krok borde du köpa i lite olika storlekar kør mkt 2or till mindre betesfisk och 2/0 or till allt øver 700gram.
Ja, jag hinner nog bli efterklok på det mesta.
Jag har redan ångrat beteslåsen och flötet.
Köpte beteslås strlk 4 och lekande strlk 4, men så såg jag att storlek 4 på beteslås kan variera(!).
(OBS! det är till gäddtafsar...)
Flötet valde jag 60 gram på, för jag trodde jag skulle räkna på sänke och lite vikt på fisken.
Klart det kommer att fungera, men kanske onödigt stort.
Att jag valde 2/0 var inte för betet utan för gäddorna jag vill ska fastna ; )
Haha, provade mörtstuga några timmar, inte en fisk. (bollar av havregryn och vaniljsocker...)
Kan ni ge lite tips på hushållsartiklar jag kan blanda i mäsken?
Majs, majsmjöl och mer?
Vart tusan står lite större mört i en sjö? 2 meter utanför en vassrugg tänkte jag prova....
Metade upp några stycken, men jag vill ha större... 13cm och uppåt (ungefär)
Det här är ju återigen ett bevis på hur dålig fiskare man är.
Haha, provade mörtstuga några timmar, inte en fisk. (bollar av havregryn och vaniljsocker...)
Kan ni ge lite tips på hushållsartiklar jag kan blanda i mäsken?
Majs, majsmjöl och mer?
Vart tusan står lite större mört i en sjö? 2 meter utanför en vassrugg tänkte jag prova....
Metade upp några stycken, men jag vill ha större... 13cm och uppåt (ungefär)
Det här är ju återigen ett bevis på hur dålig fiskare man är.
Strula inte med bollar, skicka på en limpa från Skogaholms... det gillar vitfisken, de är ju också redan skivade dessa dar så minimalt med slit där alltså.
Ang. utrustningen, sluta vela om vad som är rätt eller fel, ut och testa med det du har och trimma in eftersom du samlar på dig erfarenhet! Lite råd från oss självutnåmnda experter på FS för goda förutsättningar är ju dock alltid positivt!
Strula inte med bollar, skicka på en limpa från Skogaholms... det gillar vitfisken, de är ju också redan skivade dessa dar så minimalt med slit där alltså.
Ang. utrustningen, sluta vela om vad som är rätt eller fel, ut och testa med det du har och trimma in eftersom du samlar på dig erfarenhet! Lite råd från oss självutnåmnda experter på FS för goda förutsättningar är ju dock alltid positivt!
Ang. betesfisken (igen) så kan du alltid köpa död sill och frysa in, förenklar det hela en del.
Lycka till, alltid spännande med nya metoder och en härlig känsla när man känner att man í någon grad bemästrar dem för första gången.
haha, det var en "liten" tråd om mörtstugor. Jag ögnar väl mig igenom efter bra tips.
Lineclip till vad?
Nu var jag bara ut några timmar och provade, och jag har ju ändå 2 skapliga mörtar att hänga på till trollingen.
Ja, jag är grymt sugen att få en gädda på kroken nu
haha, det var en "liten" tråd om mörtstugor. Jag ögnar väl mig igenom efter bra tips.
Lineclip till vad?
Nu var jag bara ut några timmar och provade, och jag har ju ändå 2 skapliga mörtar att hänga på till trollingen.
Ja, jag är grymt sugen att få en gädda på kroken nu
Så att du kan flötestrolla med öppen haspel (alt baitrunner el väldigt löst ställd broms), man nyper fast linan i det (mellan clipet och spöstången) när man har lagt ut grejerna lagom hårt så att du kan ha betet på släp men det lossnar vid napp så fisken ostört kan ta mörten tills dess att du gör mothugget. Men kanske dumt att krångla till det i onödan, testa utan och värdera resultatet.
Så att du kan flötestrolla med öppen haspel (alt baitrunner el väldigt löst ställd broms), man nyper fast linan i det (mellan clipet och spöstången) när man har lagt ut grejerna lagom hårt så att du kan ha betet på släp men det lossnar vid napp så fisken ostört kan ta mörten tills dess att du gör mothugget. Men kanske dumt att krångla till det i onödan, testa utan och värdera resultatet.
Okej, nä jag provar med lös slirbroms först.
Jag lär ju göra mothugg tidigare än andra. (ni som får fisk får också mer tålamod, jag får aldrig fisk...)
Annars kan jag fälla bygeln också, vi får se.
Ja det här fisket verkar vara vad jag behöver, åtminstone större chans till napp än min bonntrolling som inte funkat alls i år!
vittjade stugan: stor abborre, och 6 väldigt små mörtar, aja jag provar imorrn igen!
Mörtarna hade försökt fly genom nätet, istället satt de fast....lol
Kommentera