Salmo Fatso så klart! Grym vid fiske på 1-4m
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddtrolling beten
Collapse
X
-
Hej Johan Bergqvist;Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inläggOk, hur gör ni för att hålla koll på wobblers om det är flytande eller sjunkande? eller ni kan de i huvet bara?
Ett bra och beprövat knep är att doppa wobblern i vattnet bredvid båten eller i vattnet framför dig. Då ser du ganska snabbt om wobblern är flytande eller sjunkande ..... Fler frågor ??
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
En fråga om Swim Whizz, jag får bra med gädda när jag fiskar den djupt i övre nosöglan, men när jag fiskar den grunt på nedre öglan lyckas jag inte. Det känns som att den är är lite för flaxig för höstfiske eller har jag fel? Och så undrar jag vilket djup den går att få ner på nedersta öglan? Annars grym vobbler och min färg är papegoja! Mvh
Kommentera
-
Hej Johan Ljungqvist;Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggEn fråga om Swim Whizz, jag får bra med gädda när jag fiskar den djupt i övre nosöglan, men när jag fiskar den grunt på nedre öglan lyckas jag inte. Det känns som att den är är lite för flaxig för höstfiske eller har jag fel? Och så undrar jag vilket djup den går att få ner på nedersta öglan? Annars grym vobbler och min färg är papegoja! Mvh
Den främre (nedre) nosöglan hos Swim Whizz är främst avsedd för grundvattensfiske och ytnära jerkfiske av de flytande modellerna Nr 6, Nr 7 och den ledade Nr 8.
Hos den långsamt sjunkande modellen Nr 5 av Swim Whizz (många Gäddfiskares Favorit) använder jag alltid den främre nosöglan därför att en lite yvigare gång nere på djupet nära botten brukar dra på sig betydligt flera hugg från Stora Gäddor än om man har tafsen hakad i den bakre (övre) nosöglan.
När det gäller val av huggstimulerande färg hos Swim Whizz och alla andra wobbler måste man ta hänsyn till vilka bytesfiskar den Stora Gäddan för årstiden och tillfället är inställd på att jaga och äta. På våren efter leken brukar Abborrefärgade och grön/gula Swim Whizz alltid locka till hugg. När strömmingen finns inne vid stränderna brukar blå/silver och svart/silver dra på sig många hungriga Gäddor....
På hösten har inslag av orange, rött och beige hos mina Swim Whizz fungerat som "käftöppnare" .....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Jo, asa att efter båten går väl, men du behöver inte räkna med att sätta krokarna speciellt djupt vid mothugget.Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inläggom man har 10-40grams spö, kan man ändå trolla med en sjunkande Westin wobbler 94g ?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse
Kommentera