sportpilot - rodlägesgivare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sportpilot - rodlägesgivare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM
    Pikeless vad har du för GPS som input till piloten?
    En Lowrance GlobalMap 6500C...

Kommentera

Jojon om du fick med en linjär roderlägesgivare är det nog en bra affär för priset om den fungerar som den ska, den linjära som ser ut som en hydraulcylinder kostar i närheten av 4000 kr bara den.
      Den och kompassen som ingår funkar lika bra med 5 och 6tusen serien av Rays piloter
      Den monteras i stort sett direkt till motorn och ger feedback tillbaka till piloten om hur motorn står i läge, normalt ska den inte behövas om du har kabelstyrning då piloten ska fungera ändå.
      Finns också en cirkulär som är ca en tusenlapp billigare avsedd för inombords montering till INU drev då kopplas den med ball links till drevets styrarm och skyddas av inombordsmonteringen.
      Denna kan också användas till utbordare men kräver en mer komplicerad installation med länkarmar för att hamna på insidan av skrovet.
      Bägge är nödvändiga vid hydraulstyrning då ingen referens alls finns.
      Har läst att en sådan kan kraftigt förbättra en kabelstyrning trots allt.
      Hoppas den funkar som du tänkt dej, se till att vara noga med linjäriseringen som de beskriver den i manualen.
      Har inte bestämt mej för att köpa den än, men vad jag förstod så var den till den en utombordare, skulle visst kostat ett antal tusen enligt killen som skulle sälja. Blir nog affär på den i vinter. Sportpilot och kapa ur bakänden kan ju inte bli bättre. Fan va fisk jag ska få!

Kommentera

Jojon vill inte dämpa din glädje på något sätt men det finns nog ett skäl till att han säljer den....
        Nåja köper du den och får problem skäll som en bandhund på Raymarine så de fixar den gratis eller billigt de är mycket medvetna om att den är sådär men det är naturligtvis inget de skyltar med, hoppas det funkar utan problem finns inget värre när dyra grejor bara skapar mer huvudvärk
        Förresten vad menar du med kapa ur bakändan??
        Så här kanske:
        Bifogade filer
        Senast ändrad av TAMTAM; 2006-12-11, 18:40.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless
          En Lowrance GlobalMap 6500C...

Pikeless tror det finns en uppdatering av programvaran till den du har S1000 just på grund av detta den kanske du redan har iofs beroende på hur gammal den är vet med säkerhet att jag läst detta på en amerikansk sida.
          Om inte annat borde en DGPS mottagare förbättra precisionen ganska bra, har en Eagle/Lowrance liggande i källaren som funkar perfekt till salu, du får bra pris använder den inte nu längre efter att S/A koden togs bort
          Dock du bör kontrollera täckningen i ditt område för DGPS signaler.
          Ser ut så här men det står Eagle på sidan samma grej i övrigt den har också antenn bara löda in till porten som är angiven i manualen till Global Mapen:
          Bifogade filer
          Senast ändrad av TAMTAM; 2006-12-11, 19:59.

Kommentera

Pikeless tror det finns en uppdatering av programvaran till den du har S1000 just på grund av detta den kanske du redan har iofs beroende på hur gammal den är vet med säkerhet att jag läst detta på en amerikansk sida.
            Om inte annat borde en DGPS mottagare förbättra precisionen ganska bra, har en Eagle/Lowrance liggande i källaren som funkar perfekt till salu, du får bra pris använder den inte nu längre efter att S/A koden togs bort
            Dock du bör kontrollera täckningen i ditt område för DGPS signaler.
            Ser ut så här men det står Eagle på sidan samma grej i övrigt den har också antenn bara löda in till porten som är angiven i manualen till Global Mapen:
            Tack för erbjudandet TAMTAM! Jag hade min inne hos Navship för uppgradering i våras, detta gick dock inte så bra för dem så jag fick en helt ny enhet i stället, och sen dess så har jag inga som helst problem med min pilot. Så jag tror jag klarar mig utan DGPS ett tag till, då jag inte fiskar med löja, ja du vet...jag har ju en förkärlek till de STORA blanka!

Det närmar sig!!!

Kommentera

Jojon vill inte dämpa din glädje på något sätt men det finns nog ett skäl till att han säljer den....
              Nåja köper du den och får problem skäll som en bandhund på Raymarine så de fixar den gratis eller billigt de är mycket medvetna om att den är sådär men det är naturligtvis inget de skyltar med, hoppas det funkar utan problem finns inget värre när dyra grejor bara skapar mer huvudvärk
              Förresten vad menar du med kapa ur bakändan??
              Så här kanske:
              folk ringer som tokar och ska sälja sportpiloter till mej! I dag ringde en till och skulle sälja en 3 år gammal för 4000:- verkar som om priset ligger allt från 3-5000kr, du verkar väldigt skeptiskt till sportpiloten, tyvärr räcker inte min budget till mer, och jag inbillar mej att den räcker för mina behöv.

med kapa ur bakändan menade jag precis som på bilden, såg bra ut!

Kommentera

Här är en annan men den är ju oxå dyrare. http://www.blocket.se/vi/10325515.htm?ca=22_s
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                  folk ringer som tokar och ska sälja sportpiloter till mej! I dag ringde en till och skulle sälja en 3 år gammal för 4000:- verkar som om priset ligger allt från 3-5000kr, du verkar väldigt skeptiskt till sportpiloten, tyvärr räcker inte min budget till mer, och jag inbillar mej att den räcker för mina behöv.

med kapa ur bakändan menade jag precis som på bilden, såg bra ut!
                  Jojon jag gillar den inte det är riktigt men prova kanske du har bättre tur Jojs verkar funka riktigt bra i alla fall din camping är nog något tyngre än min det tror jag är viktigt för funktionen dessutom skulle du få med en roderreferens kanske gör hela skillnaden vem vet.
                  Lite lättare kapa ur på min båt då inredningen baktill är plastad plywood men det kommer funka jättebra i din camping också superskönt att kunna stå raklång när man sysslar med riggarna

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
                    Här är en annan men den är ju oxå dyrare. http://www.blocket.se/vi/10325515.htm?ca=22_s
                    Den skulle jag vilja prova känner folk som har den och de är nöjda.
                    Annars är Sportpiloten ganska smidig bara styra och släppa.
                    Jojon när jag hållt fart och låtit GPSen stå för styrinfo har den funkat riktigt bra faktiskt så det är inte bara negativt om den, då är kompassen förbikopplad och den reagerar bara på signaler från GPS.
                    Lägg upp en rutt i GPSen efter att du kopplat ihop de två och låt piloten styra du måste dock kvittera kursändring med ett tryck längst ut på "blinkersspaken" en gång la jag två waypoints på var sin sida om ett kvastat sund direkt på¨sjökorten hemma alltså utan att ta positionerna ute på vattnet tro det eller ej men den gick rätt igenom måste säga att jag blev förvånad då det inte är enormt brett mellan kvastarna och en ganska lång sträcka faktiskt!
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2006-12-12, 21:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    469 visningar
                    0 gillar