Gädd drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädd drag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41



    aliosh 2019-11-01, 22:17

    Läget? Var ett tag sedan. Jag bor numera i älvsjö rätt nära magelungen.. har du tips? Vet att du fiskat mkt i drevan.

    mvh Ali





    • Idag, 19:50



    Hej Aliosh;

    Tack för förfrågan via meddelande
    aliosh 2019-11-01, 22:17

    ---------------------------------------------------------

    Mitt svar är:

    Jag trollingfiskade i Drevviken och spinnfiskade i Långsjön åren 1968 - 1971 när jag bodde på Tyresö...

    Ur min Fiskejournal 1969.

    Största Gäddan jag fick i Långsjön var den 15 juli 1969. Den högg kl. 23.55 på forsnacken där Långsjön rinner ner i Gammelströmmen. Betet var en gammal ABU Killer Red Head 15 gram med extra stor fastlimmad haksked. Gäddan var 128 cm lång och vägde 16,1 kilo. Det var vindstilla. Vattenståndet var lågt - 4 dm och ytvattentemperaturen var +19 gr C. Fångstdjupet på platsen var cirka 3 meter.

    Diverse anteckningar: Min granne Dennis Hess och jag fiskade efter Gädda och Gös. Jag vevade otroligt långsamt och då högg en Gös ca 2 - 4 kilo kl. 23.30. Gösen lossnade inne vid land och strax därefter högg Gäddan. Det var helt vindstilla. Himlen var molnfri. Dessa stora Gäddor hugger under dygnets mörkaste timme. Det är antagligen den långsamma inspinningen som ger utdelning....
    .................................................. .............................
    Trollingfisket i Drevviken 3 augusti 1969...
    Tid. kl. 17.30 - 20.00.. Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet.
    Bete: Husky Cisco Kid RH (Red Head). 3 Gäddor + 1 hugg. Högsta vikt 15,2 kilo. Lägsta vikt 2,8 kilo. Månstånd: Dag 22. Vindriktning: 2 - 3 m/sek syd. Vattenstånd: Lågt - 2 dm. Ytvattentemperatur: + 20 gr. C. Fångstdjup: 5 - 6 meter. Diverse anteckningar: Trolling med träroddbåt och liten 4 hkr Evinrudemotor. Trollingfart: 1,5 - 3,0 knop. Mellangäddan vägde 5,1 kilo. Strålande solsken. Alla Gäddorna högg mitt ute i sundet. Alfonso Romo fick en Gädda på 12,6 kilo samt tappade en stor Gädda på drygt 10 kilo. Alfonsos Gädda gick upp i ett högt luftsprång och lossnade. Alfonso fiskade med en ABU Hilo Red Head....

    .................................................. ....................

    Trollingfisket i Drevviken 16 augusti 1969...
    Tid kl. 16.30 - 19.20.. Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet..
    Bete: Husky Cisco Kid RG (Red Gold). 7 Gäddor + 1 hugg. Högsta vikt 16,8 kilo, Längd 137 cm. Lägsta vikt 3,5 kilo. Månstånd: Dag 4. Vindriktning 2 - 4 m/sek sydost. Vattenstånd: Lågt - 3 dm. Ytvattentemperatur: +19 gr.C. Fångstdjup: 4 - 6 meter. Diverse anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska grumligt. Gäddorna vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,8 kg, 8,6 kg, 7,4 kg, 3,5 kg. Alfonso fick 7 Gäddor på Husky Cisco Kid RH (Red Head), 13, 9 kilo - 4,2 kilo. En stor Gädda över 6 kilo lossnade under kraftledningen i sundet. Gäddorna var så på hugget att de bet hål på min nya röda Husky Kid-wobbler. Medeltrollingfart 3 knop. Gäddorna hugger ofta när trollinghastigheten ökar inom fartområdet 1,5 - 4 knop. Värmeböljan hänger i sig!! Detta trollingfiske efter Gädda är antagligen lika givande i de flesta insjöar vid fullständig sommarstagnation...

