Mitt ekolod blev knäppt ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt ekolod blev knäppt ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt ekolod blev knäppt ??

Igår började tempen visa -2 till 2 grader när jag satt o trollade med min elmotor. HAr aldrig hänt förut. Stängde av och på ekolodet men samma problem. Sen så stängde jag av det igen ca 5 minuter och startade motorn och blåste iväg i en 20 knop, slog på ekolodet och tempen blev rätt, även sen vid trolling av elomotorn ? Någon som upplevt samma problem ?? Kan givarn vara skadad ?

En polare till mig upplevde samma sak, Men det rättade till sig när han körde iväg hemmåt sedan... Det var en engångdföretelse för honom som det verkar, så jag skulle inte vara orolig.

Kommentera

Låter skönt, för imorgon far jag på en veckas fiske :=)

Kommentera

Har varit med om det flera gånger. Då har det varit att kontakten ergat.

Kommentera

usch, lät ju inte bra.har ju bara haft ekolodet 3 mån, ett lowrance x125. Fast det finns ju inget regnskydd för kontakterna heller

Kommentera

Låt inte ekolodet sitta kvar i båten med batteriet ikopplat, sen så är det bra att skydda kontakterna om båten står ute eller ligger vid brygga, typ att man lindar in dom i en plastpåse så dom inte utsätts för väta.

Jag har verkligen haft massa problem med detta, mest för att jag inte skyddat kontakterna i tid så att dom fått saltvatten då båten legat vid brygga.

Kommentera

fetta in kontakterna så kommer inte vattnet in i kontakten
              Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Värdelöst att det inte följer med pluggar så man kan täcka för kontakterna. Vissa modeller har ju så. MM, jag har haft kontakten öppen, men kommer börja med att täcka för den !!

Kommentera

Under dagens göstrolling på Mälaren började temperaturen på ekolodet pendla mellan -18 och +15 grader. Otroligt irriterande när Lowrance X135-ekolodet bara är ca 1,5 år. Men enligt vad som står i denna tråd kan det bero på en korrigerad kontakt, vilket verkar rimligt eftersom kabeln är under bar himmel hela säsongen. Något tips på vad man kan göra mer en redan angripen kontakt för utan att köpa en ny?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                  19 svar
                  907 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman