Motorljud stör fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorljud stör fisket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ok, då tillskriver jag mina dragroddsframgångar rent flax. Rätt dag, rätt väder, rätt månfas, rätt bete och så vidare.
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #22
      Kan ju vara värt att ta i beaktning att man ofta håller olika hastighet (olika jämn hastighet) beroende på om man kör El motor bensinare eller ror.

      Man tenderar nog att köra snabbare med bensinmotor, i alla fall om man som jag har en elmotor som är lite i underkant, och en bensinmotor som knappt går att köra under en ~2 knop
      Sen ror man så får man ligga i om man ska hålla 2 knop och man rör ju sig ofta lite ryckigt vilket säkert påverkar betesgången.

      Paravaner styr ju inte bara ut betet från båten, de påverkar ju betenas gång en hel del de med.

      Så det är ju inte bara en fråga om man skrämmer/lockar fisken med motorn, utan att man påverkar en massa annat också när man byter drift på båten.

      Kommentera


      • #23
        En annan sak som kanske inte handlar om ljudet utan vibrationerna och kavitationerna propellrarna gör. I det fallet spelar det nog ingen roll om det är en bensin eller elmotor.

        Kan det va så att dragrodd funkar bäst om gäddan är trög? jagar den och är aktiv kanske den inte ryggar undan lika fort om man kommer med en motor. Sen beror det ju på hur länge man vill fiska, känner man bara för att åka över sjön fram o tillbaka funkar det ju att ro men ska man trolla runt i flera timmar vill ivarjefall jag ha en motor

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Jojjen82 Visa inlägg
          En annan sak som kanske inte handlar om ljudet utan vibrationerna och kavitationerna propellrarna gör. I det fallet spelar det nog ingen roll om det är en bensin eller elmotor.

          Kan det va så att dragrodd funkar bäst om gäddan är trög? jagar den och är aktiv kanske den inte ryggar undan lika fort om man kommer med en motor. Sen beror det ju på hur länge man vill fiska, känner man bara för att åka över sjön fram o tillbaka funkar det ju att ro men ska man trolla runt i flera timmar vill ivarjefall jag ha en motor
          Annars är tre-fyra timmars årtrolling på blåsig sjö ett bra sätt att slippa skaffa gymkort
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #25
            Jag tror motorn både kan skrämma och locka beroende på situation. Själv kör jag bara trolling från kanadensare både efter gös och gädda och jag har märkt att för de oblyade spöna (i den sjö jag brukar fiska där sidoparavaner är förbjudna) så är det ritkigt långa linlängder som gäller, så fisken kan nog skygga även för en tyst kanadensare. Jag tror den största fördelen med dragrodd/dragpaddling är fartkontrollen och den oregelbundenhet som det blir där farten varierar under varje årtag. Vissa dagar har nästan alla hugg kommit i motvind när man kämpar sig framåt och kanoten svänger från sida till sida.

            Håller med Usling om att det skall vara lite kämpigt att fiska.

            Kommentera


            • #26
              Jag (bumpar en asgammal tråd) upplever nog nästan att jag får (fått) mer (och kanske större?) gädda vid trolling med motor (om det är med el eller bensinare upplever jag dock som "lika" eller jag har snarare inte längre koll på vad jag fått när eller hur) jämfört mot dragrodd.

              Upplever det dessutom som att jag med motor oftast får fisk på kortare linsläpp jämfört med dragrodd, favoriserar att ha iaf ett av dragen kanske ~5m bakom båten i "motorsvallet" och är oftast (om jag kör med två spön) det spö jag föredrar att hålla i handen då det typ alltid hugger på det spöet...


              Sen om skillnaden mellan dragrodd kontra motordrivet beror på att jag med motor trollar snabbare och därigenom passerar mer eventuellt huggvillig fisk mot när jag härjar mig fram med dragrodd, ptja, det vet jag helt ärligt inte...

              Kan också vara så att jag ännu inte (trots mina snart 37år där jag säkert fiskat i typ ~33 av dom åren, var man nu börjar räkna ens "fiske" som fiske får nån annan avgöra) fått nog med "data" på alla sorters trolling för att faktiskt kunna avgöra och veta...

              Kan också vara det att jag kört med motor (bensin eller el) i vissa vatten medan jag i vissa vatten kört dragrodd eller t o m kajakfiske (där upplever jag dock ungefär samma som med motor, alltså att jag har stor framgång på korta linsläpp)

              Kul tråd som jag tyckte var värd att lyftas!!!

              Gjorde ungefär ~4timmar härjig dragrodd i en sakta sjunkande flateka idag, fick inte ett nafs!

              mvh/peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #27
                Helt säkert lockas rovfiskar av rörelser i ytvattnet som båtmotorer alstrar i tron att det är bytesfisk. Har många gånger observerat att när jag ankrat elektroniskt med frontmotorn på platser som sett helt sterila ut på lodet så börjar det snart dyka upp fisk, och ofta lönar det sig att fiska just i svallet.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Roger F Visa inlägg
                  Jag har både paravaner och linor direkt från båten, har märkt att nästan all fisk tar på paravanerna.
                  Jag har haft samma erfarenhet så förra året började jag testa med fästa en petflaska riggad med utlösare/beteslås istället paravan, och sedan släppa ut den 30 m bakom båten. Wobblern hamnar då bortåt 50 m rakt bakom båten. Gösen tycks inte vara lika varsk när betet går så långt bakom båten. Detta spö har proportionellt gett lika bra med hugg som sidoparavanerna.

                  Mvh
                  Johnny
                  Senast ändrad av iron9; 2019-06-22, 08:47.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
                    Jag har oxå märkt att sido paravaner gör att man får mer fisk! ( trollar med elmotor)
                    .................................................. ............................................

                    Med sidoparavanerna kan du fiska av ett betydligt större område än utan paravaner....

                    En del fiskare tror att elmotorns ljud stör eller skrämmer fisken vid trolling. Andra fiskare är övertygade om att elmotorns ljud drunknar bland alla andra ljud i vattnet och därför inte påverkar varken fisk eller fångstresultat.....

                    Själv har jag trollat och positionsfiskat med hjälp av Minn Kota elmotorer sedan 1960-talet och är övertygad om att elmotorn förbättrat mitt eget fiske....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Roger F Visa inlägg
                      Jag har både paravaner och linor direkt från båten, har märkt att nästan all fisk tar på paravanerna.
                      Hej Roger;

                      Det har hänt mig en gång för många år sedan vid Laxtrolling i Vänern utanför Åmål att en stor Gädda gick upp mot ytan och högg den ena Off Shore sidoparavanen....

                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      218 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X