Beten för sidoparavaner! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för sidoparavaner!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Beten för sidoparavaner!

    Köpte in mig två sidoparavaner här om dagen, Savage Gear MP Paravan. Provkörde dessa under kvällen och det gick skapligt. Funderar nu på vad för beten som är anpassat till dessa?
    Kan man köra väldigt djupgående beten eller ska man ha lite grundare för 2-3 meter?
    Tyckte jag fick för mig att paravanerna "stegrade" när man körde, oavsett vilka beten som satt på, ska dom verkligen göra det? Sett på film att dom ligger mer plant än mina gjorde.
    Min speed låg på 1-1.4 knop.

    Skulle även vilja veta hur man enklast sätter ett stop nertill tafsen så att paravanen inte slår av eller skadar fisk vid drillen? Jag har tyvärr inga trollingspön, och kör för tillfället med samma spön som jag jerkar med och behöver ett enkelt sätt att få ett stop.

  • #2
    Angående beten kan du köra med i princip vad som helst. Du kommer märka om du hänger på nåt som är på tok för tungdrivet men rätt stadiga gäddwobblers funkar säkert. Det enklaste är ju att du testar vad du har i lådorna och ser hur paravanerna reagerar. Vad det gäller stopp så skulle jag rekommendera att du slår linan nåt varv eller två runt klämman så den inte löser ut när du får hugg. Det är mycket enklare att veva in paravanen, hänga av den och drilla klart utan paravan än att riskera att paravanen glider ner till fisken för i värsta fall får den samma funktion som en wobblersked och då har man att göra en stund med en gädda på några kilo.

    Kommentera


    • #3
      en grundregel vid trolling brukar vara ytliga beten längst ut och gradvis djupare längre in

      Nu har du inte 6+ spön ute tolkar jag det som så då spelar det ingen större roll, du kan köra vad som helst som paravanen klarar av! Jag brukar köra beten på 3-4meter på paravanen och ibland grundare

      Om du vill sätta stopp kan du köpa på dig linstopp (små svarta gummipluttar) och räcker inte deras storlek till för att stoppa öglan på paravanen så sätter du bara någon kula eller liknande framför stoppen så blir det finemang

      Kommentera


      • #4
        Hej.jag gjorde så här.jag satte ett lekare + 1gummikula.sen lina ner till beteslåset, längd beroende på
        spölängd.då stannar paravanen långt ifrån fiskens huvud och kan inte slå sig loss.+att man plocka av
        paravanen å drilla utan.
        mvh fajsen
        Senast ändrad av fajsen; 2016-09-20, 14:28.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Gäddhängke Visa inlägg
          Vad det gäller stopp så skulle jag rekommendera att du slår linan nåt varv eller två runt klämman så den inte löser ut när du får hugg. Det är mycket enklare att veva in paravanen, hänga av den och drilla klart utan paravan än att riskera att paravanen glider ner till fisken för i värsta fall får den samma funktion som en wobblersked och då har man att göra en stund med en gädda på några kilo.
          Tack! Jag såg några klipp där de slog linan två varv runt klämman för att den inte skulle lösa ut vid hugget, vilket jag tyckte såg enkelt ut! Tack för tipset!
          Finns det någon tumregel för hur lång linan ska vara mellan betet och paravanen?

          Kommentera


          • #6
            Testa en 18cm Kuusamo professor på paravanen, kör i sick sack och lägg i frilaget ibland så kommer det säkert hända grejer i din sjö oxå/sketfiske

            Kommentera


            • #7
              Jag brukar tänka tvärtom, att välja paravan efter bete. Tänk på att du också kan trimma paravanerna med olika vikter på skeddan/rodret. Då släpper inte paravanen så lätt och skuttar i sidled.

              Kommentera


              • #8
                Avståndet mellan betet och paravanen är också nåt att testa runt. Förenklat kan man säga att kort släpp = grunt, långt släpp = djupt. Här finns det dock mycket att experimentera med. Jag gillar att trolla med stadiga gummibeten och då kör jag korta släpp för att inte betena ska gå i botten när de går i innerkurva.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Adam Johansson Visa inlägg
                  Köpte in mig två sidoparavaner här om dagen, Savage Gear MP Paravan. Provkörde dessa under kvällen och det gick skapligt. Funderar nu på vad för beten som är anpassat till dessa?
                  Kan man köra väldigt djupgående beten eller ska man ha lite grundare för 2-3 meter?
                  Tyckte jag fick för mig att paravanerna "stegrade" när man körde, oavsett vilka beten som satt på, ska dom verkligen göra det? Sett på film att dom ligger mer plant än mina gjorde.
                  Min speed låg på 1-1.4 knop.

                  Skulle även vilja veta hur man enklast sätter ett stop nertill tafsen så att paravanen inte slår av eller skadar fisk vid drillen? Jag har tyvärr inga trollingspön, och kör för tillfället med samma spön som jag jerkar med och behöver ett enkelt sätt att få ett stop.
                  Hej Adam;

                  Du hittar lite om Bomber wobblers djupgående här .. http://www.trumman.com/bomber/bomber_modeller.htm ..

                  Old Firehand
                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu har jag inte testad de paravanerna du nämner men jag kör med ghost paravaner och de klarar av att dra i stort sett vilket bete som helst. Om jag kör med 2-3 spön på varje sida av båten så har de betena som går grundat längst ut och de som går djupast längst in.

                    Kör med lång tafs och en stor gummisula ovanför tafsen så glider inte paravanen ner till fisken.
                    Instagram: mattiasandersson90

                    Bara ett kast till...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    96 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X