Trollingtafs till gädda och gädda: kompromiss? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingtafs till gädda och gädda: kompromiss?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingtafs till gädda och gädda: kompromiss?

Nu när jag ska ut och påbörja min trollingkarriär så kommer jag att trolla i ett vatten som håller både fin öring och gädda. Jag kommer att trolla efter båda arterna samtidigt då jag gillar båda två.
    Jag har köpt färdiga tafsar (länk nedan) som är FC 0,92 mm på 70 cm.

Tanken är att jag kommer att köra med 4 st spön till en början fördelade enligt nedan:
    - 2 st spön med renodlade gäddbeten såsom Cisco Kid 1800, Westins jätte 23cm, stora och mellan Zalt.
    - 2 st spön med "öringbeten" såsom Tomic 4tum och 15A.

Kommer mina tafsar ovan att förstöra gången på "öringbetena" tror ni?
    Om ni tror att det förstör gången på betena: Har ni något förslag på tafsmaterial, tjocklek och storlek på beteslås för att hitta en kompromiss som inte förstår gången så mycket, men ändå kan tänkas hålla för lite gäddhugg (inte ovanligt att det klipper på gäddor mellan 5-10 kg enligt vad jag hört på bygden)?
    Senast ändrad av marsv981; 2014-05-30, 15:47. Anledning: Felskrivning i rubrik.

Nåt i den här stilen kanske?

Eller kanske Spinwal modellen?

Jag har själv aldrig fiskat där det finns både öring och gädda, men använt nästan uteslutande ovanstående typer av tafsar till spinnfiske och "fultrolling"(elmotor och spöhållare av märket "min egen hand"). Såvida du inte ska trolla i samma fart som en myra söndagsflanerar så ska nog inte gången vara nåt problem med mjuka volframtafsar.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Till trolling i gäddrika vatten brukar jag använda big game fc 0,60. Knyter rapalaögla till betet. Håller normalt för gädda. Även fc 0,40 som jag kör på laxtrollingen håller normalt för en gädda. Men med 0,60 känns det bättre tycker jag. Har även kört climax hard mono med beteslås men tycker jag får mer fisk med ögleknut o fc. Kör även 0,60 fc o ögla till riktad göstrolling. Köp iaf inte strike wire fc, tappat 2 riiiiiktigt granna laxar på 0,45 av den. Provdrog den, det va inga 19 kg, lite över 4! Min platil fc 0,40 tog 9,5kg. jag drog i linan med ögleknut och spolaxelknut, en viss försämring med knut känns trolig, men från typ 19 till 4kg!? Platilen gick från typ 12 till 9,5. Mer rimligt liksom. 0,60 fc går fortfarande o knyta skapligt fina knutar med.

Kommentera

Tack för hjälpen båda två! Jag ska ta mig en funderare så får vi se vilket av förslagen jag testar först.

Kommentera

Intressant rubrik.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Intressant rubrik.
            Haha, det har du tamejfan rätt i =)
            Har nu justerat rubriken från "Trollingtafs till gädda och gädda: kompromiss?" till "Trollingtafs till gädda och öring: kompromiss?"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
            8 svar
            720 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg dhaglund  
            Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
            8 svar
            473 visningar
            0 gillar