Nu när jag ska ut och påbörja min trollingkarriär så kommer jag att trolla i ett vatten som håller både fin öring och gädda. Jag kommer att trolla efter båda arterna samtidigt då jag gillar båda två.
Jag har köpt färdiga tafsar (länk nedan) som är FC 0,92 mm på 70 cm.
Tanken är att jag kommer att köra med 4 st spön till en början fördelade enligt nedan:
- 2 st spön med renodlade gäddbeten såsom Cisco Kid 1800, Westins jätte 23cm, stora och mellan Zalt.
- 2 st spön med "öringbeten" såsom Tomic 4tum och 15A.
Kommer mina tafsar ovan att förstöra gången på "öringbetena" tror ni?
Om ni tror att det förstör gången på betena: Har ni något förslag på tafsmaterial, tjocklek och storlek på beteslås för att hitta en kompromiss som inte förstår gången så mycket, men ändå kan tänkas hålla för lite gäddhugg (inte ovanligt att det klipper på gäddor mellan 5-10 kg enligt vad jag hört på bygden)?
Jag har köpt färdiga tafsar (länk nedan) som är FC 0,92 mm på 70 cm.
Tanken är att jag kommer att köra med 4 st spön till en början fördelade enligt nedan:
- 2 st spön med renodlade gäddbeten såsom Cisco Kid 1800, Westins jätte 23cm, stora och mellan Zalt.
- 2 st spön med "öringbeten" såsom Tomic 4tum och 15A.
Kommer mina tafsar ovan att förstöra gången på "öringbetena" tror ni?
Om ni tror att det förstör gången på betena: Har ni något förslag på tafsmaterial, tjocklek och storlek på beteslås för att hitta en kompromiss som inte förstår gången så mycket, men ändå kan tänkas hålla för lite gäddhugg (inte ovanligt att det klipper på gäddor mellan 5-10 kg enligt vad jag hört på bygden)?
Kommentera