Behöver hjälp att sätta ihop trolling utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp att sätta ihop trolling utrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Efter att ha sökt runt lite har jag blivit sugen på att ha lite fler spön och paravaner till dessa.
    Räcker det med 4 spön varav 2 på paravaner?

    Kommentera


    • #12
      Räcker utmärkt. Lagom är bäst, för många spön försämrar manöverdugligheten då man inte kan ändra kurs utan att trassla. Och drillning av fisk är också lättare när man inte har så många linor ute att väja och hålla koll på.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av ViktorArnell Visa inlägg
        Efter att ha sökt runt lite har jag blivit sugen på att ha lite fler spön och paravaner till dessa.
        Räcker det med 4 spön varav 2 på paravaner?
        Det gäller att kunna hantera 4 spön om man är själv i båten o om det blåser el. får fisk på spöet som du ska börja drilla in med 3 andra linor o drag.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #14
          Men det är ju just då som paravanerna kommer till sin rätt och underlättar linkontrollen genom att sprida ut betena från varandra.

          Kommentera


          • #15
            Det är väl det! Även jag har haft paravaner en gång i tiden men har aldrig fått en fisk när jag har haft på dom.

            Det som jag också är lite tveksam till om det fungerar i Ylen som trådskaparen ska fiska i och om det är lika mycket båtar ute o fiskar gös.
            Jag har fiskat i Ylen en hel del medans jag bodde i Huskvarna. Det var fullt med båtar ute o man fick zig-zacka mellan linor o båtar.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #16
              Vad hade du för taktik i ylen då?
              Hur många spön?
              Och vilken del av sjön?

              Kommentera


              • #17
                Har du grabbräcken på din båt skulle jag rekommendera dessa spöhållarna. Snygga och fungerar perfekt, de tillverkar efter dina önskemål till överkomligt pris.
                https://www.fiskesnack.com/forum/sho...069-Spöhållare

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av ViktorArnell Visa inlägg
                  Vad hade du för taktik i ylen då?
                  Hur många spön?
                  Och vilken del av sjön?
                  Jag vet inte hur mycket du vet om gösfiske, men många av killarna o gubbarna som var ute o fiskade gös hade alldeles för lång lina ute.
                  Dom påstod att ju mer lina dom hade ute ju djupare gick wobblern vilket är helt fel. Många hade runt 100 m ute. Jag hade bara mellan 20-30 m.
                  Var vi 2 man i båten så hade vi 4 spön. 2 spön om jag var själv. Jag hade gjort spöhållare på jobbet så att dom var fast o kunde skruvas loss när vi hade slutat fiska.
                  Jag/vi åkte ut vid 17-17.30-tiden och sedan fiskade man så länge man kunde för man skulle ju upp till kneget i regel dagen efter.

                  Om det är lika mycket båtar ute på Ylen idag som det var på 70- & 80-talet så skulle jag aldrig våga köra med sidoparavaner.
                  Wobbler Rapala 18 cm o vissa gillade ABU Hi-Lo röd/vit.
                  Sedan på 80-talet började jag o några till med att meta gös o gädda o det var givande.
                  Man kunde fiska av djupare vatten dit wobblern inte nådde nere på mellan 5-10 m o dit når du inte med en wobbler om du inte har djuplod som dom har till Vätternfisket efter röding men det fanns ingen då som körde med dom grejorna då.

                  Jag/vi kryssade mer el. mindre runt hela sjön Kanske mer på västra o norra delen av sjön.

                  Ska du meta gös så rekommenderar jag att du skaffar ett ankare så att du ligger stilla. Fråga mig via pm om du vill veta mer om mete.
                  Skönt att sitta i båten med en kall pilsner o se dom andra puttra runt.

                  Skitfiske!
                  Senast ändrad av lsjonsson; 2018-06-24, 05:16.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #19
                    Stort tack Stefan!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av ViktorArnell Visa inlägg
                      Stort tack Stefan!
                      Varsågod!
                      Nu är det bara att du visar upp resultat också!
                      Du kan ju läsa min presentation om du vill ha lite mer inspiriation.
                      https://www.fiskesnack.com/forum/sho...%A4r-lsjonsson

                      Jo, vad har du tänkt att använda för lina. Jag hade bara nylonlina 0,30 mm till gös- o gäddfisket men gick över till spunnen lina vid trolling när den började bli populär i början på 80-talet. På 70-talet o tidigare var det ingen som anv. spunnen lina vid insjöfiske el. iaf väldigt få här i Sverige vad jag vet.
                      Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	4
Size:	10,9 KB
ID:	1787353
                      Senast ändrad av lsjonsson; 2018-06-24, 07:15.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                      0 svar
                      118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Båtskär  
                      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                      0 svar
                      96 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Arbetar...
                      X