Trollingbar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hjösen Visa inlägg
    Men jag vill bara komma upp en liten bit från båten, framför motorn... mitt problem är ju nog att jag inte vill borra. Vem vet när man hittar ett nytt skepp och måste sälja sitt gamla..! jag har nog löst det och så fort jag har fixat ihop det, så ska jag sätta in en bild, men som sagt, jag får se om det hpller först. men det är ju alltid kul att se lite lösningar.
    Inte så svårt. Montera hydralfästena som visas på bild i dom befintliga pollarna. Från fästena kan du sedan bygga vidare lite hur du vill.

Kommentera

Det där med grabbräcken har jag verkligen tänkt på. Det hade varit det absolut bästa. Men då är ju haken att kapellet inte passar längre. Riktigt surt. Det hade varit så jävla bra med grabbräcken som går att ta av! Men men. Båten är ju inte så stor, så jag får pula vidare. Om jag viker några kvällar åt detta så ska det nog lösa sig... Men tack för hjälpen.
      go fish

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
        Kan också rekomendera hydroscands fästen. Alufästena är idiotsäkra. Håller för vad som helst. Använt dom till att bygga mina spöhållare bla
        Checkade Hydroscand, dom finns i Norge. Vilka priser, faktiskt riktigt överkomliga. För ett par (för 25mm rör) i polyprop. kostar dom inte mer än 22-30 kr lite beroende vilken modelltyp man väljer (utan bultar). I tillägg till dom enkla så finns det också dubbla, skitbra för det kan också vara att man behöver fästa dubbelrör för någon smart lösning (till spöorgeln på taket kanske). Tack för tipsen i alla fall.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Kan också rekomendera hydroscands fästen. Alufästena är idiotsäkra. Håller för vad som helst. Använt dom till att bygga mina spöhållare bla
          Jojon80: Jag gillar dina spöhållare. Har sett bilder på dom i en annan tråd. Hade tänkt bygga mig några liknande så jag har skaffat mig en knippe sådana fästen från hydroscand. Har du några mått på dina spöhållare? Är det 38mm rör? Hur tjocka? Hur långa?

/Osmerus

Kommentera

Hej!

Är det din båt detta hjul sitter på och med svarta loppor till tvärgående röret????????????????????????
            Hur funkar bromsen på detta rulatorhjul??
            Håller denna "loppa" att hålla fast röret på detta plattjärn??
            Ser vekt ut!!!
            Jag svetsade klart allt och lämnade allt på kromning och det fick en hel annan finnish!!!!
            Bara ett tips!!

Mvh
            /Anchovyman

Kommentera

Ursprungligen postat av Anchovyman Visa inlägg
              Hej!

Är det din båt detta hjul sitter på och med svarta loppor till tvärgående röret????????????????????????
              Hur funkar bromsen på detta rulatorhjul??
              Håller denna "loppa" att hålla fast röret på detta plattjärn??
              Ser vekt ut!!!
              Jag svetsade klart allt och lämnade allt på kromning och det fick en hel annan finnish!!!!
              Bara ett tips!!

Mvh
              vet inte vad du menar med tvärgående röret, men antar att du menar krysskilen i spöhåller, Ja det svarta märket kommer från den invändiga svetsen, och ska såklart sandpappras ned och poleras för att det ska se riktigt bra ut

På bilden hade jag enbart svetsat mina plattjärn till hydrofästet med en invändig svets i ett borrat 10mm hål. Och det höll.. - ett tag. spöhållarna ville vrida sej i sidled så numer har jag svetsat dom i över och underkant, du kan se mer bilder i min tråd "jojons nya budgetprojekt" uppdaterar med bilder

menar du att du har kromat dina spöhållare? Wow det var riktigt uber. Själv tycker man att man har riktigt snyggt som har polerat rostfritt

Kommentera

Ursprungligen postat av Osmerus Visa inlägg
                Jojon80: Jag gillar dina spöhållare. Har sett bilder på dom i en annan tråd. Hade tänkt bygga mig några liknande så jag har skaffat mig en knippe sådana fästen från hydroscand. Har du några mått på dina spöhållare? Är det 38mm rör? Hur tjocka? Hur långa?

/Osmerus
                hej!
                nej det är standardmått som finns på syrafast och det är utvändigt 45mm. Invändigt 41mm. 38 mm rör tycker jag låter lite vekt tänk på att du snabbt ska kunna få ur spöt vid ett ev hugg. Beror lite på vad du har för tjocklek på handtaget på spöna ifs, men bättre gå upp lite så är du säker du får plats även om du köper nya spön.

2mm godstjocklek 220mm långa.
                Senast ändrad av jojon80; 2007-03-09, 21:12.

Kommentera

hej!
                  nej det är standardmått som finns på syrafast och det är utvändigt 45mm. Invändigt 41mm. 38 mm rör tycker jag låter lite vekt tänk på att du snabbt ska kunna få ur spöt vid ett ev hugg. Beror lite på vad du har för tjocklek på handtaget på spöna ifs, men bättre gå upp lite så är du säker du får plats även om du köper nya spön.

2mm godstjocklek 220mm långa.
                  Tusen tack. Ska iväg och se vart man kan få tag i dom till bra pris. Förresten, körde du med pinnsvets? Måste man inte vara ganska grym på svetsning för att få till det då? Själv lämnar jag nog bort det till nån polare som kan. Dock vet jag inte vilken typ av svets han har. Ingen TIG i alla fall. MIG/MAG eller pinne tror jag. Vilket är bäst av dom två till RF?

/Osmerus

Kommentera

Rostfritt är ganska enkelt att svetsa med pinne bara man har rätt tråd och rätt ström. Svetsar du MIG/MAG så är det viktigaste att det är rostfri tråd

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Osmerus Visa inlägg
                      Tusen tack. Ska iväg och se vart man kan få tag i dom till bra pris. Förresten, körde du med pinnsvets? Måste man inte vara ganska grym på svetsning för att få till det då? Själv lämnar jag nog bort det till nån polare som kan. Dock vet jag inte vilken typ av svets han har. Ingen TIG i alla fall. MIG/MAG eller pinne tror jag. Vilket är bäst av dom två till RF?

/Osmerus
                      pinne 2.5mm funkar prima till att svetsa på rostfritt. Med lite träning så får man till det otroligt snyggt. Har själv lärt mej att svetsa pinne för två år sen. I dag är resultatet helt kanon. Kräver dock lite träning för att det ska bli bra. Inställning på kräm osv. Pinnarna kostar runt en tia styck så dom är inte billiga, du kan räkna med att göra av med några dussin innan du får till det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman