Verikalfiska (trolla) gädda, vilken utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Verikalfiska (trolla) gädda, vilken utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För mig så skiljde sig inte fiskeplatsen särskilt från gösen. Pelagiskt över stora djup, där betesfisken fanns någorlunda samlad. De sjöar jag fick bra med gädda i är klarare än de sjöar som gått bra på gös. Ingen skräll.
    Jag upplevde själva betespresentationen som väldig annorlunda. Hela förmiddagarna var gäddorna klart mottagliga och jag behövde absolut inte parkera exakt på ekot. Ungefär räckte. Ibland drev båten så snabbt att jag inte såg jiggen alls. Stoppade jiggen på känn på ungefär rätt djup och gjorde reklam för betet med ett par lockryck. Smack! Det var heller inte hela världen om gäddan 'simmade ur bild'. Snabbt ned så såg den ofta jiggen ändå och kom tillbaka. Men det är ju roligare om man får se hela förloppet.
    På eftermiddag och kväll blev gäddorna lite griniga och betedde sig mer som gösar. Steg sakta mot jiggen och bara stod bredvid den och tjurade. Lirka och trixa gör jag tillräckligt med gösarna så då packade jag ihop och avslutade dagen. Säkert olika från sjö till sjö, men så hade jag det.
    Väldigt befriande att vertikala gädda efter några sega göspass. Man fick upp självförtroendet igen

Kommentera

Någon som har tips på jiggskalle i 40-60 grams-klassen med krokstorlek 8/0 eller större alternativt skruv?

Kommentera

Ursprungligen postat av Honkamaa Visa inlägg
        Någon som har tips på jiggskalle i 40-60 grams-klassen med krokstorlek 8/0 eller större alternativt skruv?
        Typ sån här eller fattar jag fel...
        http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar..._0-2-pack.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Typ sån här eller fattar jag fel...
          http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar..._0-2-pack.html
          Tack.

Kommentera

Har köpt huvuden av Visst Nappar Det! här på Fiskesnack. Han gjuter huvuden i alla möjliga och ovanliga vikter både med skruv och krok.
            Senast ändrad av Norden; 2015-01-19, 21:31.

Kommentera

Lånar tråden för att ställa några dumma frågor.
              Jag tänkte testa på vertikalfiske efter gädda och även gös till sommaren, jag har aldrig ens sett någon vertikalfiska annan än på youtube.

1. Jag har en del vertikaljiggar, bl.a. Storm Pro Minnow, Fin-S och Westin Twin Teez i 6", 7" och 8". Dessa har en skåra i buken, varför?

2. Jag har tänkt driftvertikala lite och har en å som är 4 meter djup och mycket mycket långsamt strömmande där jag vet av ett par stäckor som har bra med fisk (gädda och gös). Frågan är om det är svårt att få fisken att hugga på detta djup, blir den skrämd av båten när det är så grunt? Säg att jiggen är en 3 meter under båten bara, gäddan tror jag inte är något problem men gösen?

3. Hur ska man presentera jiggen? Som jag förstår det kan man t.ex. släppa ner, göra större lockryck, sen ha den i stort sett stilla med kanske små vibrationer, sen större lockryck med jämna mellanrum? Såklart får man testa sig fram med nåt att utgå vore kul så man inte är helt ute och cyklar.

4. Jag kommer rigga med jiggskalle 30-35 g och enkel stingerkrok. Finns det anledning att köra tyngre/lättare jiggskalle än detta till mina jiggar. Kan tänka mig att vid driftvertikalande eller i strömmande vatten kan man behöva tyngre?

5. Vad är att föredra i rullväg? Jag har haspelrullar i storleksklassen 3000 och 4000 samt ambassadeur i 5000 och 6000. Frågan är väl främst om man skall köra haspel eller ambassadeur.

Som alltid när man börjar med en ny fiskemetod är man ju osäker om man gör rätt eller är ute på cykeltur vilket leder till att man inte riktigt tror på det man gör och ändrar fram och tillbaka. Detta brukar dock ändras när man får den första förlösande fisken. Minns hur det var när jag började med flötestrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av johan0201 Visa inlägg
                Tänkte börja vertikalfiska efter gädda, vilken utrustning rekommenderar ni kära fiskare? Spön, rullar, lina och bete?
                Kom gärna med förslag på färdiga set som finns att köpa, är som sagt ny på det här så det behöver inte vara de dyraste grejerna =)

Tacksam för svar

//Johan
                Hej Johan;

Om det inte finns någon sportfiskebutik i Simlångsdalen kan du åka in till Halmstad och känna på olika spön och rullar tills du hittar den utrustning som passar dig ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av johan0201 Visa inlägg
                  Är ekolod ett måste? Känns som ett lotteri att köra utan
                  Hej Johan;

Fiskar du från båt är svaret Ja!
                  Ekolodet är mina undervattensögon. Jag paddlar hellre Buster Magnumen med öskaret än lämnar ekolodet hemma ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                  8 svar
                  725 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dhaglund  
                  Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                  1 svar
                  243 visningar
                  0 gillar