Frontmonterad elmotor till trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad elmotor till trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frontmonterad elmotor till trolling

    Hej!

    Dags att investera i en frontmonterad elmotor till båten. Tanken är att denna elmotor ska kunna användas till gös/gäddtrolling och är lite osäker på vilken styrka på elmotorn som kan behövas. Nedan beskrivs förutsättningarna och målsättningen!

    Båt: Pioner Multi (420 kg)
    Motor: 2-takts 60 hk Tohatsu (115 kg)
    Målsättning: Kunna trolla 8-10 timmar i skärgårdsmiljö efter gös och gädda.

    Har läst igenom flertalet trådar och kan ärligt säga att det inte verkar finnas något unisont svar men önskar lite inputs från er som verkar i liknande miljö och har erfarenhet att delge.

    /Alex

  • #2
    Trollingförbud i skärgården, med vissa undantag.

    Kommentera


    • #3
      Ingen koll på hur lätt/tungdriven Pioner är men skulle köra 24v/80lb minst, samt Lifep04 batterier, framförallt för att klara av trollingen efter gädda under de tider du önskar. Jag kör Ulterra 24v/80lb till min Buster X, har 24v@180ah Lifep04 o då kan jag köra trolling upp till 2,5/3 knop beroende på vind. Normalt klarar jag mig en hel helg på batterierna (har aldrig gått tom), så de kan säkert räcka med 90ah om du har möjlighet att ladda direkt/mellan varje pass. kör 4 till 6 spön med paravaner. Men allt beror på vad du har för budget och hur mycket du fixar själv.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Trollingförbud i skärgården, med vissa undantag.
        Tack, känner till detta och planerar att hålla mig till vatten enligt TDA kortet.

        /Alex

        Kommentera


        • #5
          Fredrik, tack för ett mycket utförligt svar! Ska titta närmare på det du rekommenderar!

          /Alex

          Kommentera


          • #6
            Min okunskap angående elektronik är total och ber på förhand om ursäkt för eventuella dumma frågor!
            -Om man vill använda en 24v motor, ska man då seriekoppla två 12v batterier?
            -Om man inte använder sig utav litiumbatterier vad krävs då i amperetimmar för att klara en heldag med trolling där "vanliga" batterier används?

            /Alex

            Kommentera


            • #7
              skall man gå på vad attac ovan gissar, att du klarar dig med ett 24v 90Ah lithium så får du seriekoppla 2st 12v 180Ah vanliga blybatterier för att kunna plocka ur
              ungefär detsamma då man aldrig bör plocka ut mer än c:a 50% ur ett blybatteri för att inte skada det alltför mycket....detta är dock bara teoretiska siffror....
              Senast ändrad av byggarn; 2017-12-07, 18:03.
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                skall man gå på vad attac ovan gissar, att du klarar dig med ett 24v 90Ah lithium så får du seriekoppla 2st 12v 180Ah vanliga blybatterier för att kunna plocka ur
                ungefär detsamma då man aldrig bör plocka ut mer än c:a 50% ur ett blybatteri för att inte skada det alltför mycket....detta är dock bara teoretiska siffror....
                Jäklar, de blir mer än 90 kg batteri!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
                  Jäklar, de blir mer än 90 kg batteri!
                  och skall jag prova mig på en vild gissning hamnar du då kanske i underkant av vad du behöver för 8-10 timmars trolling,speciellt om det blåser lite....
                  har dock ingen egen erfarenhet av 24v motorerna så jag kan vara fel ute där...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Vikten/storlek (60kg totalt på mina 4) är var de som gjorde att jag valde lifp04, dyrare inköp men förhoppningsvis så håller dom längre. Har bara kört en säsong med mina så hållbarheten har jag inte fått testat ännu, Har bara spänningsmätt batterierna nu efter säsongen och alla celler visade bra värden.
                    Batterier är som ovan skriver seriekopplade för att ge 24v, skall du som jag har gjort koppla ihop 4st både parallellt och i serie så rekommenderar jag att du läser på ordentligt före, Batterier är farliga saker som kan ge ifrån sig stora mängder ström.
                    Men börja med va du kan tänka dig lägga för pengar och arbeta sedan därifrån, motor går att få tag på begagnad,
                    Du har ingen i din närhet som har en elmotor som du kan låna o prova på båten ?
                    visst lite meckigt med fäste men kan vara värt att investera i ett snabbfäste kontra köpa fel motor.
                    Tanke till som är lätt att snurra in sig på är att lite grovt kan man säga att förbrukar en 12v 25a så förbrukar en 24v 12,5a så du inte tror att du behöver köpa dubbelt så många batterier för att få ut samma kapacitet på batteribanken.

                    //Fredrik

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    96 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X