju hört att man ska ligga på 1-1.9 knop ca beroende på årstid m.m.
          men vad hjälper det då man inte vet hur sakta eller fort det är....:/

Jo jag förstår att det kan vara svårt att svara på hur just min motor går, men jag tycker den går rätt sakta....men det är kanske som man är van.

Så vad tror ni?
          Hej Micke;
          Även om det är mycket trevligare, mer spännande och stimulerande att kasta efter Gädda...känna hugget och uppleva den första, korta rusningen kan man givetvis trollingfiska efter Gädda.

I stora, helt okända fiskevatten är trolling en säker metod att lära sig sina nya fiskevatten, hitta de nya fiskeplatserna, lära sig var Gäddan står eller smyger omkring utmed stränder och grynnor. När man väl via trollling lokaliserat Gäddans "Hot Spots" under vår, sommar och höst ökar spänningen betydligt då man försöker locka Gäddan till att hugga de beten man erbjuder henne.

Själv har jag under flera decennier trollat efter Gädda, Gös, Lax, Röding och Öring plus ett flertal kända och mindre kända saltvattensarter. Via eget trollingfiske har jag kommit fram till att de flesta och största Gäddorna jag lyckats fånga vid trolling har huggit vid fartområdet 1,7 - 2,3 knop (GPS/SOG-Speed Over Ground). Motsvarande fångstgivande trollingfartområde för Gösen har varit 1,2 - 1,6 knop S0G.
          Go for the Big Ones!

Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Micke;
            Även om det är mycket trevligare, mer spännande och stimulerande att kasta efter Gädda...känna hugget och uppleva den första, korta rusningen kan man givetvis trollingfiska efter Gädda.

I stora, helt okända fiskevatten är trolling en säker metod att lära sig sina nya fiskevatten, hitta de nya fiskeplatserna, lära sig var Gäddan står eller smyger omkring utmed stränder och grynnor. När man väl via trollling lokaliserat Gäddans "Hot Spots" under vår, sommar och höst ökar spänningen betydligt då man försöker locka Gäddan till att hugga de beten man erbjuder henne.

Själv har jag under flera decennier trollat efter Gädda, Gös, Lax, Röding och Öring plus ett flertal kända och mindre kända saltvattensarter. Via eget trollingfiske har jag kommit fram till att de flesta och största Gäddorna jag lyckats fånga vid trolling har huggit vid fartområdet 1,7 - 2,3 knop (GPS/SOG-Speed Over Ground). Motsvarande fångstgivande trollingfartområde för Gösen har varit 1,2 - 1,6 knop S0G.
            Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Jo det är sant, har fått de flesta gäddorna då jag kastat och har nu införskaffat jerkutrustning.....det sägs ju att det ska vara en grym känsla att få på det oxå. Men när man åker runt mot ställena är det ju onödigt att inte ha ett släp efter.....ju mer man har i draget ju större chans ju....

Men det var bra med statistiken på knopen....så man får en känsla av vad man ska ligga på.

Och hur får man ner betena....känns hopplöst att ligga på 3.5 - 4m med wobbler och djupet visar 20- 30 m, även om man ändå hamnar vid branterna tillslut o dänger.

Tackar för svaret/en

Kommentera

Ursprungligen postat av Red Visa inlägg
              Jo det är sant, har fått de flesta gäddorna då jag kastat och har nu införskaffat jerkutrustning.....det sägs ju att det ska vara en grym känsla att få på det oxå. Men när man åker runt mot ställena är det ju onödigt att inte ha ett släp efter.....ju mer man har i draget ju större chans ju....

Men det var bra med statistiken på knopen....så man får en känsla av vad man ska ligga på.

Och hur får man ner betena....känns hopplöst att ligga på 3.5 - 4m med wobbler och djupet visar 20- 30 m, även om man ändå hamnar vid branterna tillslut o dänger.

Tackar för svaret/en

Hej igen Micke;
              Mina Gäddtips Nr 27 - 30 http://www.trumman.com/fisketips/fisketips_07.htm svarar troligtvis på många frågor om just Gäddtrolling. Har du fler frågor om Gäddfiske lovar jag att svara dig efter bästa förmåga här på FiskeSnack.
              Go for the Big Northerns!

Old Firehand

Kommentera

Först måste jag fråga vad du har för båt? Och sedan om du eller någon tycker det går för fort: I med en spann i ett rep bakom båten eller allra helst en liten på varje sida ungefär på mitten av båtens längd! Du kan även göra om läckande stövlar/vadare eller liknande! Bara du har mindre diameter i bakkant än framkant!

Kommentera

glöm spott i vattnet och andra spekulationer. Du kan köpa en gps till bil för några hundringar. Ett cigguttag på båten och du kan räkna ut hastigheten exakt. .... Du kommer få mer fisk...

Kommentera

Det enklaste är ju att kolla hur betena går vid sidan av båten men gps är värt vartenda litet öre
                    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    458 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
                    4 svar
                    202 visningar
                    0 gillar