Tunn plast Finnsport 540Ht, förstärka vid montering av mast, trollingbar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tunn plast Finnsport 540Ht, förstärka vid montering av mast, trollingbar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tunn plast Finnsport 540Ht, förstärka vid montering av mast, trollingbar?

Håller på och utrustar min Finnsport 540Ht för trolling.
    Har byggt en trollingbar och beställt en mast som kommer under nästa vecka.
    Kikade lite närmare på olika lösningar vid montering av grejerna och insåg att plasten känns väldigt tunn. Trollingbaren kommer fästas bak med två "fötter" som är gjorda av 5mm plåt och 2,5" rör med 3mm gods(bifogar bild). Jag provborrade idag med ett 2mm borr där dom ska fästas och märkte att plasten är väldigt tunn. Varje fot kommer fästas i båten med 4 st genomgående m10 bultar, och på undersidan kommer det vara en 20*20cm 5mm plåt som fördelar krafterna.
    Räcker det med att ha plåten under eller bör man plasta på lite först från undersidan för att få plasten lite tjockare? Det ska ju hålla för en del påfrestningar då jag kommer ha två djupriggar på trollingbaren.
    Tacksam för tips och erfarenheter från er som säkert gjort sånt här tidigare.

Mvh DavidClick image for larger version

Name:	20140915_145142 (1).jpg
Views:	1
Size:	798,5 KB
ID:	1833851Click image for larger version

Name:	20140918_134608.jpg
Views:	2
Size:	992,1 KB
ID:	1833852Click image for larger version

Name:	20140918_142252.jpg
Views:	1
Size:	965,9 KB
ID:	1833853

Hej David !

Nej jag har inte gjort nån sån där. Men jag har jobbat som konstruktör och båtbyggare i många år. En liten detalj när man gör lösningar är att dimensionera så att man styr vad som går sönder om krafterna av någon anledning blir för stora. I ditt fall skulle jag hellre se att trollingbaren eller dess fäste / skruvar gick sönder före båten. En M10 kan lyfta 5 ton. du har 8 st vilket lyfter 40 ton. Du kommer att slita båten i flisor om något händer, tex baren går in i nått när du kör eller vid hantering av båten.

Montaget borde motsvara eller något svagare än båten där det ska fästas. Tycker du båtens laminat är för svagt så hitta en annan fästpunkt. Att lägga en plåt under gör viss nytta om det görs så att krafterna fördelas dit där dom kan tas upp. Annars flyttar du bara den svaga länken.

4 st 3,5 mm plåtskruv och en sträng sikaflex hade räckt för att hålla baren, med ett antal tons belastning. Den svaga länken är platsen du valt att montera stöden på. Mitt på en plan plastyta vilket är det sämsta stället, blir som att bulta fast ett stöd mitt på ett papper, ytan kommer att buckla/böja sig vid belastning med risk för sprickbildning.

Jag vet inte hur däcket ser ut under. Om det är ett enda plant tunt plastlaminat. Om så är fallet så Lägg aluplåt på 4-5 mm, behöver inte vara bredare än fästet på översidan men låt det gå enda bak till akterspegeln på undersidan. Lägg några strängar sika på ytan mot plasten. Eventuellt kan den plåten fästas med 2 skruv i bakkant.

Det hade varit bättre att fästa stöden på insidan av motorbrunnen eller i sargen framför. Men gör du som du tänkt. Det kommer att hålla, även om 8 st M10 är att ta i (om du inte ska bogsera finlandsfärgan). Du kan ju titta hur dina 2 pollare där bakom är fästade. Dom ska vara och en ta hela båtens tyngd och lite till. Är det 2 st M6 eller ? Gissar att undersidan är förstärkt under dessa.

