Bonntrolling, släpa drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bonntrolling, släpa drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tre S
    replied
    Ursprungligen postat av simonbelmont Visa inlägg
    postade detta i annan tråd men tror det försvann

Jag är nyfiken på hur stora motorer beter sig vid trolling. har egentligen bara bond-trollat med 5hk och liten eka. ska nu köpa större båt. Så jag undrar om det går att bond-trolla dvs krypa väldigt långsamt med en motor i 50hk klassen eller ska jag köra med en el-motor vid sidan om. det lutar f.ö åt att köpa en ockelbo b16al med e-tec 50hk tacksam för alla svar! skitfiske!
    Det är väldigt många som trollar med stora motorer, t.ex de flesta trollingbåtar så självklart funkar det.
    Men E-tec eller 4-takt är väl då mer eller mindre ett krav.
    Något de flesta brukar råka ut för är att båten går för fort på tomgång vid långsam trolling efter gös eller i kallt vatten.
    En del motorer har sk "trollingfunktion" där tomgångsvarvet sänks men det funkar också väldigt bra med drivankare.
    Dessa finns i olika storlekar och kostar inte många pengar.
    Fördelen med drivankare är förutom den lägre farten att båten stabiliseras och upplevs mycket tyngre i vattnet. Perfekt blåsiga dagar då det kan vara svårt att hålla rätt fart.
    Om du förut bara trollat från en mindre båt kommer du tycka att det är underbart att köra med en större.
    //Micke

Lämna en kommentar:

• Soldat
    replied
    Skulle rekommendera att köra mjukbeten, exempelvis Storms olika med ryggkrok. Fått mycket med trollning och dragrodd med dessa, och de går absolut inte tungt heller.

Lämna en kommentar:

• simonbelmont
    replied
    postade detta i annan tråd men tror det försvann

Jag är nyfiken på hur stora motorer beter sig vid trolling. har egentligen bara bond-trollat med 5hk och liten eka. ska nu köpa större båt. Så jag undrar om det går att bond-trolla dvs krypa väldigt långsamt med en motor i 50hk klassen eller ska jag köra med en el-motor vid sidan om. det lutar f.ö åt att köpa en ockelbo b16al med e-tec 50hk tacksam för alla svar! skitfiske!

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Notera jag lägger bild ink förpackning men jag är INTE försäljare av grejorna inte på något vis bara konsument, tro mej dessa är grymma dag och kväll men som sagt det finns fler, många fler, bara ett exempel är det!
    Så fort jag såg den visste jag att den är en vinnare
    130mm lång och normal sked fin rörelse bara ta den neråt med passande bly!
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Jag skulle undvika alltför djupgående wobbler med stora skedar på.
    Orsaken är den att de går väldigt tungt i vattnet och ställer lite krav på spön och spöhållare, dessutom blir de vansinnigt tunga att veva in för barnen.
    Bättre att satsa på mer ytgående beten och blya ner med ett päronsänke en bit framför betet om man vill komma ner djupare.
    Bomber 15 är ett utmärkt val, speciellt för Vänern där de stora firrarna jagar mycket siklöja och nors.
    Annars funkar även Bomber 16 och Nils Master 15 + 18 också väldigt bra för både gädda och gös.
    Även stora abborrar hugger gärna på wobbler runt 14-15 cm.
    //Micke
    Riktigt riktigt bra, "undvika wobblers med för stora skedar" "bomber 15A" det är ingen ände helt enkelt!!, ta vanliga till djup med hjälp av bly/gummisnodd och vad gäller exv gös (och för att inte säga gädda) 80-120 gr runt tio meter framför betet.
    Bomber är bra men långt ifrån den enda finns en uppsjö Yozuri exv i rätt färg grymma grejor samt större typ Bomber 16A lite senare i evt mörker eller dålig belysning (gös), beror alldeles på men med normala flytwobblers kan du själv välja djup till skillnad mot "djupdykarna"
    Senast ändrad av TAMTAM; 2014-07-14, 18:28.

Lämna en kommentar:

• sthlmillest
    replied
    Trollar du med tailar så rekomenderar jag att köpa shallow beten sen bara köra på ett bly i valfri vikt så du får det djup som du vill fiska på

Lämna en kommentar:

• Jefvelberg
    replied
    Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
    Har testat att ro drag massor med gånger. Oftast på väg ut till/från Fiskeplatsen, aldrig ett Pet. Har helt tappat förtroendet för detta nu men vi gärna ge det en chans till. Misstänker nämligen att jag har gjort fel. Hur långt bakom båten har ni dragen? Jag gör som så att när vi börjar ro så lägger jag ett helt vanligt kast bakåt och sedan släpper jag ut ytterligare lite lina. Blir det för långt bak eller?
    Nja det "bästa" är ju att alltid ha koll på hur lång lina du har ute. Får du hugg på ett visst släpp(djup) så vill du ju ha ut vobblern på samma längd igen. Jag brukar lägga ut linan hela vägen från båten. Räknar antal 'drag' mellan rullen och första/nedersta öglan.

Lämna en kommentar:

• Big_Sal
    replied
    Har testat att ro drag massor med gånger. Oftast på väg ut till/från Fiskeplatsen, aldrig ett Pet. Har helt tappat förtroendet för detta nu men vi gärna ge det en chans till. Misstänker nämligen att jag har gjort fel. Hur långt bakom båten har ni dragen? Jag gör som så att när vi börjar ro så lägger jag ett helt vanligt kast bakåt och sedan släpper jag ut ytterligare lite lina. Blir det för långt bak eller?

Lämna en kommentar:

• Siks
    replied
    Jag tackar för alla förslag, nu är det bara att ta på sig spenderarbyxorna och handla.
    Kommer ni på några andra som jag inte kan undvika så skriv gärna in dom också!
    Mvh Ronnie

Lämna en kommentar:

• Usling
    replied
    Tycker bonntrollade wobblers upp till 12cm är alldeles utmärkt för abborre. Har tagit mina två största(1,61 samt 1,51)så. Se bara till att ha gäddsäker tafs eftersom metoden också ger en hel del gäddor.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
8 svar
802 visningar
0 gillar
Senaste inlägg dhaglund  
Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
1 svar
260 visningar
0 gillar