Trollingskedar färger? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingskedar färger?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej igen Mad-Mats; Om du vill får du gärna lita på mig och behöver inte själv testa! Northern Kind NK-4D är 84 mm lång, väger 14 gram och fungerande trollingområde är 0,7 - 2,0 knop i originalversionen. Tar du loss den rostfria enkelkroken och monterar en 1/0 VMC Conecut PS7650 trekrok eller motsvarande 1/0 kemvässad Gamakatsu trekrok kan du pressa ur NK-4D några extra tiondels knop innan den börjar snurra. Å andra sidan finns det ju alltid trollingfiskare som hävdar och tror att en snurrande flutterspoon fiskar lika bra eller bättre än en som wobblar!
    Fish with the Derby Winner...Fish with Northern King!
    Old Firehand

Ps. Det som Tapsa skrivit i FFA´s trollingskola är ord från en mästare! Dock betyder det inte att han har kört Northern King NK-4D så högt och nära vattenytan att han sett hur den uppför sig i farter över 2 knop. Däremot kan han ju ha fått många stora laxar på NK-4D nere på djupt vatten utan att ha sett om den snurrar eller wobblar! Ds.
    Hej Old firehand
    Jag har väldigt svårt att tro att Tapsa inte skulle
    ha stenkoll på Nk4D och fart. Han verkar vara en perfektionist
    uti fingerspetsarna. o,1 knops tolerans.?

Kommentera

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
      Hej Old firehand
      Jag har väldigt svårt att tro att Tapsa inte skulle
      ha stenkoll på Nk4D och fart. Han verkar vara en perfektionist
      uti fingerspetsarna. o,1 knops tolerans.?
      Hej igen MadMats; Jag känner och är god vän med Tapani "Tapsa" Filppula sedan tio år tillbaka när jag öppnade fiskebutiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm. Tapsa kan otroligt mycket om trolling, troligtvis mer än de flesta! De beten som jag numera bara säljer direkt till konsument via www.trumman.com och tidigare varit agent för har jag testkört i olika farter för att i broschyrer och prislistor till butiker och konsumenter kunna ange lämpliga fartområden, fiskedjup, betesvikter och beteslängder. När det gäller just NK-4D var det åtskilliga konsumenter som redan samma år som introduktionen 1992 påpekade att NK-4D inte gick att trolla snabbare med än 2,0 - 2,1 knop innan det började snurra och tvinna linan. Samtidigt berättade de att NK-28 fungerade fint upp till 2,9 knop och NK-MAG upp till 3,7 knop vid deras tester. Har Tapsa skrivit att han kunnat köra snabbare än 2,1 knop med NK-4D utan lintvinning har han kanske bytt krok, haft mycket grov trollinglina eller Sampo Tournament kullagerlekande som tagit upp all lintvinning. Du har ju idag stora möjligheter att kolla själv nu när du kan köpa NK-4D för SEK 51:- i ställer för gamla priset på SEK 66:-.
      Go for the Giant Salmons and Trouts!
      Old Firehand

Kommentera

Hej igen MadMats; Jag känner och är god vän med Tapani "Tapsa" Filppula sedan tio år tillbaka när jag öppnade fiskebutiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm. Tapsa kan otroligt mycket om trolling, troligtvis mer än de flesta! De beten som jag numera bara säljer direkt till konsument via www.trumman.com och tidigare varit agent för har jag testkört i olika farter för att i broschyrer och prislistor till butiker och konsumenter kunna ange lämpliga fartområden, fiskedjup, betesvikter och beteslängder. När det gäller just NK-4D var det åtskilliga konsumenter som redan samma år som introduktionen 1992 påpekade att NK-4D inte gick att trolla snabbare med än 2,0 - 2,1 knop innan det började snurra och tvinna linan. Samtidigt berättade de att NK-28 fungerade fint upp till 2,9 knop och NK-MAG upp till 3,7 knop vid deras tester. Har Tapsa skrivit att han kunnat köra snabbare än 2,1 knop med NK-4D utan lintvinning har han kanske bytt krok, haft mycket grov trollinglina eller Sampo Tournament kullagerlekande som tagit upp all lintvinning. Du har ju idag stora möjligheter att kolla själv nu när du kan köpa NK-4D för SEK 51:- i ställer för gamla priset på SEK 66:-.
        Go for the Giant Salmons and Trouts!
        Old Firehand
        Köpte faktiskt ett helt gäng NK-mag och
        4D från trumman.com för ett tag sen. Kul att det
        fanns så pass många färger av 4D samt att inget av det jag beställde var restat. Stort plus. Det blir nog en till
        beställning snart. Behöver komplettera med lite färger.
        Beträffande Tapsa så fiskar han den med sivashkroken som
        den levereras med.

