tappat en djuprigg i dag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tappat en djuprigg i dag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av team char
    Är det den hära du menar så måste man kanske ta och byta ut dom till nästa år till Big jon
    Kolla Normarks filmen när de bordar en på 17kilo bägge riggarna på båten är säkrade med en lina man undrar varför sitter låg profilare under dem.
    Vore jag som du skulle jag satsa på Scotty original snurror.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless
      Ehh....lite utanför ämnet kanske men, är det någon som någonsin haft problem med Cannons big body base riggar, dvs storleken större än Unitroll....mag 10, 15, 20, digi-troll, marlin osv...? Jag själv kör med ett par äldre digi-troll och jämfört med easy & uni troll som jag kört med tidigare så verkar dessa betydligt mer robusta.

Kolla vad Firehand skriver:
      Åtminstone fick jag den uppfattningen när jag köpte mina Cannon Mag 10 av Normark Scandinavia i mitten av 1980-talet. De fungerar felfritt än idag! De är för säkerhets skull extra förstärkta med rostfria, kraftiga ringar runt husen där teleskoprören går in.
      Mag 10 har samma kropp som dina, har haft en likadan som också hade den hemmagjorda rostfria ringen men hade inga problem med den funkade fint.
      Använder du tyngre vikter än 12 pound runt 5,5kg bör du nog vara försiktig med längden på bommen om du går djupt där nere vid Knixet de är inte rekommenderade för tyngre vikter.
      Är det Digi-troll II du har? med det utanpåliggande elektronik huset?
      Om så var försiktig med den pajar elektroniken finns inga delar att få tag i, alla övriga delar är inget problem men elektronikdosan har nog utgått helt vad jag vet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen
        Nja, jag har Cannons elriggar, fästplata men det är det enda!
        Så som stackers, utlösare och retrivrar mm är Scottys prylar..
        Funderar på om det går att modda Scottys swivelbase så dom passar till Cannon??
        Verkar som om dom är bättre(?), och billigare är dom!
        Fan det låter ju inge bra att cannon har problem med sina riggar nu när jag har såna
        Men fick dom till riktigt riktigt riktigt BRA pris... Så jag kunde helt enkelt inte motstå att låta bli
        Lärlingen, jag ska inte påstå att Cannon har några problem med sina riggar finns massor av dem i Sverige som funkar utan problem det enda jag ska säga är att jag har ersatt mina lågprofil basar under mina tunga elriggar med andra grejor då jag inte litar på dem, tycker inte de känns robusta nog, vet dessutom att de gått sönder för andra även om kanske inte riggen gått förlorad, varför chansa, själv vill jag skruva dit grejorna och glömma dem de ska bara funka.
        Fixade ett par Bigjon basar till mina lät borra och gänga för Cannon på en mekanisk firma, passade samtidigt på att fräsa ett par nya lägen på dem i sidled kostade några hundringar men nu är jag inte orolig längre...
        Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-19, 07:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
          Köp en retriver till djupriggsvajern, så fäster du den i vajern och i en hake i båten (typ fender fäste eller i trollinmgbaren
          Bra ide, har redan själva klykfästet monterat på riggkroppen men man skulle alltid kunna låta änden vara fäst till nån krok i båten.
          Frågan är bara om Cannon retriver linan håller för påfrestningen
          Dock köp rätt snurrplattor från början då är det inget problem riggen "ramlar" aldrig av inte en chans
          de högprofilplattor jag nu fått tag i verkar vara av olika material
          Den ena är tillverkad av solid iron som han skrivit i annonsen, och den andra av moulded plastic. Dom ser identiska ut, men vilken av dom är den hållbara modellen. Kanske inte spelar roll, bara dom nya lågprofilsplattorna som kan va tveksamma i kvaliten eller vad säger du tamtam?

Kommentera

Bägge har plastunderdel och platta av solid aluminium har aldrig sett något annat måste vara missuppfattning av något slag, nog ingen fara mvh

Kommentera

Bägge har plastunderdel och platta av solid aluminium har aldrig sett något annat måste vara missuppfattning av något slag, nog ingen fara mvh
              tydligen så är även underdelen på den ena tillverkad av alu, tydligen en gammal modell. Ska bli intressant att få se om det stämmer

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen
                Ja har dom "World wide garantier" ska det inte vara några problem vart dom är köpta!

