3-way rig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3-way rig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 3-way rig

Undrar om nån har erfarenheter och tips vad gäller 3-way rig vid trolling( http://i687.photobucket.com/albums/v...10/3wayrig.gif ). Ska till Tavelsjön på lördag, en sjö jag aldrig fiskat i förut som har mycket varierande djup, upp till 10m på sina håll och nåt djuphål på 30m. Båt med elmotor kommer att vara tillgänglig. Abborre och Gädda är vad jag är ute efter.

Planen är att ha ungefär 1m nylonlina till sänket och ansluta en 35cm mjuk volframtafs medelst fjäderring i trevägslekandet. Eller en bit nylonlina som länk mellan tafsen och trevägslekandet om detta rekommenderas. Hade tänkt använda flytande wobblers, Rapala Original 11-18cm, Rapala Flat Rap 8cm och 16cm, Bomber B14A,B15A,B16A,B16J. Hur är det med svävande och sjunkande wobblers? Nån typ av wobbler som är direkt olämplig? Oviktade shadjiggar?

Frågorna är många, men det verkar onekligen intressant att kunna trolla strax ovanför botten oavsett djup.
    All you need is Lubb.

Har fiskat lite med 3-way rig efter gös i Mälaren. Från lekandet och vertikalt neråt (schematisk tänkt) har jag ca 2 m fc lina och på den har jag en djupparavan http://www.korkiakoskenuistin.fi/painouistin.html. På den övre linan har jag ca 70 cm och sätter på en valfri wobbler. Oftast något stort som westins jätte/flatstick.

För att undvika trassel. Använd en tyngre sjunkade wobbler/shadjigg nederst och en grundgående (helst flytande) wobbler överst. Ett bra linförhållande är 3:1 där den längsta biten ska vara neråt för att undvika trassel.

Vill du trolla ovanför botten sätt på ett tungt päronsänke nederst.

Kommentera

Nån djupparavan finns icket tillgänglig. Spöhållaren heter händerna. Tänk dragrodd fast med elmotor. Försöker inte krångla till det alltför mycket.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Kör på shadjigg med tyngre skalle längst ner och en grundgående wobbler överst?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
        19 svar
        901 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman