trollingmotor-styrning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trollingmotor-styrning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• trollingmotor-styrning

Hejsan!

Skulle vilja testa på lite trolling. Just nu har jag en Johnson 30hk från 94, kan jag köra med den utan konstigheter eller jag ska köpa en mindre motor? Läst att tändstiften kan sura om man kör för långsamt med en stor motor, stämmer det? Vill även ha tips på hur ni kopplar den lilla motorn till den stora så jag kan styra där fram i båten.
    Vilken hk rekommenderar ni?

Hoppas det är i rätt ämne. Annars sorry!

Kom gärna med tips

Hej! Storleken på extramotorn beror på hur stor din båt är. En fyrtaktsmotor är att föredra, helst 2cylindrig. Man kopplar dom samman med ett paralellstag. Själv trollar jag med frontmonterad elmotor och skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till att trolla med bensinmotorn

Kommentera

Tack för svar! Jag har en Ryds 435 fc. Jag tror att min 30hk johnson är två cylindrig, kan jag inte använda den då? Annars får jag som sagt köpa en mindre.. Jag vill gärna ha en Johnson/Evinrude också från runt 94, då jag kan använda bensinen som är blandad olja till min stora. Så enkelt att bara flytta över bensin slangen till den motor jag använder. Jag har även en elmotor. Men har dåligt med utrymme för batteriet. Samt att det är lite jobbigt då de måste på laddning och man måste bära av/på motor osv. Annars håller jag med dig att elmotor är kanon!

Kommentera

Jeg har et vanvittig antall trollingtimer med totakter bak meg, i likhet med de fleste andre trollere som har holdt på en stund. Det går absolutt an å trolle med eldre påhengsmotorer, men man bør være forberedt på at det også byr på utfordringer. Din 30-Hk er forresten ikke "stor" i denne sammenhengen.

Sørg for å øke turtallet litt med jevne mellomrom, du behøver ikke ta båten i plan men gi såpass gass at båten kommer opp i 4-5 knop før du slipper den ned til dorgefart igjen. Alternativt kan du kjøre med drivanker på hver side av båten så motoren må gå på litt høyere turtall, dette gjør også at båten blir mer retningsstabil så det er ikke så dumt i seg selv. (Drivankerne skal være små og sitte mellom midt på båten og 1/3 frem.)

Hvis din motor skal ha oljeblanding i bensinen, så kjør med to tanker. En tank med vanlig oljeblanding for transportkjøring, og en tank med halvparten så mye olje for dorgingen. Gjør du dette, og motoren din ikke er helt ihjelkjørt, går det forbausende bra å dorge med eldre motorer. Men litt sur eksoslukt hører med, det er en del av sjarmen. Jeg blir helt nostalgisk når jeg kjenner den lukten i dag.
        Team Colibri

Kommentera

Tack för svar Erik! Får erkänna nu i början att jag har lite problem att förstå ditt språk . Men så du menar att jag ska skippa en trollingmotor på 3-4hk. Och istället köra med min 30hk, och att jag köper en extra tank där jag tar 1dl olja istället för 2dl per 10 Liter bensin? Tveksamt om jag behöver drivankare. Motorn går riktigt långsamt och bra, vet dock inte i knop hur farten är. Ska kolla de nästa gång jag sticker ut. Det enda om jag är lite skeptisk till är så motorn inte surar, då är man fast där ute. Ikke kul.. Hehe.

Kommentera

Korrekt.

Du skal ikke bruke drivankerne for å få ned farten, men for å få opp turtallet på motoren din. Siden de vil bremse båten, må du gi mer gass, og får mindre problemer med at motoren surner eller får for mye kjøling.

På disse gamle påhengerne er det ikke temperaturstyring av kjølevannet. Den "pisser" like hardt om vannet holder 2 grader som når det holder 20 grader. Dette gjør at motoren får for mye kjøling, driftstemperaturen synker og du får problemer som soting og korrosjon (skrekk og gru). Ved å bruke små drivankere må du øke turtallet litt, og det er som regel nok til at motoren blir skikkelig varm.