Men en del är jälvligt griniga:
                Tex jag skulle beställa en instruktions bok till min garmin 2006C GPS, Ringde garmin Sverige
                och dom ville ha ett serienr tror jag att det var..
                Det skulle vara en klisterlapp på baksidan, och den hade ju naturligtvis fallit bort..
                Då vart det kalla handen direkt.
                Jag vart som ett frågetecken?
                Dom behövde promt veta om den var såld i sverige.
                För en instruktionsbok!!?
                Jag kontrade med att det är ju samma grejor i sverige som tex usa.. men det hjälpte föga.
                Jäkla konstig service tycker jag.
                Lärlingen; Det där med "World Wide Warranty" bör du ta med flera nypor salt. Köper du dina fiskeprylar i Sverige och har skrivet, daterat kvitto med eventuellt tillverkningsnummer på kvittot är det lättare att reklamera en inköpt vara. Köper du prylen i USA får du nog finna dig i att göra dina garantianspråk där också. Jag tror inte att det finns någon svensk agent som vill kosta på frakt tur och retur USA av en vara som inte köpts via agenten. Har du skickat efter och köpt varan i USA får du nog ta skeden i vacker hand och själv skicka tillbaka varan till USA för att få din reklamation åtgärdad.
                Old Firehand

Kommentera

Kolla vad Firehand skriver:
                  Åtminstone fick jag den uppfattningen när jag köpte mina Cannon Mag 10 av Normark Scandinavia i mitten av 1980-talet. De fungerar felfritt än idag! De är för säkerhets skull extra förstärkta med rostfria, kraftiga ringar runt husen där teleskoprören går in.
                  Mag 10 har samma kropp som dina, har haft en likadan som också hade den hemmagjorda rostfria ringen men hade inga problem med den funkade fint.
                  Använder du tyngre vikter än 12 pound runt 5,5kg bör du nog vara försiktig med längden på bommen om du går djupt där nere vid Knixet de är inte rekommenderade för tyngre vikter.
                  Är det Digi-troll II du har? med det utanpåliggande elektronik huset?
                  Om så var försiktig med den pajar elektroniken finns inga delar att få tag i, alla övriga delar är inget problem men elektronikdosan har nog utgått helt vad jag vet.
                  Japp, det är Digi-troll II jag har...och ang elektronikdosan så har jag haft turen att får tag på ett par "elektronikdosor" i reserv från USA! Och eftersom jag kör med rätt korta bommar så har inte 6 kilos lod varit några problem än så länge, men bra idé det där med rostfria ringar runt husen - tack! Ska försöka få ett par sådan gjorda till mina Digi-troll...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless
                    Japp, det är Digi-troll II jag har...och ang elektronikdosan så har jag haft turen att får tag på ett par "elektronikdosor" i reserv från USA! Och eftersom jag kör med rätt korta bommar så har inte 6 kilos lod varit några problem än så länge, men bra idé det där med rostfria ringar runt husen - tack! Ska försöka få ett par sådan gjorda till mina Digi-troll...
                    Hej Pikeless; Ingen kedja är starkare än den svagaste länken! Svagaste punkten på huset till Cannonriggarna är vid skruvhålet på undersidan där bommen går in. När bommen belastas spricker godset runt skruvhålet! Just därför är mina Cannon Mag 10 Marlin-riggar förstärkta med en kraftig, rostfri ring runt bominfästningen.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                      tydligen så är även underdelen på den ena tillverkad av alu, tydligen en gammal modell. Ska bli intressant att få se om det stämmer
                      Då är du bara att gratulera, kan tänka mej att såna finns men då är den gammal minst 30år men vad spelar det för roll!
                      Sanningen är att kvaliteten var högre förr oftast man minskar på allt för att hålla ned priset.
                      Ser du riggar som heter Uni-Troll 6 så är de gamla och finns i två versioner den äldre har hela kroppen i gjuten aluminium den nyare i plast gemensamt är att bägge har big body kropp dvs samma kropp som de äldre elriggarna, den nyare unitrollen har midsize kropp som är betydligt klenare.
                      Inte ovanligt att de äldre har vev på bägge sidor också kolla den gemensamma favvosidan de brukar dyka upp då och då.
                      Firehand sanningen vad gäller sprickorna vid bom skruven är nog att Cannon har en förmåga att borra för litet hål samt använda sk självgängande skruv vilket inte funkar på plasten det bildas ett konstant tryck runt skruven samtidigt som den är åtdragen max med tiden spricker det pga detta, har lagat sådant flera gånger samma gäller ballhooken brukar också spricka runt den av samma orsak på äldre grejor.
                      En riktigt usel grej enligt vad jag tycker är den frontmonterade på bommen plastgrejen som håller ihop de dubbla spöhållarna där framme, dessa har en förmåga att spricka av för hårt tryck, bör kollas noga med jämna mellanrum själv har jag gjort kopior i massiv alu för att slippa smörjan en gång för alla.
                      Om någon har problem med dessa låt mej veta kanske kan hjälpa.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      750 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      254 visningar
                      0 gillar