Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sidoparavaner
Collapse
X
-
Hej Totte Luring;Ursprungligen postat av Totte Visa inläggEn instickare...
Varför är det inga som kör trolling efter gädda och gös med pulkor?
När jag arbetade som agent hos LEF Sport & Marinprodukter AB och endast hade sportfiskebutiker och marinhandlare som kunder, då sålde jag 300 - 500 Mariestadspulkor "2000 RED" http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm varje år. Mariestadspulkorna användes uteslutande vid Lax- och Öringtrolling i Östersjön, Vänern, Vättern och andra stora insjöar där trolling med många beten var tillåten.
Ska du köra trolling med pulkor bör du ha en bakåt mot relingarna väl stagad planerboardsmast på båten, antingen en 3-4 meter hög teleskopmast i fören, liksom jag själv har på min Buster Magnum vid Laxtrolling, eller två lägre master, en på vardera sidan av båten, detta för att få ut trollingdragen eller wobblerna 40 - 100 meter utanför båtsidorna utan att planerboardslinorna doppar i vågorna eller vattenytan vid tvära svängar. I masttoppen på min Buster Magnum har jag två 45 graders vinklade, röda varningsflaggor och samma väl synliga, röda varningsflaggor på båda Mariestadspulkorna.
Den stora fördelen med pulkor är att de inte dyker i vågorna och drar med sig linor och beten ner i djupet som nästan alla dubbelpontoner, dubbeluttrar och "superskies" gör.
I mindre insjöar, där trolling är tillåtet, duger det mycket bra med för andra sjöfarare väl synliga, gula sideliners med röda varningsflaggor.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej David Engström;Ursprungligen postat av Davide Visa inläggHej Mr Old Firehand!
Jag förstår att du använder dig av dem och är nöjd med dem. De är dock lite dyrare än övriga, därav frågar jag vidare i tråden.
Mitt förra inlägg om att jag själv struntar i tips från folk utan erfarenhet var menat till mig själv när jag uttalade mig om SavaGears paravan utan att ha testat den. Hoppas att det inte råder något missförstånd.
SKiT FiSKE!
Det är alltid bäst att försöka vara lite efterklok i förväg när man planerar att köpa fiskeutrustning. Att köpa fiskeprylar för att just dessa är billigare än andra brukar straffa sig själv första gången man använder dem. Satsa därför på kvalitet och på prylar som bevisligen fungerar bra år ut och år in.
Själv har jag sett mycket skräp som säljs i sportfiskebutiker genom åren, fiskeprylar som jag inte skulle använda ens om jag fick betalt. Dåliga och inte fungerande fiskeprylar får snart bekänna färg. Bra prylar med hög kvalitet håller och gör en nöjd år ut och år in....
Go for the Best!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
Kommentera
-
Yes, paravanen som flöte. Man får vara uppmärksam och snabb med mothuggen bara och jag har inte haft några problem hittilsUrsprungligen postat av HenkeW Visa inläggAnvänder du paravanen som flöte och kör med tafs/uptrace (downtrace
) under paravan ?
/ Henke
Kommentera
-
jag har två ghost medium paravaner. (har inte testat dom med balansvikterna som följer med inu)Ursprungligen postat av Davide Visa inläggOK. Tackar för två bra tips. Som totalt nybörjare på detta så är det svårt men sammanfattning:
-Bra med paravaner som drar mycket oberoende av betesvikten.
-Bra med paravaner som syns.
Någon som testat Ghost?
Inbillar mig att den fjädrande armen borde göra att det blir en mindre ryckig gång. D.v.s. bättre gång i vattnet samt mindre risk att det löser ut vid vågor.
Sedan är den ganska lätt. Borde inte det vara en fördel vid drillning?
Söker man på youtube så hittar man många filmer där den verkar extremt bra.
Någon med erfarenheter?
alla mindra wobbler upp till 15 cm klarar den grymt bra. drar ut mycke bättre än great light.
cisko kid 600, bulldwags och den typen av bete går med riktigt bra.
men stora swim whizzen och andra beten som har riktigt tung gång har den problem med. den drar ut dom men jämfört med en nils master 15 cm så uppskattningsvis bara 30% av vad den klarar en nisse.
fiskar du bara beten typ swim whizzen så är mitt tip great white paravanen. men nackdelen med den är att den är så jävla stor och klumpig när du fiskar med mindre bete.
fiskar du aldrig eller inte så ofta med swim whizzen är goast meduim en riktigt bra paravan.
mina goast har aldrig löst ut pga vågor. trollat gädda i upp till 17 ms. men det har fiskepolarens great light och great white heller aldrig gjort. tror inte det har med paravanen att göra utan att du har en stark linklämma.
Kommentera
-
Kör lite allt möjligt både pulkor och paravaner, det finns fördelar och nackdelar med allt.
Just nu kör jag mest med Ghost medium paravanen, den klarar av minsta dipsyn och ett löjtacket så drag har den så det räcker och blir över, pulkorna används mestadels när det är "raktframfiske" efter öring som gäller.
Den största fördelen med paravaner är ju att du blir mycket mer smidig än med pulkorna..
Kommentera
-
Tjena, jag har 4 st Stingers, de funkar bra tycker jag. Kör allt mellan små Bomber till ex. Swim Swizz och Westin Magnum.Ursprungligen postat av heinrich79 Visa inläggNågon som har erfarenhet av I-fish Stinger paravaner? Har läst i en tidning har jag för mig att dom är bra för fisket med tunga magnumwobblers. Någon som har praktisk erfarenhet om dom?
Jag har ej erfarenhet av andra paravaner så vet hur de står sig i jämförelse. Jag kan dock rekommendera dem!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
746 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg