Längd på paravanspön?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Längd på paravanspön??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Längd på paravanspön??

Tja! Tänkte införskaffa lite trollingspön till gädd - och göstrolling. Ffa med sidoparvaner. På Olssons fiske rekommenderade dom 7` spön(ugly stick gold tiger) då min båt inte är så stor. Linder 400. Lätthanterligare i båten då tydligen vilket jag köper. Men får man ut paravanerna bra med 7 fot spö? Nån mer som kör samma spö till liknade fiske?

Tack på förhand!

Jag har en liten båt och jag kör med Regal Extra Power 8,6fot 30lb spön och jag tycker det funkar utmärkt.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Hej.

Jag kör paravanfiske med 7 och 8 fots Ugly stick tiger gold och tycker inte det är några problem med linlängder mellan spö och paravan på runt 20m. Föredrar faktiskt att använda 7 fot, då jag använder 8 fots till att ha bakom båten för att få ut dem åt sidan så långt som möjligt för att använda ett 6 fots jerkspö med djupparavan rakt bakom båten. Det blir en del spön på en 3.10m lång båt...
      sigpic

Kommentera

Ju längre spön, ju bättre går paravanerna. Eller ju högre upp spötoppen är iaf.

Kommentera

ok, nån mer som kör med 7 fot till paravaner???

Kommentera

Jag kör med RT Seaboss Downriggerspön, 8 fots till sidoparavanerna och 7 fots till djupparavanerna, funkar utmärkt!

Kommentera

7 fots verkar lite för korta till paravaner tycker jag...

Kommentera

Vi kör fulpinnar 7ft till paravanerna. Fungerar kanon, dom krokar fan så mycke bättre än dom gammla 8,6 orna gjorde. Mer ryggrad vilket går åt. Ingen mening att åka runt med spön som bottnar i ytterkurvorna.

Kommentera

Använd helst 3 olika storlekar på spöna (eller 2 om du bara använder 2 spön per sida)
                  Längsta spöt längst ut sen kortare spön för paravanerna närmre båten. Vilka längd avgör du själv vilket som känns bäst. Har använt både korta och långa och det mesta fungerar sålänge det är klassat "trollingspö"

Mvh

Kommentera

Jag tycker ugly stik 7" var på för mjuka för paravanerna, Ugly stiksen känns mer lämpliga för djuprigg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    878 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    419 visningar