    Old Firehand
    Leif Engström


    http://www.trumman.com/fisketips.htm






    ogle.se/search?q=leif+...=1572890589128
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-11-04, 20:28.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

      knappt provat,, metar ju mest,, men bara jag får lite energi och bättre väder så ska dom testas
      Ok! Ja, det gjorde jag också men ibland blev det trolling om mörtarna inte ville lockas av mitt goda mäsk i mörtstugan.
      På hösten var Rapala GFR hypereffektiv på gäddor upp till 10 kg-strecket men inte över.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

        Ok! Ja, det gjorde jag också men ibland blev det trolling om mörtarna inte ville lockas av mitt goda mäsk i mörtstugan.
        På hösten var Rapala GFR hypereffektiv på gäddor upp till 10 kg-strecket men inte över.
        ------------------------------------------------------------------------------

        Rapala GFR https://www.fiske.se/rapala-flytande...AaAsMFEALw_wcB är för många trollingfiskare No 1 på Gös sommartid...

        Förr när vi trollade Gös på sommarkvällarna ute på Mälarens Norra Björkfjärden var Rapala GFR en verklig "Gösmagnet". Då tillverkades Rapala av utvalt balsaträ som kläddes med glänsande fjällmönstrad stanniol vilken därefter överdrogs med en plasthinna...(FISKETUR MED ARJON 1972).

        Jag minns inte hur många Rapala GFR som Gösarna tuggade sönder för oss ute på Björken, ... men Kurt Fernström på Fiskarnas Redskapshandel frågade om jag exporterade Rapala GFR till USA....

        Old Firehand
        Leif Engström


        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          ------------------------------------------------------------------------------

          Rapala GFR https://www.fiske.se/rapala-flytande...AaAsMFEALw_wcB är för många trollingfiskare No 1 på Gös sommartid...

          Förr när vi trollade Gös på sommarkvällarna ute på Mälarens Norra Björkfjärden var Rapala GFR en verklig "Gösmagnet". Då tillverkades Rapala av utvalt balsaträ som kläddes med glänsande fjällmönstrad stanniol vilken därefter överdrogs med en plasthinna...(FISKETUR MED ARJON 1972).

          Jag minns inte hur många Rapala GFR som Gösarna tuggade sönder för oss ute på Björken, ... men Kurt Fernström på Fiskarnas Redskapshandel frågade om jag exporterade Rapala GFR till USA....

          Old Firehand
          Leif Engström


          GFR var grym i Ralången också på gös o sedan på gäddan under hösten o fram till isläggningen! Rena rama magneten som du skriver.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #45
            Ang. "flatsidade" wobbler, lite förvånad att ingen nämnt Salmo Skinner 20cm än.. men nu är det gjort =)

            https://www.youtube.com/watch?v=r5gu66wSGzQ
            Senast ändrad av Kolnej; 2019-11-06, 12:50.

            Kommentera


            • #46
              Då kan du ju dra med 14cm Fatso, vilket är ett rackarns bra allround bete

              Kommentera


              • #47
                Någon som fått använt 25,5cm zalt och fått fisk på det? Hitta ett helt oanvänt i gömmorna...

                Kommentera


                • #48
                  När funkar instant spinnerbait bäst?
                  funkar dem bara på gummi eller även på wobbler?

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
                    Någon som fått använt 25,5cm zalt och fått fisk på det? Hitta ett helt oanvänt i gömmorna...
                    Har kört lite med dom,, fast dom har funkat bäst på våren för mig.

                    nils master 25or funkar mkt bra i lägre hastighet

                    Kommentera


                    • #50

                      Azkikr

                      Jag läste lite om denna tillverkare, men hittar dåligt med utbud, och är dom bra?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                      0 svar
                      115 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Båtskär  
                      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                      0 svar
                      91 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Arbetar...
                      X