Belastningar som ger böjmoment är alltid lite knepigt och svåra att bemästra. Därför ska man sträva efter att få dragande belastning i sina konstruktioner så långt det är möjligt. Ren dragande belastning kan flera ton hanteras med väldigt små dimensioner. Som jämförelse kan nämnas att en 4 mm stålwire har ca ett tons dragstyrka men den tar ingenting i böjbelastning.

Har du något hum om hur stor belastning blir ? 2-300 kg rakt bakåt eller ?

Kom på i efterhand: du kan strunta i att förstärka däcket. det håller för den vertikala belastningen gissar jag, för du kan ju gå på den ytan eller?. Montera baren utan plåt under och prova att dra rakt bakåt så ser du om/hur däcket där det är monterat flexar, böjer sig. Om så är fallet och för att ta upp dom böjande krafterna enkelt kan du fästa skruvöglor i barens ändar och med wire eller tunn kedja och karbinhake eller fast monterat som du dra framåt 40-50 cm snett nedåt och fäster i skarndäckets sarg på insidan. Därefter kan du prova och dra i baren som innan så ser du om det gjorde någon effekt. Den kedja som du monterar på det sättet får ren dragbelastning och blir därmed både stum och stark. Dina 8 M10 kommer då inte att ta någon annan belastning är att hålla baren på plats.
    Senast ändrad av Exxet; 2014-09-20, 10:58.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Sträva av med Z typ stag riktade bakåt, ena änden ovan piedelstal men UNDER trollingbaren sedan snett ner till fäste i däcket en bit bakom, inga problem men kanske inte det snyggaste, annat alt sättlimma en 12a plywood under däcket i princip så stor som möjligt med total vidhäftning sedan bulta fast som du gjort inga problem.
      Trollingbar, fattar inte att du satsar på sådan, enligt min åsikt bara i vägen, skulle definitivt valt annan lösning, dock piedelstalerna är en bra ide då får riggarna bra arbetshöjd lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hmmm ser ut som piedelstalerna är gjorda i bonnjärn, isf bara svetsa på stag nånstans mitt på riktade ner i däck bakåt inga problem
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för era tips, jag får provmontera den först och se hur den känns helt enkelt.
          Anledningen till att jag väljer att ha en trollingbar är för att jag har en del ryggproblem efter gamla operationer och är nästan 2 meter lång, och med en sån här konstruktion kan jag enkelt få upp både riggarna och alla spön i bekväm arbetshöjd.
          Om jag skulle sätta riggarna direkt på båten med den höjd som det ger så skulle ryggskottet vara ett faktum innan jag ens vevat upp första rigglodet.

Mvh David

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Hmmm ser ut som piedelstalerna är gjorda i bonnjärn, isf bara svetsa på stag nånstans mitt på riktade ner i däck bakåt inga problem
            Det är ett väldigt enkelt och ok sätt. Men vet du hur däcket ser ut på den båten eftersom du säger inga problem ?

Den lösningen ger tryck-krafter i stöttan som går ner med en tryckpunkt mitt i det tunna däcket, sämsta stället om det nu är så tunt som TS säger. En stor plan yta kan bli som ett trumskinn, det flexar/buktar för krafterna. Kan tänka mig att spön mm som sitter i baren gör att det hela kommer att stå och pulsera en del. Håller gör det nog men det blir inte så stabilt. Men å andra sidan kanske det inte gör något att allt flexar en aning.

Men som sagt allt beror på hur däcket är förstyvat / konstruerat.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu är fötterna till trollingbaren monterade, blev jäkligt stabilt. Nu ska själva brädan putsas färdigt och sen ska resten monteras ihop Click image for larger version

Name:	20140923_121541.jpg
Size:	344,2 KB
ID:	1775497Click image for larger version

Name:	20140923_130130.jpg
Size:	685,9 KB
ID:	1775498

Kommentera

Blir det inte bökigt att komma åt och fälla upp motorn med baren monterad? med tanke på ryggvärken
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Den manövern överlåter jag redan till den som är med mig ut, fiskar aldrig själv

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                  19 svar
                  895 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman