trolling motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trolling motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Wolfman, du låter som om du hade procent på intäkterna på dessa Parsun. Eller är det osäkerheten om motorn som talar.
    Legeringarna i dessa motorer vet vi inte ett piss om.
    Kvaliten och livslängd vet ingen ett smack om.
    Säg om 10 år, då kan dessa påivrare av Parsun och andra nytillkomna båtmotormärken kanske krypa långsamt till korset.
    Kanske inte det behövs. Räcker med att det inte blir tillräckligt med reservdelar. Och folk som Wolfman chansar vilt och köper upp yamahas alla impellrar för 5 hästare. Nån kanske passar till Parsunen. Sail det andra Kinamärket har heller inte fått till det med återförsäljare. Säg gärna till när nån etablerad båtmarina, eller dylikt tar in dom. Då kan det kanske bli nåt.
    Kinamopeder har precis samma problem som med båtmotorerna att ingen tar in dom av etablerade företagen.
    Och reservdelsfrågan är precis lika aktuell där.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen nu får du ta och ge upp!

Att alla encylindriga motorer kräver varv för att inte stanna stämmer inte. Jag kör en suzuki 4hk 2-takt från 1994 och den har jag iaf kört 1000h timmar med både på stor båt, som trolling motor men även på en liten Buster XS vid trolling. Starta i med växel och XSen gör ca 2,5km/h i denna fart kan du köra i dagar och den stannar när det är slut i tanken inte innan. Ett byte av stift varje år måste man göra samt blanda 2% olja i bensinen. Visst ja den stannar också om man trycker på dödaren, glömmer man att öppna luftskruven på tanken stannar den också efter ett tag.

Kommentera

Klart att en motor går på tomgång. Vad vore det för skämtmotor annars. Men nu snackar vi tomgång för fiske i långsam takt. Typ till gösfiske. Fast det vet du väl knappt vad det är för nåt. Du är nog den förste som kan trolla hela dagarna utan att din encylindriga motor inte sotar igen. Har ägt och kört en massa av dessa motorer. Äger exempelvis en Mercury 5 fyrtakt. Och den går också på tomgång, men går alldeles för fort. Och det går inte att skruva ner för lägre tomgång. Då dör dom flesta enstånkarna.
        Så snacka inte med mej om båtmotorer vad jag skall göra.
        Kör du din evighetsmaskin till skorstensfejarna sotar upp den åt dej för en ny åktur.

Kommentera

HMMM, Mig veterligen så har inte yamaha nån 5 hk motor, tillskillnad mot Parsun! Så helt å hållet yamaha kan det väl ändå inte vara .?

//Abel
          http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Vad är problemet? Se ner på en billig nykomling är enbart att vara rädd för konkurrens. Motsvarar nu "Parsun" förväntningarna trots priset lär den bli bestående på svenska marknaden, gör den det inte... en som försvinner fortare än kvickt. Kvalite bygger på erfarenhet, inte alltid på pris.

Fattar inte att dessa ord kom från mig!

Hmmmm.... det där med alkohol!
            Senast ändrad av Muskytracker; 2007-05-10, 21:05.

Kommentera

För egen del vad gäller båtmotorer i nuläget så köper jag endast ett känt japanskt kvalitetsmärke då driftsäkerhet och pålitlighet går före allt annat för min del även en god reservdelstillgång betyder mycket om det nu skulle behövas.
              Smaken är som baken dock vid ett riktigt fyndpris kan det vara annorlunda men då ska motorn endast användas nära land eller backas upp av en annan.
              Troligen dyker nog Parsun upp mera regelbundet framöver de är lika duktiga på att kopiera som japsen var en gång i tiden.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

trolling motor

Skojar du Elanen våra gössjöar är ju fulla av människor som trollar med encylindriga motorer, så klart det funkar. Går din motor förfort får du slänga i ett par drivankare, men det är klart det vet ju inte du va det är! Släng i en sop-hink i ett snöre efter då, för det vet du nog va det ä eller?

Dask köp dig du en Engcylindrig tvåtaktare tillåter ekonomin köp en liten 4-taktare. En
                två-cylindrig fyrtaktare är nog det bästa men det kostar samt att din båt blir ganska banktung då! Jag försökte uppgradera min trollingmotor med köp av en 5hk fyrtakt men den sotar faktiskt och krävde byte av stift efter si så där 20h på tomgång så jag sålde den igen.

På min båt kör jag med en 60hkfyrtakt men använder ändå en 4hk 2-takt till trollingmotor då det är mycket lätt att reglera farten vid t.ex löjtrolling efter lax.
                Två motorer tycker jag är en bra att ha för säkerheten skull då man är långt ut på stora vatten.

Kommentera

Jaså det blev hinkar och annat till hjälp för trolling. Var inte precis det frågan gällde. Går inte att komma ifrån att en encylindrig motor inte mår bra att ligga på tomgång med under längre tid. Inte ens den bästa tvåtaktare mår bra av det i längden heller. Inte heller fyrtaktare. Det är ingen motor skapt för så enkelt är det.

Kommentera

Min yamaha 4hk 2-takt (mitten av 80) kan jag trolla med i flera timmar, både sakta och snabbt utan att den sotar igen eller nått ! Den går juvligt på låga varv, men på full gas vibrerar det som tusan Alltså perfekt till en mindre båt.

Jag har åkt med 2st fyrtaktare på samma båt: Mercury 4hk och en honda 2.3 och hondan levde om mer och drog då inte nå mindre soppa ! Mercuryn gick väl lika tyst på låga , men betydligt bättre på högre varv !
                    Men det är skillnad på dessa 2-taktare också. En kompis hade en evinrude som drack soppa och gick kasst i trolling fart !

Kommentera

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
                      Hej
                      Tänkte skaffa en liten motor för att trolla med 4-6hk kanske, har en crecent 430 med en tvåtakt 25hk på. Min fråga är vilket är bäst på de små motorerna två eller fyrtakt. jag har hört att små fyrtaktare låter mer än en liten två taktare.
                      Båten väger med motor cirka 350kg hur liten motor kan man ha och den fortfarnade kan trolla bra och utan att varvar för mycket.

Tacksam för svar.
                      Här har du huvudfrågan igen elanen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      795 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      258 visningar
                      0 gillar