Små sidoparavaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små sidoparavaner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    ok, men dom får ut linan minst 15 m?
    kör i ca 1-1,5 knop

    mindre är en fördel anser jag, om dom klarar beten på 30-50 gram om jag trollar gäddda
    tänker att jag max har tre spön, ett i mitten och ett på varje sida

    max är väl typ westins 25 cm, men normalt så blir det jigg på 7gram
    Att använda samma paravaner till små jiggar och 25cm wobblers är knappast optimalt.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Att använda samma paravaner till små jiggar och 25cm wobblers är knappast optimalt.
      ok jag kan inte detta, men bör jag ha paravaner som är optimala för 25 cm wobbler och få lite sämre effekt med 7 grams eller tvärt om?

      Kommentera


      • #13
        Det bästa är nog att välja paravaner efter det största betena du skall släpa efter dessa. Sedan vet jag inte om dessa påverkar mindre beten negativt på något sätt, har svårt att se att mindre beten får "sämre effekt" som du skriver. Nackdelen med större är väl kanske att de påverkar drillningen mer så nog är det klokt att välja så små paravaner som möjligt.

        I ditt fall hade jag nog gått på Bluelight Mini, de är billiga också vilket i ditt fall som köper paravaner för första gången kan vara en fördel då man som med mycket annat efter ett tag efter att man köpt sina första inser vad man egentligen behöver.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          ok jag kan inte detta, men bör jag ha paravaner som är optimala för 25 cm wobbler och få lite sämre effekt med 7 grams eller tvärt om?
          Det bästa är att köpa två olika paravaner.

          Kommentera


          • #15
            jag har också bluelight mini. Bara hunnit testa en gång i lugn sjö, funkade utmärkt. Släpper du bara ut lina lär de dra ut så de räcker, iaf vad jag tror.
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

            Kommentera


            • #16
              Släpper du först wobblern ~15+ meter för att sedan montera paravanen på linan och sedan släpper ut den så kommer det inte att påverka gången på din wobbler. Lycka till med paravanerna och skitfiske!

              Kommentera


              • #17
                den i small köpte jag, men skit var dom drar, jag har utrustning typ ultra och spöet stog som med en halvkilos abborre hela tiden, ska det vara så?

                bluelight köpte jag, näst minsta

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                  den i small köpte jag, men skit var dom drar, jag har utrustning typ ultra och spöet stog som med en halvkilos abborre hela tiden, ska det vara så?

                  bluelight köpte jag, näst minsta
                  Yes! För att gå ut i sida krävs det ju motstånd i vattnet. Mina mini kan dras med sas vanliga spön med kastvikt 10-30 gram, annars använder jag grövre spön eller trollingspön för att dra paravanerna. Jag hade absolut inte använt något av mina UL-spön som paravanspö.
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                  Kommentera


                  • #19
                    ok, då är det inte fel på paravanerna utan på mina små spö, TACK

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                      ok, då är det inte fel på paravanerna utan på mina små spö, TACK
                      Kom på en grej. Mina mini har som mest dragit en Nils Master invincible hittills. 15cm varianten. Du har ju mellanstorleken och drar större wobbler, så frågan är vad du behöver för lämpliga paravanspö? (Kan jag inte svara på). Tips: det förenklar iaf för mig att ha hyfsat korta paravanspö. Nånstans 6-7 fot är nog lagom? Långa spön blir otympligt när man ska haka på och av paravaner. Iaf för mig. Lycka till hur du än gör!
                      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                      0 svar
                      120 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Båtskär  
                      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                      0 svar
                      100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                      0 svar
                      76 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg vanfossen  
                      Arbetar...
                      X