Ursprungligen postat av Jester Burk II
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
trollingmotor-styrning
Collapse
X
-
Tackar för alla era svar. Ska ta och testa Team Colobris tips. Nu ska jag bara tänka hur jag ska få plats med två tankar
. Vad menar du Anteman med (och är du en tankspridd själ så bör du nog inte pröva detta...)? Så trög som jag är får jag fråga hehe.
Är mest orolig om den skulle surna, ska jag då vänta ett tag till att starta " låta den torka"? inte kul att om den ej skulle starta ute på sjön. Vet inte hur man kopplar ut tändstiften och torkar om det värsta skulle vara framme.
Om motorn går lite ojämt spelar ingen roll. Ser det bara som positivt, då det blir lite variation på betenas gång. Tycker faktiskt att min motor inte dricker så mycket.. Oavsett om det kostar några kronor mer per dag så äre ju ändå värt det, ha en tvåtaktare för 10.000kr eller en fyrtaktare för 50.000kr, så tjänar man ju ändå mest pengar på att ha en tvåtaktare.
, men visst, fyrtaktare är kanske mer pålitliga, snyggare, trevligare att ha o göra med än en tvåtaktare..
Senast ändrad av johanbergqvist; 2016-02-22, 22:58.
Kommentera
-
Säg att din 30:a normalt ska köras på 2% olja och du kör med bara 1% med trollingtanken. Sen slutar du fiska och bränner direkt i väg med bara 1 % olja och fullgas en kvart... Då kan motorn ta stryk å rasa... om den är känslig för mager oljeblandning...
Köp en enkel, bra tändstiftsnyckel på t ex MC-firma. Kolla hur djupt in stiften sitter så du inte köper en alltför kort. Plocka bort en tändhatt/stift i taget och torka av spetsen om du befarar en sur motor. Lätt att göra ute i fält.Senast ändrad av anteman; 2016-02-22, 23:15.
Kommentera
-
Hej Erik;Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggJeg har et vanvittig antall trollingtimer med totakter bak meg, i likhet med de fleste andre trollere som har holdt på en stund. Det går absolutt an å trolle med eldre påhengsmotorer, men man bør være forberedt på at det også byr på utfordringer. Din 30-Hk er forresten ikke "stor" i denne sammenhengen.
Sørg for å øke turtallet litt med jevne mellomrom, du behøver ikke ta båten i plan men gi såpass gass at båten kommer opp i 4-5 knop før du slipper den ned til dorgefart igjen. Alternativt kan du kjøre med drivanker på hver side av båten så motoren må gå på litt høyere turtall, dette gjør også at båten blir mer retningsstabil så det er ikke så dumt i seg selv. (Drivankerne skal være små og sitte mellom midt på båten og 1/3 frem.)
Hvis din motor skal ha oljeblanding i bensinen, så kjør med to tanker. En tank med vanlig oljeblanding for transportkjøring, og en tank med halvparten så mye olje for dorgingen. Gjør du dette, og motoren din ikke er helt ihjelkjørt, går det forbausende bra å dorge med eldre motorer. Men litt sur eksoslukt hører med, det er en del av sjarmen. Jeg blir helt nostalgisk når jeg kjenner den lukten i dag.
Till både små och stora 2-takts utombordsmotorer använder jag Castrol Biolube 2T som är en helsyntetisk biologiskt nedbrytbar 2-takts olja. Den är speciellt formulerad för att kombinera största möjliga smörjförmåga och miljökrav...
Jämför du med andra 2-taktsoljor kan du minska oljeinblandningen från rekommenderade 2 % till 1 - 1,5 % om du går över till Castrol Biolube 2T...
Castrol Biolube 2T är en olja som Offshore tävlingsåkarna använder sedan massor av år tillbaka därför att motorerna de tävlingskör med kräver den olja som smörjer bäst vid både låga och höga varv...
Det var de under många år i rad svenska mästarna i båtracing Mikael Hammarstedt och Carl-Gunnar Höglund här.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm.. som lärde mig använda Castrol Biolube 2T till mina gamla 2-takts utombordare....
Nothing is forever!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Spør du meg er det bare tull å kjøpe dyr olje. Uansett om den skal blandes i bensinen, fylles i motoren eller i girhuset.
