sjökort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sjökort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sjökort

Vi är oense i en fråga och det är om Bluechart och Navionics kort går att "kopier/bränna av" - jag hävdar - Nej .
    Vad säger ni andra ??

(vi vet att det är olagligt men dock en teoretisk fråga som behöver avslutas en gång för alla)

Ursprungligen postat av turing Visa inlägg
    Vi är oense i en fråga och det är om Bluechart och Navionics kort går att "kopier/bränna av" - jag hävdar - Nej .
    Vad säger ni andra ??

(vi vet att det är olagligt men dock en teoretisk fråga som behöver avslutas en gång för alla)
    Jag TROR

Båda två funkar att "dela" på 2maskiner men ej att bränna av iom att man måste synka maskinIDet med kartan och det görs en check via GPSsatelliten varje ggr man startar plottern?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Jag TROR

Båda två funkar att "dela" på 2maskiner men ej att bränna av iom att man måste synka maskinIDet med kartan och det görs en check via GPSsatelliten varje ggr man startar plottern?
      Håller med förutom att det görs ingen check med "GPSsatelliten" utan upplåsningen av sjökortet är helt mjukvaru/hårdvarubaserat.
      kalleh

Kommentera

Då får jag tro lite om navionics då eftersom de ovan talat om bluechart.

Det går inte att kopiera ett minnsekort rakt av det vet jag.

Det sägs att korten kan gå sönder ifall man stoppar in dem i datorn men jag är ytterst tveksam till det man har inte vågat prova med mitt nya, det gamla gick det med. Men nån som vet kan gärna få berätta.
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          Då får jag tro lite om navionics då eftersom de ovan talat om bluechart.

Det går inte att kopiera ett minnsekort rakt av det vet jag.

Det sägs att korten kan gå sönder ifall man stoppar in dem i datorn men jag är ytterst tveksam till det man har inte vågat prova med mitt nya, det gamla gick det med. Men nån som vet kan gärna få berätta.
          Stoppa in kortet (navionics) i en kortläsare var inga problem. Men däremot kunde jag inte hitta något program för att öppna kortet, vilket förstås gjorde det hela värdelöst.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
            Stoppa in kortet (navionics) i en kortläsare var inga problem. Men däremot kunde jag inte hitta något program för att öppna kortet, vilket förstås gjorde det hela värdelöst.
            Precis som KG säger måste man ha programvara för att kunna öppna och kopiera det är den som Navionics återförsäljare har........
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hittade detta: bara en enhet/kod från 1/6 ?
              kalleh

Kommentera

jag hade en garmin 60c och där la man in bluechart in i internminnet via en datakabel/cd köpte senare en nyare plotter med minneskort och jag hade ju engång betalt för cd:n och ville ha in det på kortet och man kan köpa tomma kort och via en kortbrännare få ner cd:ns innehåll.. enda problemet var att ett tomt kort var nästan lika dyrt som att köpa ett med sjökort på så valet var enkelt.. bara köpa nytt..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                8 svar
                722 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg dhaglund  
                Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                8 svar
                478 visningar
                0 gillar