madmats

Kommentera

Köpte faktiskt ett helt gäng NK-mag och
          4D från trumman.com för ett tag sen. Kul att det
          fanns så pass många färger av 4D samt att inget av det jag beställde var restat. Stort plus. Det blir nog en till
          beställning snart. Behöver komplettera med lite färger.
          Beträffande Tapsa så fiskar han den med sivashkroken som
          den levereras med.

madmats
          Hej igen Mad-Mats; Du verkar vara proffs på krokar! "Sivash-kroken" är det så du kallar kroken som sitter på Northern King NK-4D? På alla NK-4D som jag har i mina egna boxar och de som jag importerat från Northern King i USA före år 2005 sitter det rostfria 3/0 enkelkrokar, Mustad-Salmon Hooks Nr 9510***S, manufactured by O. Mustad & Son, Oslo, Norrway. Om Northern King har bytt till "Sivash-krokar" idag är mer än vad jag lagt märke till eller informerats om. I vilket fall som helst så passa på och lägg upp ett rejält lager Northern King för kommande behov. Vissa färger försvinner i en rasande fart! Här gäller verkligen först till kvarn... Lägre pris än idag lär du aldrig få!
          Go for the Big Salmons and Trouts!
          Old Firehand

Ps. jag försöker skriva Nr 9510***S (nittiofemtioeksekseksess) men det går ej! Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2007-03-11, 19:45.

Kommentera

Hej igen Mad-Mats; Du verkar vara proffs på krokar! "Sivash-kroken" är det så du kallar kroken som sitter på Northern King NK-4D? På alla NK-4D som jag har i mina egna boxar och de som jag importerat från Northern King i USA före år 2005 sitter det rostfria 3/0 enkelkrokar, Mustad-Salmon Hooks Nr 9510***S, manufactured by O. Mustad & Son, Oslo, Norrway. Om Northern King har bytt till "Sivash-krokar" idag är mer än vad jag lagt märke till eller informerats om. I vilket fall som helst så passa på och lägg upp ett rejält lager Northern King för kommande behov. Vissa färger försvinner i en rasande fart! Här gäller verkligen först till kvarn... Lägre pris än idag lär du aldrig få!
            Old Firehand

Ps. jag försöker skriva Nr 9510***S (nittiofemtioeksekseksess) men det går ej! Ds.
            Proffs på krokar? Anar viss ironi.
            I FFA 7-06 står det "Nk 4Ds rostfria krok av siwash-typ är helt
            rätt och den landar vilken lax som helst men skärpan och
            finishen kan vara lite si och så från fabrik"
            Siwash eller inte. Provfisket i vår får visa om den fiskar
            bra.

madmats

Kommentera

Old Firehand

Kollade på www.mustad.no
              Där kan man läsa om Mustad Siwash hook 9510***s

madmats

Kommentera

Du har hittat Fiskesnacks cencurmaskin!! Försök t.ex. att skriva ***** eller **** så händer samma sak. Det lustiga är att exv. fuck och knulla går igenom .

Skämt åt sido. Hörru, Gamle Eldhanden, jag har några frågor i ämnet.