Så lenge Biltemas olje ellers møter spesifikasjonene fra motorprodusenten er det bare å kjøre på. Jeg har ikke kjøpt "merkevare" på det jeg kan huske. I fjor hadde jeg ca 400 driftstimer på mine påhengere, og ligger vanligvis på 250-300 timer per år.
På samme måte er jeg ytterst skeptisk til bruk av alkylatbensin, bensin blandet med sprit, bensin blandet med palmeolje og alt annet folk putter på bensintanken. En eldre totakter går best med BF98, og ferdig med det.
Kommentera
-
Hej Nabo Erik;Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggSpør du meg er det bare tull å kjøpe dyr olje. Uansett om den skal blandes i bensinen, fylles i motoren eller i girhuset.
Så lenge Biltemas olje ellers møter spesifikasjonene fra motorprodusenten er det bare å kjøre på. Jeg har ikke kjøpt "merkevare" på det jeg kan huske. I fjor hadde jeg ca 400 driftstimer på mine påhengere, og ligger vanligvis på 250-300 timer per år.
På samme måte er jeg ytterst skeptisk til bruk av alkylatbensin, bensin blandet med sprit, bensin blandet med palmeolje og alt annet folk putter på bensintanken. En eldre totakter går best med BF98, og ferdig med det.
Nej jag spør ikke! utan rekommenderar båtägare att använda Castrol Biolube till sina 2-taktsmotorer, eftersom den oljan smörjer bättre än andra utombordsoljor...
Låt inte snålheten bedra visheten!
Här ser du en bild av min svåger Nikolai Hammari från Elvebakken, Alta i Norge .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm..
Nothing is forever!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Vad i alkylatbensinen är du skeptisk mot ? Att den förorenar vattnet 80-90% mindre än vanlig bensin ? Att den håller sig bra väldigt länge till skillnad mot vanlig bensin ? Att det är 100% trevligare att köra på då den stinker mycket mindre och att stanken inte fastnar i kläderna ?Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggSpør du meg er det bare tull å kjøpe dyr olje. Uansett om den skal blandes i bensinen, fylles i motoren eller i girhuset.
Själv kör jag min Selva uteslutande på alkylatbensin som är den enda bensinen i Finland som inte innehåller etanol.
Det är dessutom skillnad på 2t-oljor, en del ryker förbannat jämfört med andra. Mobils röda 2t-olja ihop med alkylatbensin har varit kombinationen som rykt minst, synd bara att den inte är nedbrytbar.
Kommentera
-
Jeg sier ikke at alkylatbensin ikke har positive sider. Den holder lengre (ikke noe problem for min del med mitt forbruk) og lukter mindre. Det er utvilsomt et renere drivstoff, så misforstå meg rett, det er ikke noe galt i å kjøre med den.
Alkylatbensin har så vidt meg bekjent det samme CO2-utslippet ved forbrenning som vanlig bensin, og koster omtrent dobbelt så mye penger. Men i motsetning til E85-tullet går den i hvertfall ikke utover motorens ytelse med økt forbruk som konsekvens.
På samme måte som jeg ler høyt når folk hevder de kjøper en ny bil eller ny påhenger for miljøets skyld, må jeg humre litt over miljøargumentet her også. Miljøvern er flott, men det er volum som teller. Vil du virkelig gjøre en innsats, så kjøper du ikke påhenger i det hele tatt, men bruker årer. Blir det for ekstremt, så kjøp en gammel påhenger. Men volumet slår ut, de fleste av oss bruker vesentlig mer bensin i bilen enn i båten i løpet av et år. Det er der du skal fylle alkylatbensin hvis du virkelig vil gjøre en forskjell. Det er det ikke mange som vil, meg inkludert, på grunn av prisen.
Eller la være å reise med fly eller cruisebåter på/ til sydenferien, da kan du med god miljøsamvittighet kjøre med stort sett akkurat det drivstoffet du vil resten av året.
Oppsummert: bruk gjerne alkylatbensin på båten din, men ikke tro at du redder verden av den grunn. Gjør det fordi du vil.
Ja det er forskjell på oljer, de viktigste forskjellene er spesifisert på flasken. Men jeg vil påstå at det også er forskjeller motorer i mellom, og da spesielt når de begynner å bli 20-30 år gamle. Her får man bare prøve seg frem med sin motor, men man kan like gjerne begynne med en billig olje med topp spesifikasjoner, som å begynne med en dyr olje med de samme spesifikasjonene.Senast ändrad av Team Colibri; 2016-02-23, 20:21.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse
Kommentera