Vinterprojekt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterprojekt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterprojekt

Sitter och funderar på hur jag ska bygga om båten för trolling. Det jag vill ha är ramp med spöhållare och någonting att köra planerborden från. Antingen mast eller spröt som diskuterats här innan. Det sitter redan nu en ställning på taket. Kan man använda den till något.

Sedan vet jag inte om man behöver spöhållare på sidorna också. Eller blir dom bara ivägen?

Skickar med en bild så det är lättare att se. Tar tacksamt emot alla förslag.
    Bifogade filer

Jag skulle bygga en båge på taket med spöhållare och rullarna till masten. Och sedan montera masten längst fram.
    Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Hallå

Kanske denna lösning vore ngt?
      Borde fungera ypperligt på din båt

Hälsningar Perx

Ursprungligen postat av Osmerus
      Sitter och funderar på hur jag ska bygga om båten för trolling. Det jag vill ha är ramp med spöhållare och någonting att köra planerborden från. Antingen mast eller spröt som diskuterats här innan. Det sitter redan nu en ställning på taket. Kan man använda den till något.

Sedan vet jag inte om man behöver spöhållare på sidorna också. Eller blir dom bara ivägen?

Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Perx: Det ser ut att vara en väligt bra lösning. Jag har ju en lucka fram i båten så helst vill jag inte sätta en mast där. Så då skulle masten hamna vid lanternan istället, men det kanske blir för långt bak. Så den här lösningen med spröt är nog bättre för mig.

Jag kommer att få hjälp att sätta ihop det av en som kan svetsa rostfritt.

Hur sätter man fast rullarna? Räcker en skruv som fäste eller ska man sätta dit en pinne med svetsen?

Kommentera

Rullarna

Rullarna el hjulen till Planerboardlinan har ju färdiga fästen att köpa till. Bara att fästa runt rör tex.

Perx
          Perx: Det ser ut att vara en väligt bra lösning. Jag har ju en lucka fram i båten så helst vill jag inte sätta en mast där. Så då skulle masten hamna vid lanternan istället, men det kanske blir för långt bak. Så den här lösningen med spröt är nog bättre för mig.

Jag kommer att få hjälp att sätta ihop det av en som kan svetsa rostfritt.

Hur sätter man fast rullarna? Räcker en skruv som fäste eller ska man sätta dit en pinne med svetsen?
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

perfekt båtmodell att bygga om för trolling. Har själv en ungefär likadan campingmodell som jag tycker är väldigt bra och fiska från för liten peng.

Vad gäller spöstället så bygger du enkelt på det med hjälp av hydralklammer på den befintliga relingen. Rullarna fäster du sedan lämpligen i gavlarna på det rör som kommer gå rakt över båten där hållarna fästs

Kommentera

några bilder på hur det ser ut i min båt. Lite fuskbygge är det allt, hade lite bråttom att få ihop det innan höstfisket, skall poleras upp i vinter!
              Bifogade filer

Kommentera

vill också tipsa om rullarna till planerboardmasten. Dom jag använder är olssons rullar, är inte riktigt nöjd med dom, dom är väldigt klent byggda, dessutom dumt med linupptagningen bara längst ut, då linan ramlar av hela tiden man tar in pulkan, skär ner mellan brickorna och runt bulten, ja man blir vansinnig med en tl-pulka i andra änden som drar över 20 kg. Bättre att bygga egna. Ska också komma med en sån tråd snart, så håll till godo!

Kommentera

Jojon du har glömt linstyrningar framför spolarna tycker jag det ser ut som, sätt dit såna så funkar det utan problem kolla på en bigjon spole.
                  Har samma spolar som du funkar bra aldrig haft några problem med dem annat än med vingmuttrarna då kanske men det löste sej med kraftigare brickor.
                  Annan grej kan vara att placera planerspolarna i mitten (så har jag) då får du en rak linje till brytblocken i masten alt att vinkla spolarna mot blocken
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-26, 18:08.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                    Jojon du har glömt linstyrningar framför spolarna tycker jag det ser ut som, sätt dit såna så funkar det utan problem kolla på en bigjon spole.
                    Har samma spolar som du funkar bra aldrig haft några problem med dem annat än med vingmuttrarna då kanske men det löste sej med kraftigare brickor.
                    Annan grej kan vara att placera planerspolarna i mitten (så har jag) då får du en rak linje till brytblocken i masten alt att vinkla spolarna mot blocken
                    Linstyrningar finns där, men råkar ändå ut för problemet att linan vill "ramla av". Nä olssons rullar åker ut till förmån för ett par hemmagjorda där linupptagninen ligger djupare och eliminerar risken för att linan faller av från spolen och trasslar sej. Dessutom ska jag bygga dem så dom sväljer lite mer lina än dom nuvarande. Biltemas persiennlina bygger ju rätt bra, och kan va bra att få ut pulkorna +60m i bland

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    256 visningar
                    0 gillar