Spö till Gädda/Gös/lax/öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till Gädda/Gös/lax/öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till Gädda/Gös/lax/öring

Tjena!
    Ska börja med lite mer seriös trolling nu. Har precis införskaffat mig en djuprigg men nu saknas spö med rulle.
    Det står mellan RT Hardcore II 12-25lb 7 fot eller RT Salmonizer 12-25lb 7 fot. Kommer mestadels trolla i Öresund efter öring och även trolla gädda och gös i våra skånska sjöar. Kommer även bli en del lax fiske i Vättern/Vänern samt någon enstaka gång i Simrishamn. Vilket spö ska jag ha??? Tar jag hardcore är jag rädd att det blir för styft. (känner inte små gädda tex). Tar jag Salmonizer så är jag rädd att det är för klent för tex lax? Men jag har hellre ett för klent spö än för starkt. Något av dessa spöna blir det oavsett.
    Som sagt så kommer det bli väldigt mycket öringfiske i Öresund samt trolling efter gädda och Gös. Lax några gånger per år. Spöna ska klara både djuprigg och sidoparavaner. Kom gärna med tips
    Senast ändrad av johanbergqvist; 2016-03-23, 20:32.

Använder mig av det här spöt i olika storlekar, otroligt prisvärt. Inga problem med 10+ gäddor samtidigt som det ger bra känsla på mindre fisk. Kan dock inte svara på hur det känns vid lax/öringfiske.

Kommentera

Körde innan med rt salmonizer 8,6 12-20lb, rätt mjuka spön men rätt sköna at drilla på.
      Har dock inte fajtat nån rusande storlax på dem men gösar o gäddor.

Jag kör nu Mustard Patriot core spön ifrån trollingcenter, kolla in dessa myvket trevliga spön o snygga till vettiga slantar!

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
        Tjena!
        Ska börja med lite mer seriös trolling nu. Har precis införskaffat mig en djuprigg men nu saknas spö med rulle.
        Det står mellan RT Hardcore II 12-25lb 7 fot eller RT Salmonizer 12-25lb 7 fot. Kommer mestadels trolla i Öresund efter öring och även trolla gädda och gös i våra skånska sjöar. Kommer även bli en del lax fiske i Vättern/Vänern samt någon enstaka gång i Simrishamn. Vilket spö ska jag ha??? Tar jag hardcore är jag rädd att det blir för styft. (känner inte små gädda tex). Tar jag Salmonizer så är jag rädd att det är för klent för tex lax? Men jag har hellre ett för klent spö än för starkt. Något av dessa spöna blir det oavsett.
        Som sagt så kommer det bli väldigt mycket öringfiske i Öresund samt trolling efter gädda och Gös. Lax några gånger per år. Spöna ska klara både djuprigg och sidoparavaner. Kom gärna med tips
        Hej Johan;

Seriös trolling kan du självklart bedriva med ett enda spö!
        Vill du sedan få framtida bra fångstresultat vid din trolling gäller det att kunna täcka stor yta och flera djup samtidigt med dina beten...

Stor yta täcker du med 3-5 spön med horisontellt utspridda beten bakom planerboards eller sideliners (sidoparavaner) utanför vardera båtsidan...

Flera djup samtidigt täcker du med djupgående beten bakom Dipsy Divers, leadcorelinor eller djupriggar...

Själv använder jag max tillåtna 10 st 8-fots (240cm) Shakespeare Ugly Stik Tiger BWD220080 senapsfärgade trollingspön tillsammans med Daiwa SG47LC räkneverksrullar..

Många andra trollingfiskare använder 8-fots (240cm) Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger BWD3280SS svarta trollingspön och samma Daiwa räkneverksrullar fast med nyare beteckning....

Mest och snabbast lär du dig på att trolla tillsammans med kända etablerade fiskeguider eller skickliga trollingexperter i sjöar och områden där det är gott om Lax och Öring (Havsöring)...

Vänern, Vättern, Hornavan och Storavan är några välkända sjöar med gott om Lax och Öring. Hanöbukten med Pukaviken och Stockholms skärgård är populära trollingvatten för Lax och Havsöring i Östersjön...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Din namne Johan, dvs Johan Abelsson både kastfiskade jag efter Gädda, Gös och Havsöring och trollade Lax och Havsöring tillsammans med på 1980- och 1990-talet. Av Johan . http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ .. lärde jag mig mycket om hur man både hittar och fångar laxartade fiskar...Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-28, 09:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
        8 svar
        777 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg dhaglund  
        Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
        1 svar
        256 visningar
        0 gillar