nylon till gäddtafs. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nylon till gäddtafs.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag kör gärna tunn huvudlina och så tun tafs som möjligt.
    Idag kör Jag både fc och nylon 0,45 och 0,50 som tafs. Går av lika ofta Som grövre tafsar.
    Tyvärr händer det någon gång per år. Inte en ända gång i år dock men jag har börjat köra nylon till huvud lina och det har inte blivit bra än imot flätlina tyvärr

    Kommentera


    • #12
      Fc dyrt? Köpte en spole på mässan.i kista för några år sen. Den har jag fortfarande kvar, har ALDRIG vsrt med om att den gått av, inte ofts det blir något slitage på tafsarna heller. Betalade 79kr då, och gör fortfarande tafsar sv den...

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Fc dyrt? Köpte en spole på mässan.i kista för några år sen. Den har jag fortfarande kvar, har ALDRIG vsrt med om att den gått av, inte ofts det blir något slitage på tafsarna heller. Betalade 79kr då, och gör fortfarande tafsar sv den...
        Jag gjorde av med 15m FC på en månad..... 149kr kostade den.

        Allt är relativt.

        Nylon 100m 99kr.
        FC 15m 149kr

        Sparar hellre de pengarna och köper jiggar som jag sätter samtidigt som tafsarna.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #14
          Jag gör lätt av med en 50m spole FC till trollingen per år.
          Tänkte bara att de kan va kul å få ner kostnaden lite om nylon är minst lika bra.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
            kör vanligtvis med 1mm FC tafs till gäddtrollingen.
            blir lite små dyrt i längden då jag gärna byter tafsar ganska ofta.

            hört en del som kör med nylon istället.
            hur står sig tex. http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ylon-50cm.html mot vanlig 1mm FC?

            någon med erfarenheter?
            aldrig varit med om att någon av mina FC tafsar gått av pga gäddtänder. så vill ju inte byta ner mig.
            Hej Gös-Ingvar;

            Förr hände det ibland att Gäddor bet av både o,70 och 0,80 mm vanlig homogen nylonlina som jag använde som tafs vid Gäddfiske. Då slutade jag använda vanlig nylonlina som Gäddtafs och gick tillbaka till wiretafs i olika dimensioner och brottstyrkor....

            Vid Göstrolling har jag använt 1,5 meter 0,40 mm Berkley fluorocarbon som tafs mellan bete och trollinglina....

            " 24:34 Tillverka dina egna gäddtafsar.
            Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren."

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            www.trumman.com

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
            0 svar
            118 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Båtskär  
            Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
            0 svar
            96 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gädd-jos  
            Arbetar...
            X