En fråga om C&R Gädda v/s Lax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om C&R Gädda v/s Lax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
    1. Lax är gott och smakar lika bra när de är större, det gör inte Gädda.
    2. En stor lax tar låååång tid att drilla och c&r tar lång tid om det ens går. Har sett försök på c&r i Östersjön och det tar minst 20-30min att få igång laxen. Massor fisketid försvinner. En Gädda simmar oftast tillbaka direkt.
    3. En Gädda på 15kg har levt ett mycket längre liv än en lax på 15.
    4. Fiskar man t.ex Röding i vättern så är det svårt att släppa tillbaka dom pga tryckskillnaden/temp som blir från djupet upp till ytan.

Och en sista grej, i Vättern klipps inga fenor på laxarna över huvud taget.

Hade C&R på laxfiskar varit lika enkelt som på en Gädda är jag säker på att det hade varit nästan lika vanligt.
    1: det försvarar väl inte att ta upp all fisk?
    2: då har man för klen utrustning, c&r handlar om att få hem fisken så fort som möjligt för o kunna återutsätta den så fort som möjligt.
    3:vad har åldern med saken och göra?
    4: när man fått sin röding får man helt enkelt börjar fiska efter arter där c&r är möjligt

Kommentera

Ett par saker jag vill lägga till, till dina frågor. Om det är svar på dina frågor är en annan femma... ;-)

För många är laxtrolling lika med fiske efter vandringslax, dvs det finns inte (många) smålaxar a 2-3 kilo att behålla.
      De är betydligt större, lekmogen fisk som är på väg mot "hemmaälven" (Om den är naturlig eller utsatt i älv).
      Är den utsatt en bit bort från strömmande vatten hittar inte laxen tillbaka, den strövar runt fritt och kan i värsta fall gå upp i fel älv och blanda sina gener med en annan laxstam.

Catch and release på trollad större lax är lite svårare även om det går. Enklare är att lägga av när man fått tillräckligt. Normalt för mig har varit ca 0-3 laxar per Östersjösäsong. Jag lägger ca 1 vecka per år på att trolla lax i Östersjön och jag skäms inte för att jag då praktiserar Catch & Kill. Jag tror aldrig jag kommit i närheten av 50 kilo laxkött men skulle jag göra det så skäms jag inte heller för att ge bort en lax till mina föräldrar. Jag är helt säker på att all lax jag tar upp blir människoföda, i min egen familj eller hos släkt och vänner.
      De jag känner som fiskar mer än vad jag gör, äter upp fisken eller ger bort den i den närmsta bekantkapskretsen - Människoföda.

Jag har för mig att en Östersjölax leker 2-3 ggr under sitt liv. Väger den 15+ har den förmodligen lekt minst en gång.
      Detta kan vara ett faktafel men rätta mig gärna.
      Jag tycker att det då ändå är rätt OK att ta en sådan fisk. De har ju lekt åtminståne en gång.
      Av Östersjölaxen tror jag inte sportfiskarna är ansvariga för mer än några få procent. Är dessa procent då tagna med eftertanke så är det ingen "Issue" överhuvudtaget.

I Vättern där jag trollar betydligt mer, är som nämt laxen inte naturlig och den förökar sig inte heller i Vättern. Laxen är här kompensationsutsatt för den öring som utrotades vid regleringen av Motala ström. Jag tycker att även här tar jag mitt ansvar.
      Här får jag ofta mindre laxar, som är hyffsat enkla att returnera. Jag är sportfiskare så naturligtvis är det de stora jag vill åt.
      De större (Hittills ingen över 10) behåller jag någon enstaka per år eftersom det inte är rekommenderat för barn och kvinnor i fertil ålder att äta för ofta.
      Ansvaret jag tar på Vättern vet jag inte riktigt vem det är riktat mot... Mot de få yrkesfiskare som fiskar lax? Put & Take populationen av Lax? Mot myndigheter och frivilligorganisationer så att de kan lägga mindre pengar på att upprätthålla en P&T population?
      Mot andra trollingfiskare? Det är förmodlingen bara ett nedärvt ansvar att inte ta mer än jag behöver... Kalla det etik eller vad du vill.

Synd att man inte vågar äta mer egenfångad lax... Skillanden i kvalitet på en blekrosa Östersjölax gentemot den illröda norskodlade är ju milsvidd. Med tanke på larmen runt de norska odlingarna, vet man inte vad som är minst skadligt för människa och natur. Några kilo Östersjölax eller norskodlat?