Jeg bruker en liten motor til trolling selv, men min hovedmotor er 80HK og er kjøpt ny. En motor til 100.000,- forsvarer en mindre dorgemotor. En motor ala din, forsvarer ikke den kostnaden.
            Senast ändrad av Team Colibri; 2016-02-22, 15:36.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
              Hejsan!

Skulle vilja testa på lite trolling. Just nu har jag en Johnson 30hk från 94, kan jag köra med den utan konstigheter eller jag ska köpa en mindre motor? Läst att tändstiften kan sura om man kör för långsamt med en stor motor, stämmer det? Vill även ha tips på hur ni kopplar den lilla motorn till den stora så jag kan styra där fram i båten.Vilken hk rekommenderar ni?

Hoppas det är i rätt ämne. Annars sorry!

Kom gärna med tips
              Trollingmotor-styrning

I motorbrunnen på min Buster Magnum har jag mellan de båda Yamaha-motorerna (en 150 hkr transportmotor och en 15 hkr trollingmotor) ett helt suveränt EZ Steer-stag som på bilden här.. http://cjohn2979.proboards.com/threa...er-system-sale..

EZ Steer-staget sitter med två snäppkopplingar av kulledstyp monterat på framsidan av de båda motorerna. Det är bara att fälla ner båda motorerna och "Klick - Klick" så sitter EZ Steer-staget på plats.. ut med betena och trollingen kan börja...

Vill du sedan kunna alternera plats att sitta på kan du skaffa en Autopilot som är kopplad till den större motorn. Med Autopilotens fjärrkontroll kan du sitta längre fram i båten eller på den plats du har bäst överblick på både instrument och trollingspön ..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-23, 12:51.

Kommentera

Jovisst funkar en gammal 2-cylindig, 2-taktare som det sägs ovan!

Inte det miljövänligaste alternativet och en gammal förgasad 2-taktare drar säkert minst det dubbla eller mer just på tomgång jämfört med en motsvarande modern insprutad, 3 cylindrig, 4-taktare, fast i kronor per timme är ofta inte skillnaden så stor med 30 hk...så det tar en evig tid att "hämta hem" med en ny trollingmotor...
                En motor med 3 eller 4 cylindrar ger dock också jämnare gång än 2. (http://www.batmagasinet.no/bladarkiv...enbordsmotorer) Gammal test men likväl intressant...

Jag har inte prövat Team Colobris tips med magrare oljeblandning men det kan säkert funka än bättre (mindre olja som sätter sig på stiften/cylindrar under tomgång) - tänk dock i så fall att verkligen byta ut trollingtanken mot transporttanken när du bränner hem på full gas över fjärden!! (och är du en tankspridd själ så bör du nog inte pröva detta...)
                Senast ändrad av anteman; 2016-02-22, 17:52.

Kommentera

Hade en 30hk Mariner tvitakt från den tiden förut. Gick tokbra på tomgång i evigheter. Men skitade ner båten rätt duktigt. Utöver det, inga problem alls.
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Jovisst funkar en gammal 2-cylindig, 2-taktare som det sägs ovan!

Inte det miljövänligaste alternativet och en gammal förgasad 2-taktare drar säkert minst det dubbla eller mer just på tomgång jämfört med en motsvarande modern insprutad, 3 cylindrig, 4-taktare, fast i kronor per timme är ofta inte skillnaden så stor med 30 hk...så det tar en evig tid att "hämta hem" med en ny trollingmotor...
                    En motor med 3 eller 4 cylindrar ger dock också jämnare gång än 2. (http://www.batmagasinet.no/bladarkiv...enbordsmotorer) Gammal test men likväl intressant...

Jag har inte prövat Team Colobris tips med magrare oljeblandning men det kan säkert funka än bättre (mindre olja som sätter sig på stiften/cylindrar under tomgång) - tänk dock i så fall att verkligen byta ut trollingtanken mot transporttanken när du bränner hem på full gas över fjärden!! (och är du en tankspridd själ så bör du nog inte pröva detta...)
                    Fast det blir miljövänligt om man tankar trollingtanken med alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar 2t olja.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    255 visningar
                    0 gillar