1. Får du in några nya 4D av färgerna BKSW och BPO?

2. Hur kommer det sig att det inte finns så många färger för 4D- och C5-modellerna som det finns för 28:an?

3. Kommer du att ställa ut i Jönköping nästa helg?

Hälsningar
                Nils
                Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Proffs på krokar? Anar viss ironi.
                  I FFA 7-06 står det "Nk 4Ds rostfria krok av siwash-typ är helt
                  rätt och den landar vilken lax som helst men skärpan och
                  finishen kan vara lite si och så från fabrik"
                  Siwash eller inte. Provfisket i vår får visa om den fiskar
                  bra.

madmats
                  Hej igen Mad-Mats; Nej, det var ingen ironi och absolut inget försök att vara lustig! "Siwash-kroken" har jag ärligt sagt inte hört, sett eller läst om tidigare. Den rostfria 3/0 enkelkroken, Mustad Nr 9510***S, som sitter på NK-4D går utmärkt att slipa med ett krokbryne eller en fintandad fil. Du kan slipa enkelkroken så att den blir vass i spetsen som en synål och det utan att den tappar skärpan eller börjar rosta eftersom materialet är syrafast, rostfritt stål.
                  En enkelkrok tränger in tre gånger lättare än en trekrok! Dessutom sitter den säkrare och ofta i mungipan på laxen eller öringen. En sak till, fastnar inte laxen vid första hugget (stöthugg) på ett skeddrag med enkelkrok hugger den gärna om igen.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
                    Du har hittat Fiskesnacks cencurmaskin!! Försök t.ex. att skriva ***** eller **** så händer samma sak. Det lustiga är att exv. fuck och knulla går igenom .

Skämt åt sido. Hörru, Gamle Eldhanden, jag har några frågor i ämnet.

1. Får du in några nya 4D av färgerna BKSW och BPO?

2. Hur kommer det sig att det inte finns så många färger för 4D- och C5-modellerna som det finns för 28:an?

3. Kommer du att ställa ut i Jönköping nästa helg?

Hälsningar
                    Nils
                    Hej Nils Paulsson; 1. Eftersom jag inte är agent för Northern King i Sverige längre kan jag inte köpa NK-4D i färgerna BKSW och BPO till dig idag hur gärna jag än vill. Ring eller maila gärna till den nya agenten Wiggler AB, Stora Höga, tel. 0303-798744, info@wiggler.se och fråga när de levererar Northern King och alla andra beställda varor till oss och då får du ett konkret svar.

2. Anledningen till att det inte finns så många färger på Northern King NK-4D och NK-C5 är att de inte köps mer än en liten bråkdel av vad som köps av NK-28 och NK-MAG. Upplysningsvis är NK-C5 även mycket bra och fångstsäker att kasta med efter öring och lax.

3. Nej jag har varken ekonomi eller personal för att kunna ställa ut på vare sig Elmia eller Sportfiskemässan längre. Första året jag ställde ut på Elmia i Jönköping och Sportland i Sollentuna var 1976.

Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Hej igen Mad-Mats; Nej, det var ingen ironi och absolut inget försök att vara lustig! "Siwash-kroken" har jag ärligt sagt inte hört, sett eller läst om tidigare. Den rostfria 3/0 enkelkroken, Mustad Nr 9510***S, som sitter på NK-4D går utmärkt att slipa med ett krokbryne eller en fintandad fil. Du kan slipa enkelkroken så att den blir vass i spetsen som en synål och det utan att den tappar skärpan eller börjar rosta eftersom materialet är syrafast, rostfritt stål.
                      En enkelkrok tränger in tre gånger lättare än en trekrok! Dessutom sitter den säkrare och ofta i mungipan på laxen eller öringen. En sak till, fastnar inte laxen vid första hugget (stöthugg) på ett skeddrag med enkelkrok hugger den gärna om igen.
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand
                      Tack för tipset ska ge dem en omgång
                      med brynet.

madmats

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22