//Pelé

Kommentera

Äntligen har några trollare som verkligen har ett normalt tankesätt trätt fram i rampljuset..
        Jag tycker verkligen att det är okej att inte köra C&R om man bara slutar fiska i tid men tyvärr är inte så många välsignade med detta

En sak känns konstig och det är att om man tänker på hur stora laxar dom plockar i tex Mörrum så vore det konstigt om dom inte leker mer än 3ggr under sin livstid...

Men varför skulle dom inte hitta tillbaka till sin älv om du släppte tillbaks dom? :S
        Jag har nämnt tidigare att jag inte anklagar er för att vara den stora boven i dramat om du missat detta men jag tycker bara att det känns och ser jävligt dumt ut när man klagar på yrkesfiskare att dom tar allt dom får när man ser alla dessa ihjäl slagna laxarna på fotoalbumet... tycker inte man kan klaga om man inte själv har rent mjöl i påsen.
        Så det är kanske dags att hela sportfiskesamfundet börjar föregå med bättre exempel och även om ni slår ihjäl fisken så kleta inte upp det över forumet då jag hellre ser en blank rad än att det står ett stort NEJ för då kan ingen attackera. (jag har sett att vissa redan utövar detta system). Ta nu inte detta på fel sätt Bergman men man hade undvikit många arga diskutioner om man inte hade haft C&R frågan i formuläret. (inte för att det är något fel med att diskutera)

M.V.H
        Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Kommentera

Drutten: Klart det spelar roll och du kan inte jämföra en fisk med en människa... En gädda på 15kg är cirka 15-20 år. En lax på 15kg i vättern är väl då cirka 3år. Vill minnas att rekordlaxen från vättern på 20kg var 3 år eller om det var 6, minns inte!

Sen vet jag inte vilka trollare ni pratar om som tar hem dessa mängder av fisk? Jag känner inte till något vatten idag där det bara är att åka och slänga i ett spö och få upp en stor lax. Vet du något så skicka ett PM vettja! :-)

Ser inga som helst fel att ta upp en lax på låt oss säga 10kg, jag tänker då på vättern där jag fiskar. Fyyy vilka goda kotletter!

Nej, hur mycket ni än kommer argumentera om detta så är det skillnad på Gädda och Lax i frågan om C&R.

Som ni verkade missa tidigare så är det för krångligt att släppa tillbaka en stor lax, hade det varit lika enkelt som med en gädda hade det varit betydligt vanligare.

Och angående rödingen så blir det inte mycket lättare av att ta hem fisken sakta. Kan inte hålla på med en liten röding på 1kg i 20min bara för den EV. ska klara sig.

edit: Läste mitt inlägg och tyckte jag lät som någon som bonkar allt jag får upp. Så är det inte! Om jag får en icke-lovlig röding gör jag vad jag kan för att den ska klara sig.
          Skulle jag få 2 laxar på 10kg skulle jag FÖRSÖKA släppa tillbaka den andra med risk för att den inte kommer gå till mat. Jäkla moralfråga detta som kan diskuteras hur länge som helst.

Fiska med sunt förnuft så blir nog alla nöjda.
          Senast ändrad av FiskenFreddy; 2011-06-19, 18:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
            ...De är betydligt större, lekmogen fisk som är på väg mot "hemmaälven" (Om den är naturlig eller utsatt i älv).
            Är den utsatt en bit bort från strömmande vatten hittar inte laxen tillbaka, den strövar runt fritt och kan i värsta fall gå upp i fel älv och blanda sina gener med en annan laxstam.
            //Pelé
            Om det är dessa rader du funderar över så;
            Tyvärr görs eller gjordes en del utsättning av lax direkt i havet. Den hittar inte hem till älven för den är inte präglad på någon älv.
            Som trollare har man ingen aning om ifall den är hemlös eller inte. C&R eller C&K? Eftersom du inte vet måste det bli upp till var och en.

Kommentera

Teoretiskt sett kan man jämföra människan med laxen precis som man kan jämföra laxen med gäddan problemet är bara att man har mer sympati och ser människan på ett helt annat sätt än en fisk......

Jag säger som tidigare att jag vet att det inte bara är att köra ut och hämta fisken men en del trollare skulle tveka en sekund med att ta upp all fisk som landade i båten även om dom skulle ha en super runda med hur låt säga 5-10 fiskar (inte för att detta brukar hända men ibland så stämmer allt)

Jag ställde denna fråga just för att se var moralen ligger hos trollarna
              Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
              5 svar
              785 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RK99
              av RK99

Arbetar...